Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

TREND test Rolls-Royce Ghost

16.12.2011, 10:37 | Jozef Prosnan | © 2011 News and Media Holding

Spoza okien tohto auta vyzerá svet krajšie

  • Tlačiť
  • 5

Priatelia motoristi! Ak sú ponuky, ktoré sa neodmietajú, potom tá, vyskúšať si Rolls-Royce, rozhodne medzi ne patrí. Redakciu TREND ňou oslovil šéf komunikačného odboru Rolls-Royce Motor Cars pre Európu Frank Tiemann. Rýchlo sme sa dohodli a v stanovený deň už Frank čaká v hoteli Kempinski s kľúčikom a vyleštený Rolls-Royce Ghost na parkovisku. Tento luxusný sedan mal svetovú výstavnú premiéru vlani na autosalóne v Šanghaji – no kľúčik pasuje do verzie LWB s predĺženým rázvorom, ktorá sa objavila v ponuke prestížnej značky až túto jeseň.

Monumentálna póza

Ghost si za krátky čas vlastnej existencie stihol vyslúžiť trochu uštipačnú prezývku Baby Rolls. No len preto, že je menší ako starší súrodenec Phantom. No v momente ako „Baby“ zaparkuje v inej spoločnosti, napríklad v spoločnosti luxusných modelov dostupných na tunajšom trhu, stáva sa hneď centrom pozornosti. Hlavne pre svoju monumentálnosť.

Dominuje už obrovskými rozmermi 5 569 mm dlhej, 1 948 mm širokej a 1 550 mm vysokej karosérie. A pokojnú prevahu vyjadruje aj nadčasová fazóna klasického sedana. Základný tón exteriéru udáva predná partia. V tomto rámci hlavne na efekt vyrátaný nepomer medzi veľkosťou pre Rolls-Royce typického grilu masky chladiča a úzkych štrbín svetlometov. Pri takejto vzájomnej konfigurácii sa pozorovateľovi v povedomí vynorí čelo obrneného transportéra, ktoré si vynúti rešpekt aj bez guľometných hlavní. A potom tie čisté línie bez prelisov či dizajnérskych kudrliniek.

Spod patiny presvitá BMW

Kým Ghost čaká na osedlanie, štylizované R v centrách diskov jeho kolies zaujímajú čítankovú polohu. Zásluhou dômyselného systému závaží si ju zachovávajú aj počas jazdy. Pohľadu z kresla vodiča sa otvára panoráma palubnej dosky. Štíhla, na exponovaných miestach potiahnutá fajnovou kožou (ako celý interiér), vykladaná drahým lešteným drevom a chrómovanými detailmi. Svojím stvárnením tiež nadčasová. Prístrojový panel tvoria tri ciferníky s bielymi podhľadmi. Pripomínajú vreckové hodinky starého otca.

Otáčkomer absentuje, namiesto neho alternuje ukazovateľ rezervy výkonu (Power Reserve). Keď je akcelerátor v pokoji, strelka parkuje na sto percentách, pod plným plynom sa vyberie protismerne sprava doľava, až kým nezastane na nule. Prekvapuje jednoduché ovládanie automatickej klimatizácie. Otočným spínačom, len na základe subjektívnych pocitov. Digitálny panel Ghost nepozná. Ani masážna funkcia sedadiel sa nedá regulovať. Intenzita je, samozrejme, optimálna. Zato diaľkový ovládač je tu na to, aby ním vodič nastavil polohu sedadla spolujazdca, či skôr (zrejme neemancipovanej) spolujazdkyne. Aké galantné. Smerovanie a priechodnosť výduchov v palubnej doske sa držia v réžii tyčinkových chrómovaných ovládačov – akoby práve vypadli z medzivojnovej éry. Ale ladia s duchom „Ducha“.

Moderna presvitá spod historickej patiny tam, kde sa na povrch tlačí technika BMW. Napríklad Head-Up displej zobrazuje parametre jazdy nad špičkou prednej kapoty. Aj elektrická parkovačka či ovládacia ružica systému iDrive (má trochu komplikované menu) ešte diskrétne zapadajú do klasického koloritu interiéru. Ale farebná obrazovka s aktuálnou grafikou už ruší štýlovú konzistentnosť. Do histórie motorizmu nás vracia až volant. Rozmermi aj tenším vencom tak trochu pripomína kormidlo na luxusnej jachte. Na priečnych ramenách sa však diskrétne črtajú gombíky diaľkového ovládania skvele znejúcej audiosústavy. Ghost vodiča núti k vzpriamenejšiemu vyššiemu posedu, pričom sa nohy spustené nadol, ak práve neobsluhujú pedále, zabárajú do hlbokého koberca utkaného z vlny kaledónskych oviec. Mimochodom, rovnaký pokrýva aj dno kufra. Už spomenuté komfortné predné sedadlá z bokov podopierajú telo len minimálne. Asi preto, že majitelia týchto áut s odstredivými silami principiálne nezápasia. A ak si mienia zajazdiť športovejšie, vyberú si zo svojho parku niečo adekvátne, alebo si obujú čižmy a nechajú si osedlať koňa.

Servomotory suplujú služobníctvo

Na to, že dverami Ghosta netreba búchať, samy sa privrú, si po skúsenostiach s luxusnými limuzínami netreba zvykať dlho. Ani zadné dvere otvárané do protismeru nie sú výsadou Ghosta. Ale ten pocit nekonečného priestoru po usadnutí do zadného kresla sa doposiaľ nevyskytol. Nohami sa nedá dočiahnuť po operadlá, nieto ešte zasunúť chodidlá pod predné sedadlá. Ani za kľučkou dverí otvorených takmer v 90-stupňovom uhle sa netreba naťahovať. Stačí stlačiť spínač door a elektromotor ich nenáhlivo zavrie (aj otvorí). Kráľovské pohodlie umocňuje sklopená stredová opierka.

Rovnako ako v sedmičkovom BMW obsahuje regulačné prvky nastavenia zadných sedadiel, klimatizácie a ventilácie. Sprostredkujú aj kontakt so zábavným systémom, ktorý navonok prezrádzajú dve obrazovky zakomponované v operadlách predných sedadiel tesne nad piknikovými výsuvnými stolíkmi. Tie poslúžia v lepšom prípade napríklad ako podložka pod iPad. Príslušný konektor je tiež poruke. Zadná elektricky ovládaná roleta v okne sa nedvíha, ale rozostupuje ako opona. A čo obligátna chladnička? Skrýva sa... za dvierkami v strede zadného operadla. Na mieste, kde menej urodzené autá majú lyžiarsky tunel. Môžeme vystupovať. No prší a niet toho, kto by poslúžil dáždnikom. Stačí však siahnuť do priečinka dverí. Je tam. A nie hocijaký. Sám osebe vyjde majiteľa na viac ako 2 000 €.

Izolácia v pohode

Naštartované! No všetky ručičky palubných prístrojov ostávajú nehybné a nebeské ticho v interiéri pokračuje. Dvanásťvalec BMW vybavený priamym vstrekovaním benzínu sa začne prejavovať vzdialeným hlbokým barytónom až po pridaní plynu. Osemstupňová automatická prevodovka ZF s voliacou pákou pod volantom radí takmer inkognito.

Ani pri ostrejšej akcelerácii necítiť nepokoj v prevodovom mechanizme. Ťah dvakrát prepĺňaného dvanásťvalca je v celom priebehu využiteľných otáčok konzistentný. Pod plným plynom zotrvačná sila tlačí telo do sedadla, ale pocit rýchlosti sa nedostavuje ani po prekročení hranice 200 km/h. Smerová stabilita žne absolutórium. Aby nie pri takom rázvore! Podvozok s pneumatickým pružením obutý do kyklopských pneumatík rozmeru 255/45 R20 vpredu a 285/40 R20 vzadu len veľmi benevolentne naznačuje stav vozovky. Nekopíruje ju. Akoby sa nad ňou vznášal. Ľahké riadenie nemá žiadnu spätnú väzbu.

Či už na diaľnici alebo v uliciach mesta vodiča aj posádku luxusného sedanu sprevádza pocit izolácie od reality tam vonku. Ako spoza stien akvária sledujeme okrídlenú sošku Spirit of Extazy vpredu na kapote (mimochodom dá sa na pokyn spínača zasunúť). Dobrý pocit. Svet – a Slovensko špeciálne – vyzerá spoza okien Rolls-Royce krajšie. Ostrejšie tempo na technickej trati tempom už hostiteľovi nevonia. Hmota uložená na podvozku s gigantickým rázvorom sa šanteniu v oblúkoch bráni.

Pod diktátom volantu si Ghost na prahu zákruty hlboko pokľakne na vonkajšie predné koleso, kým nedostane pretáčavý impulz od akcelerátora zadná náprava. Všetko však prebieha bezpečne bez zákerností. Len okoloidúci neveria vlastným očiam. Rolls-Royce a ešte naklonený? Vyzerá fakt podozrivo, asi ako čierna sanitka s rozsvieteným majákom. Takto teda nie. Rolls Royce Ghost – to je dôstojná pokojná jazda, čo neznamená, že nebude aj rýchla. Ešte čo za to. Na našom testovacom okruhu si Ghost zapýtal 15,4 l benzínu v priemere.

Namiesto záveru

Tento luxusný koráb sa vyrába v Goodwoode spolu s väčším Phantomom v réžii zlatých… britských ručičiek zamestnávaných koncernom BMW. No práve Ghost tvorí v súčasnosti už viac ako polovicu celkovej produkcie. Na rozdiel od Phantoma si jeho majitelia vraj väčšinou šoférujú sami. Pritom podľa informácií Franka Tiemanna až 10 percent z nich tvoria dámy. K mediálne najznámejším patrí napríklad Paris Hilton.

V roku 2010 sa celkovo najviac Rolls-Royceov predalo v USA, nasleduje Čínska ľudová republika a Veľká Británia. Už na Silvestra môže byť všetko inak. Ak sa naplnia predpoklady, v roku 2011 si v Číne auto značky Rolls-Royce osvojí ďalších 800 zákazníkov. Tým sa paradoxne komunistická ázijská mocnosť stane najväčším odbytiskom symbolov aristokracie.

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

Osemstupňová automatická prevodovka, štvorzónová automatická klimatizácia, audiosystém, integrovaný telefón, elektrické ovládanie zadných dverí, predné a zadné parkovacie senzory, elektricky ovládané veko batožinového priestoru, originálne analógové hodinky Ghost, pevný disk 12,5 GB s konektorom slúchadiel a USB...

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Head-Up displej, kamerový systém, adaptívne svetlomety, panoramatická sklenená strecha, varovanie pred mimovoľným opustením jazdného pruhu, aktívny tempomat, dvadsaťpalcové kované disky kolies, nočné videnie, zábavný systém pre zadné sedadlá, všetky sedadlá s masážnou a ventilačnou funkciou, USB & smart phone interface, televízny tuner, piknikové stolíky vzadu, koberce z vlny kaledónskych oviec, kontrastné prešívanie svetlej kože...

Hodnotenie - plusy

  • Monumentálna póza
  • Mimoriadne priestranný interiér
  • Kvalita a spracovanie použitých materiálov
  • Skvele akusticky izolovaný interiér
  • Výkonová rezerva
  • Komfortné pruženie
  • Skvelý prístup k zadným sedadlám

Hodnotenie – mínusy

  • Slabšia obratnosť
  • Nakláňanie karosérie v zákrutách

Rolls-Royce Ghost a porovnateľné automobily na slovenskom trhu

Rolls-Royce Ghost

Audi A8 6,3 V12 L Quattro

BMW 760 Li

Mercedes-Benz S 65 AMG L

Jaguar XJ Supersport LWB

Porsche Panamera Turbo S

Zdvihový objem motora (ccm)

6 592

5 998

5 972

5 980

5 000

4 806

Usporiadanie a počet valcov

V12

V12

V12

V12

V8

V8

Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.]

420 (570)/5 250

368 (500)/6 200

400 (544)/5 250

463 (630)/4 600 --5 000

675 (510)/6 000

410 (550)/6 000

Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.)

780/1 500

625/4 750

750/1 500 – 5 000

1 000/2 300 – 4 300

625/2 500

750/2 250 – 4 500

Prevodovka

8-st. automatická

8-st. automatická

8-st. automatická

5-st. automatická

6-st. automatická

7-st. automatická

Pohon

zadný

4x4

zadný

zadný

zadný

zadný

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s)

5

4,7

4,6

4,4

4,9

3,8

Maximálna rýchlosť (km/h)

250

250

250

250

250

306

Priemerná spotreba EU (l/100 km)

13,7

12,4

13,0

14,3

12,1

11,5

Rázvor (mm)

3 465

3 122

3 070

3 165

3 030

2 920

Objem batožinového priestoru (l)

490

510

500

560

520

445

Cena základného modelu s DPH (€ – Sk)

248 000 (bez DPH)

137 260

145 500

231 720

144 609

170 431

Pozn.: Do cien sa premieta aj ďalšie vybavenie nad rámec parametrov uvedených v tabuľke, pričom cena príplatkovej výbavy nie je započítaná v cene vozidla
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov a importérov

rolls_test_09

rolls_test_10

Foto – Maňo Štrauch

  • Tlačiť
  • 5