Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

TREND test Seat Ibiza ST 1,6 TDI CR Sport

10.09.2010, 00:00 | Jozef Prosnan | © 2010 News and Media Holding

Rozvinutá teória relativity - pod pseudonymom kombi fazóna hatchbacka

  • Tlačiť
  • 0

Tagy

Seat

Po hatchbacku a kupé poslala španielska automobilka na bojový prieskum v segmente malých automobilov aj kombi s typovým označením ST (Sport Tourer). Pribalila mu košatú výzbroj siedmich pohonných jednotiek od základného trojvalca 1,2 12V až po dva najvýkonnejšie štvorvalce 1,2 TSI a 1,6 TDI CR.  A ponúkla aj tri stupne štandardnej výbavy. TREND otestoval derivát osadený turbodieselom 1,6 TDI CR (77 kW/105 k) a najvyššou úrovňou výbavy Sport.

Vyvážené proporcie

Seat Ibiza tretej generácie patrí do sorty malých modelov s osobitým južanským čarom. Oblúky karosárskych prelisov ho obdarúvajú masívnou muskulatúrou, otvory náporového chladenia mu vtláčajú koncernom naordinovanú povinnú a zároveň žiadanú športovú pečať. Solídny základ pre športové kombi, samozrejme za predpokladu, že jeho tvorcovia pred úžitkovou hodnotou uprednostnia vyváženosť proporcií. Aj tak urobili. Tých 18 centimetrov, ktoré pridali na dĺžku k základu, vykompenzovali ladne dozadu splývajúcou strechou a dynamizujúcim šikmým posledným stĺpikom karosérie. Navyše testovaný exemplár s výbavou Sport ešte zatraktívňuje sedemnásťpalcové obutie. Veru nezasvätený pozorovateľ v Ibize Sport Tourer sotva identifikuje kombi. Pekné vysvedčenie dizajnérom.

Pochvala predným sedadlám

seat_01

Kto hľadá športový akcent deklarovaný v typovom označení, príde si na svoje po uchopení trojramenného volantu. Jeho hrubý, kožou obšitý a v hornej časti formovaný veniec akurátne padne do dlaní. Na ramenách nemá žiadne spínače, čo je už pomaly rarita. Aj v menu palubného počítača sa pohybujete prostredníctvom páčky pod volantom. Ale bez problémov. Presné a jednoznačné riadenie – to už je pokrok oproti tomu v naposledy testovanom kupé. Kompliment však patrí predovšetkým štandardne dodávaným športovým predným sedadlám s pevným čalúnením a zvýšenými bočnicami. Telu poskytujú až nečakanú oporu voči odstredivým silám. Pritom sú napohľad skôr nenápadné – žiadna koža, atraktívne štepovanie sa tiež nekoná, aj logo výrobcu chýba.

Originálna polička

seat_04

Cestujúci vzadu si užívajú vyšší posed a dobrý výhľad. Nohy si môžu zasunúť pod predné sedadlá, čím stehná získajú ešte pevnejšiu oporu. No ak sa miesto na zadnej delenej lavici ujde pasažierovi vyššiemu ako 180 centimetrov, kolená si zaprie o operadlá predných sedadiel a aj strecha mu bude prinízka.

Dôraz na proporčne vyvážený dizajn karosérie na druhej strane spôsobil, že Ibiza ST základnou 430-litrovou kapacitou svojho kufra medzi konkurentmi nevyniká. Dobré body získava len za nehatený prístup do jeho útrob, nízku nakladaciu hranu a plnohodnotnú rezervu. Praktická polička na drobnosti umiestnená tesne pod krycím plató už sama osebe patrí do kategórie originálnych riešení. Navyše je prístupná z kufra aj z kabíny.

Podozrivá spotreba

Moderný turbodiesel 1,6 TDI CR vytlačil z koncernovej ponuky starší agregát 1,9 TDI PD a zaujal miesto aj v testovanom deriváte. Nemá síce športovú náturu, aká by k výbave Sport najviac pasovala, ale nesklame ani svojimi dynamickými parametrami. Ochotne ide za plynom a nechá sa rozbiehať až na hranicu 5 000 otáčok. Schopnosťou akcelerovať dokonca milo prekvapí, na čom má svoj podiel aj rozumne navrhnutá prevodovka. Pritom takto motorizovaná Ibiza ST v disciplíne maximálna rýchlosť drží krok aj s konkurenciou využívajúcou šesťstupňové prevodovky. Pri stotridsiatke na diaľnici prevodovka so zaradenou päťkou drží turbodiesel v úspornom režime (2 300 otáčok) a do ešte ekonomickejšej polohy ho posunie pri deväťdesiatke (1 600 otáčok). Stupeň navyše by sa hodil pri využívaní nízkych otáčok. Agregát skromnej kubatúry totiž zaberá až od 1 600 otáčok. A tak vodič, ktorý rád jazdí so zaťaženým motorom, si musí dávať pozor, aby ho nepodtočil. Inak bez akéhokoľvek varovania zhasne, pripomínajúc svojmu pánovi chvíle strávené v autoškole.

Podľa neochoty, s akou klesala ručička palivomeru počas nášho týždenného spolužitia s Ibizou, sme očakávali mimoriadne úspornú prevádzku. Takých 5,5 l/100 km plus-mínus v priemere. Hoci výsledných 6,3 l/100 km by mnohé iné autá brali, na Ibizu s motorom 1,6 TDI CR je to veľa, až padá podozrenie na nepresný palubný počítač. Ale čo už, keď patrí do jej štandardnej výbavy.

seat_05

Zdroj: 05

seat_06

Zdroj: 06

TREND HODNOTENIE:

+ Atraktívny dizajn
+ športové predné sedadlá
+ ovládateľnosť
+ praktický kufor
– podozrivá spotreba
– menej komfortné pruženie
– málo miesta na zadných sedadlách

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, EBA, ESP, šesť airbagov, asistencia rozjazdu do kopca, športové predné sedadlá v koži, palubný počítač, manuálna klimatizácia, tempomat, audiosystém s CD a MP3, príprava na navigáciu TOM TOM, volant v koži, predné hmlovky, strešné lyžiny...

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Bi-xenónové svetlomety s dynamickým osvetlením zákrut, vyhrievané predné sedadlá, vyhrievané ostrekovače predného okna, dažďový senzor, zadný parkovací senzor, odkladacie schránky pod prednými sedadlami, sieť v batožinovom priestore...

seat_07

Zdroj: 07

Foto - Seat

  • Tlačiť
  • 0

Tagy Seat

Diskusia (0 reakcií)