Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

TREND test Seat Leon 1,2 TSI Copa

15.11.2011, 10:44 | Jozef Prosnan | © 2011 News and Media Holding

Služobne starší model zub času už poznačil, no jazdné vlastnosti má stále ligové

  • Tlačiť
  • 0

Tento model nižšej strednej triedy sa predáva už šiesty rok, nuž dozrel na generačnú výmenu. To je príležitosť pre potenciálnych zákazníkov, ktorí viac ako aktuálne novinky preferujú už časom preverený model. Taký zvyčajne už netrpí detskými chorobami a s blížiacou sa generačnou výmenou ho sprevádza atraktívnejšia ponuka. Seat Leon navyše získal do zostavy motorov nový moderný maloobjemový štvorvalec 1,2 TSI (77 kW/105 k). Vyskúšali sme ho spolu s podnetným akčným balíkom Copa.

Na nič sa nehrá

K už notoricky známemu zovňajšku len krátky komentár. Predovšetkým svojou typickou siluetou s dlhou strechou a ďaleko dopredu vysunutými prednými stĺpikmi karosérie ostáva ľahko identifikovateľným zjavom v širokom mainstreamovom prúde triedy kompaktov. V čase uvedenia na trh dosť zarezonoval. Mal sa stať nositeľom športového imidžu značky, ale tento zámer ostal kdesi na polceste. Napĺňajú ho len deriváty ako Leon Cupra či Leon FR. Aj tie skôr charakterom ako zjavom. Testovaná krotká verzia športové ambície pochopiteľne nemôže mať, preto až tak neprekáža, že sa ich ani nepokúša akokoľvek vsugerovať. Na tomto konštatovaní málo čo menia hliníkové šestnástky, ktoré sú súčasťou balíka Copa... 

Osvieženie ponuky

Spoza volantu Leon vyznieva športovejšie. Trojramenný formovaný volant, krátka radiaca páka, centrálne umiestnený otáčkomer v prístrojovom štíte aj predné sedadlá s pevným čalúnením a so zvýraznenými bočnicami do tohto rámca celkom dôveryhodne zapadajú. Na druhej strane sa z neho vymyká pomerne vysoký základný posed za volantom s nohami spustenými nadol. Fazóna palubnej dosky sa rokmi už trochu zunovala. Síce kvitujeme jej mäkký povrch na hornej časti, no posádke z čelnej strany ukazuje skôr hladké tvrdé plasty. Výplne dverí pôsobia plebejsky, k dobru im rátame len objemné priečinky. Počas jazdy sa opäť presviedčame, že výhľadu do zákrut účinne clonia predsunuté stĺpiky karosérie. Akčná výbava Copa obohacuje úroveň Reference o ovládanie autorádia na volante, tempomat, výškovú reguláciu predných sedadiel aj nastaviteľnú bedrovú oporu... Spolu s hliníkovými diskami kolies zákazníka vyjde na 282 €. Výhodná cena, keď uvážime, že za podobnú by zákazníka vyšli len samotné kolesá a tempomat sa nedá ani samostatne objednať.

Vzadu nižšie a mäkšie  

Tak trochu utajené kľučky dverí sprostredkujú prístup k zadným sedadlám. Tie sú ukotvené pomerne nízko – zámerne, aby hlavám cestujúcich neprekážala zvažujúca sa strecha. Aj čalúnenie je poddajnejšie ako vpredu. Ak si pasažier chodidlá zasunie pod predné sedadlá, svoj polohu tým stabilizuje. A tých zhruba osem centimetrov, ktoré delia kolená (priemerne vysokého cestujúceho) od predných operadiel, je viac, ako by sa len na základe veľkosti rázvoru dalo očakávať. Batožinový priestor svojou kapacitou 340 litrov nenadchne ani neurazí. Manipuláciu s ťažšími bremenami môže skomplikovať vysoká nakladacia hrana. Dlhšie predmety dovoľujú prepravovať sklopné zadné operadlá, aj keď v tejto konfigurácii na rozhraní kufra a interiéru čnie neprehliadnuteľný schod.

Tisícdvestovka a jej prednosti

Malý prepĺňaný štvorvalec 1,2 TSI kombinovaný so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou už získal štandardné miesto v ponuke malých áut aj kompaktov koncernu Volkswagen. V Leone len potvrdzuje svoje čoraz známejšie prednosti – takmer nečujný voľnobeh, mäkký a plynulý prechod do otáčok a na takú malú kubatúru aj pozoruhodnú pružnosť. Hoci maximálny výkon dosahuje už pri 5 000 otáčkach, pri akcelerácii ich dovoľuje krátkodobo prekročiť aj o ďalšiu tisícku. Pritom posádku neobťažuje nadmerným hlukom napríklad v porovnaní s niektorými neprepĺňanými tisícšesťstovkami. No tento motor je tu na to, aby predstavoval zmysluplnú konkurenciu kompaktným turbodieselom najmä pri cestách v mestskej premávke. Ak vodič udrží ľahkú nohu a otáčky v rozhraní 1 500 až 2 200, očakávania nesklame. Spotreba sa pohybuje medzi piatimi a šiestimi litrami. Zato jazda po diaľnici na úrovni limitu (2 800 ot. na šestke) a s ňou spojený vyšší aerodynamický odpor výsledok kazí. A tak sme na našom testovacom okruhu zaznamenali priemerných 6,9 l/100 km. To je o 0,4 l viac ako s Octaviou vybavenou rovnakým motorom.

Podvozok ostáva skvelý

Podvozok patrí k tým tvrdšie naladeným, čo by nemalo prekvapovať. Touto charakteristikou sa Leon hlási k pôvodne deklarovanej športovosti, aj keď obutie formátu 205/55 R16 ju predsa len trochu koriguje. (Medzi nami, k Leonu sa  dodávajú aj devätnástky.) Pritom bočnice pneumatík pekné disky kolies aj celkom úspešne chránia. V konečnom dôsledku sa takto vybavený Leon uplatní na nekvalitných slovenských komunikáciách bez straty kvetinky. Na tom má svoj podiel tiež solídne utlmený prenos hluku od kolies. Pravdou ostáva, že v konkurencii patrí k tým lepším hlavne na technickej trati pokrytej kvalitným asfaltom. Tam osvedčuje skvelú stabilitu aj dobrú ovládateľnosť. Viacprvkovú zadnú nápravu proste cítiť. Navyše koncepciou zdedený sklon k nedotáčavosti poznateľne tlmí vpredu uložený malý ľahký motor. A keď ešte zakalkulujeme na danú triedu presné radenie, potom riadenie, ktoré sprostredkováva viac informácií, ako je dnes bežné, tak jazda s Leonom má stále svoje čaro.

Záver

Nemienime tvrdiť, že na Leone súčasnej generácie zub času nebadať. Najevidentnejší je pri pohľade na pracovisko vodiča. Chcelo by to sviežejšiu fazónu a posun v kvalite použitých materiálov. Na druhej strane jeho športový akcent, ktorý zjavne vyžaruje, ešte stále dokáže osloviť. Zovňajšok Leona ostáva stále originálny a s konkurenciou nezameniteľný ani omylom. Bezpečne s ňou drží krok aj ponukou moderných výkonných aj úsporných motorov. Testovaná tisícdvestovka TSI osloví kultúrou chodu aj ekonomikou prevádzky najmä pri jazdách na kratšie vzdialenosti mimo diaľnic. A šesťstupňová prevodovka renomé pohonného ústrojenstva len umocňuje. Leon však boduje hlavne podvozkom – najmä veľkoryso riešenou viacprvkovou zadnou nápravou. Balíky cenovo výhodných akčných výbav majú za úlohu motivovať kúpyschopný dopyt. To sa darí len čiastočne. Aspoň merané počtom registrácií za 9 mesiacov tohto roka. Seat Leon ich má na konte len 423, čo ho v nižšej strednej triede radí už k tým menej žiadaným modelom nižšej strednej triedy. Skrátka dozrel čas na generačnú výmenu. Kým sa tak stane, cenový posun smerom nadol by mu len prospel.

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, ASR, DSR, ESP, EBA, XDS, šesť airbagov, posilňovač riadenia, poloautomatická klimatizácia, palubný počítač, audiosystém s CD kompatibilný s MP3 a diaľkovým ovládaním, kombinovaný USB vstup, tempomat, čalúnenie Copa, výškovo nastaviteľné predné sedadlá, tónované sklá, elektricky ovládané okná a vyhrievané spätné zrkadlá predné hmlovky s funkciou Cornering, delené zadné sedadlo, šestnásťpalcové disky kolies...

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Pomoc pri rozjazde do kopca, systém Štart/Stop, aerodynamický balík, navigácia s dotykovou obrazovkou, bi-xenónové svetlomety, s funkciou AFS, zadné LED svetlá, parkovacie senzory, vyhrievané ostrekovače skla, ostrekovače svetlometov...

Hodnotenie

+

Kultivovaný a úsporný motor

Šesťstupňová prevodovka v štandarde

Presné radenie, komunikatívne riadenie

Jazdné vlastnosti podvozka

Tvrdšie pruženie

Kufor s vysokou nakladacou hranou

Zhoršený výhľad do zákrut

Seat Leon 1,2 TSI Copa a porovnateľné automobily na slovenskom trhu

Seat Leon 1,2 TSI Copa

Citroen C4 Vti120 Attraction

Suzuki SX4 1,6 l WT  GS Urban Line

Škoda Octavia 1,2 TSI Active

Zdvihový objem motora (ccm)

1 197

1 598

1 586

1 197

Usporiadanie a počet valcov

R4

R4

R4

R4

Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.]

77 (105)/5 000

88 (120)/6 000

88(120)/6 000

77 (105)/5 000

Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.)

175/1 550 – 4 100

160/4 250

156/4 400

175/1 550 – 4 100

Prevodovka

6-st. manuálna

5-st. manuálna

5-st. manuálna

6-st. manuálna

Pohon

predný

predný

predný

predný

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s)

10,9

10,8

10,7

10,9

Maximálna rýchlosť (km/h)

187

193

185

191

Priemerná spotreba EU (l/100 km)

5,7

6,2

6,2

5,8

Rázvor (mm)

2 578

2 608

2 500

2 578

Objem batožinového priestoru (l)

341

408

270

560

Cena základného modelu s DPH (€)

13 690

13 290

13 490

14 949

Pozn.: Do cien sa premieta aj ďalšie vybavenie nad rámec parametrov uvedených v tabuľke, pričom cena príplatkovej výbavy nie je započítaná v cene vozidla
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov a importérov

Foto – Seat

  • Tlačiť
  • 0

Diskusia (0 reakcií)