Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

TREND test Seat Leon Cupra R300

23.10.2010, 12:50 | Jozef Prosnan | © 2010 News and Media Holding

Diskrétne zaodetý provokatér - výkon na hranici možností predného pohonu

  • Tlačiť
  • 0

Tagy

Seat

Bolo to zhruba pred rokom, keď španielska automobilka odhalila na frankfurtskom autosalóne najvýkonnejší Seat všetkých čias. Technicky vychádza zo Seatu Leon poslednej generácie a poháňa ho prepĺňaný štvorvalec 2,0 TSI vyladený na maximálny výkon 195 kW (265 k). Nájdete ho v ponuke značkových predajcov aj na Slovensku. A teraz si predstavte toto. Príčinlivým technikom z divízie Seat Import (súčasť Škoda Auto Slovensko) sa hojné stádo ujarmené pod prednou kapotou asi málilo. A tak preprogramovali software riadiacej jednotky motora a vyťažili z neho ďalších 36 koníkov. Ďalej Cupru R ozvláštnili nadštandardnou výbavou poskladanou z továrenských dielcov a tento svoj emocionálny produkt vsunuli do oficiálneho cenníka pod označením Seat Leon Cupra R300. To však nie je všetko. Ešte nám svoj umocnený hot hatch ponúkli na test.

Diskrétnosť takmer zaručená

Na prvý pohľad najnápadnejšia na testovanej Cupre R300 je jej zelená farba (Kiwi Green). Našťastie zákazník si môže vybrať z ďalších siedmich odtieňov lakovania vrátane červenej. Z profilu je to takmer bežný Leon. Len jeho devätnásťpalcové obutie a purpurové strmene výkonných bŕzd dokážu navnadiť fanúšika rýchlych kolies. Pri čelnom pohľade zaregistrujete štylizované R na maske chladiča a nápis Cupra na mreži náporového chladenia. Na zadnej partii sa oba identifikačné znaky opakujú. Preto na adresu zjavu len toľko. Prebytok koní sa dal predať aj lepšie. V spoločnosti Seat Import si zrejme uvedomili, že diskrétnosť nepatrí medzi marketingové nástroje. A tak svoj tristokoňový derivát zviditeľnili nielen príznačnou číslovkou 300 za písmenom R, ale aj novým zadným difúzorom s dvojitou výfukovou koncovkou v strede.

Zdroj: 03

Podnetné symptómy

Otvoríte dvere a hneď máte jasno. Športové predné sedačky s integrovanými hlavovými opierkami a vysokými bočnicami pokrýva textil kombinovaný s Alcantarou. Nízko ukotvené v spoločnosti vysokých prahov suverénne vedú telo voči odstredivým silám. Dojem nepokazí ani trojramenný volant s hrubým formovaným (dole zrazeným) vencom zaodetým v koži. Akurátne padne do dlaní. V šere podlahy presvitajú hliníkové pedále s gumovými protišmykovými štupľami a masívna opora ľavačky v tomto type auta taká dôležitá. V kulise stredovej konzoly čnie krátka radiaca páka s originálnou anatomicky zvládnutou hlavicou a nápisom Cupra. Vidíme ho tiež na volante aj na predných sedadlách. Lesklý čierny stredový panel čiastočne prekrývajú výhražné pruhy tigrieho dekoru. Výčitka patrí len prístrojovému štítu za to, že popri štandardných „budíkoch“ neobsahuje aspoň teplomer olejovej náplne alebo manometer monitorujúci prácu turbodúchadla. S nesúhlasom sa stretáva aj nerovnomerne delená stupnica rýchlomeru.

Celkom praktický predátor

seat_leon_04

Leon Cupra R aj testovaná verzia R300 si osvojili päťdverovú karosériu. Tá síce nevyznieva tak akčne ako niektoré trojdveráky konkurujúcich modelov, ale je praktickejšia. Ak sedíte vzadu a príde vám zle od žalúdka, čo sa v podobných autách často stáva, máte väčšiu šancu, že sa včas dostanete na čerstvý vzduch. Aj zadnú delenú lavicu pokrýva rovnako atraktívny poťah ako predné sedačky. Sedí sa na nej vyššie, ale preto, že je takmer rovná, neporovnateľne menej stabilne. Nedostatkom priestorového komfortu však trpieť nebudete. Priemerne vysoký cestujúci môže rátať s osemcentimetrovou rezervou v priestore kolien a rovnakou nad hlavou. Kufor Leona s objemom 340 l predstavuje bežný štandard triedy kompaktných hatchbackov. Leon Cupra R300 ho len zdedil. Po sklopení zadných operadiel síce získate väčšiu prevoznú kapacitu, ale na rozhraní s interiérom prekáža schod.

S tehlou na podlahe

Štvorvalec 2,0 TSI už v civilnom jazdnom režime svojou nevšednou pružnosťou naznačuje svoj potenciál. No jeho akustický prejav je celkom nenápadný. Udalosti naberajú spád, až keď zozbierate odvahu vážnejšie poštekliť akcelerátor a pravačkou ho nekompromisne pridlávite k podlahe. Predné kolesá najprv začnú zápasiť s elektronickou kontrolou trakcie a keď si to vzájomne vyjasnia, Leon vyrazí: I. – 60 km/h, II. –100, III. – 140 km/h. Radíme pri 6 800 otáčkach, na úrovni 7 000 už zasahuje obmedzovač otáčok. Ťah lineárne rastie a zotrvačná sila tlačí telo do sedačky. To, čo zrazu produkujú hrdlá výfuku, naháňa zimomriavky. Ich tón sa totiž pod plným zaťažením na rozhraní zhruba 3 000 otáčok radikálne mení. Vzdialene pripomína dunenie špeciálu WRC, len tá streľba do výfuku chýba. Dramatickú produkciu má na svedomí posledný diel výfukového potrubia továrensky upravený elektricky ovládaným rezonátorom, aby si aj uši prišli na svoje. Ďalej už všetko prebieha v tvrdej konfrontácii s dopravnými predpismi. Nič na tom nemení obmedzovač maximálnej rýchlosti, ktorý R300 nad 250 km/h nepustí. No akcelerácii sa medze nekladú. Stovku prekoná už 5,7 sekundy po pevnom štarte, čím sa dostáva na úroveň Golfa R, čo je náturou podobná beštia. Jazda s plným plynom otvára všetky stavidlá medzi palivovou nádržou a motorom. No ani super Leon principiálne nepatrí k nenásytným žrútom. Ak od neho nepožadujete nadštandardné služby, uskromní sa. Na našom testovacom okruhu jeho palubný počítač zaznamenal výsledných 9,1 l/100 km.

seat_leon_05

Chce to dávku pokory

Podvozok testovaného exemplára sa zhoduje s tým na Leone Cupra R. Oproti základu však klesol o 17 mm, má upravené tlmiče pruženia a nízkoprofilové športové obutie 235/35 RZ19. Zákonite je voči posádke drsnejší a vodiča motivuje k obchádzaniu výtlkov v asfaltovom koberci. Na druhej strane zdá sa byť predsa len o poznanie komfortnejší ako podvozok Leona Cupra R predchádzajúcej generácie. Manévrovanie v stiesnených pomeroch nie je silnou stránkou tohto auta – proti sa stavia väčší polomer otáčania. Pri prejazde oblúkov zas preukazuje nedotáčavý charakter, ktorý elektronický uzáver diferenciálu XDS (pribrzďuje vnútorné odľahčené koleso) čiastočne tlmí. Prenos krútiaceho momentu (vrcholí až na úrovni 395 Nm) na vozovku, to už je však problém. A nielen počas odpichu z miesta. Necitlivé zaobchádzane s akcelerátorom vás môže v ktoromkoľvek okamihu poslať mimo vozovky. To dvojnásobne platí na mokrom podklade. Pod hektickým záberom predných kolies sa správa ako namydlený. Veru k harmonickej šoférskej komunikácii s týmto autom potrebujete okrem skúseností aj dávku pokory.

Namiesto záveru

seat_leon_06

Seat Leon Cupra R300 po prvý raz predstavili 29. septembra počas SEAT Emocion Day na okruhu Slovakia ring. Cenou 27 585 € (831 026 Sk) prekonáva model Leon Cupra R o 2 400 € (72 302 Sk). Pritom vykonaný odborný zásah do riadiacej jednotky motora ponecháva garanciu v platnosti. My sme otestovali zatiaľ jediný vyrobený exemplár z plánovanej desaťkusovej série. Ďalšie pripravujú na základe objednávok zákazníkov.

O zmysluplnosti tohto predátora v bežnej cestnej premávke asi nemá význam diskutovať s tými, čo nevysielajú na rovnakej vlnovej dĺžke. Podstatu potenciálneho záujmu oň asi najplastickejšie dokumentuje motto istého reklamného sloganu. Motorista (istej krvnej skupiny) ho skôr nepotrebuje, ale o to viac chce. Možno si plánuje rozšíriť zbierku výnimočných áut vo svojej garáži, alebo ho ešte vylepšiť vlastným tuningom a vystavovať na zrazoch, jazdiť s ním cez víkendy na prenajatom pretekárskom okruhu, alebo aj používať na cestu do práce, na dovolenku, na rande... alebo aj na všetko. Vlastne prečo nie. Dá sa. Veď je to vo svojej podstate univerzálnejšie auto ako mnohé iné.

Hodnotenie

+ mimoriadne výkonný a pružný motor
+ športovo odstupňovaná prevodovka
+ výkonné brzdy
+ stabilný podvozok
+ športové predné sedadlá
+ priestranný interiér
– problematická trakcia
– nenápadný exteriér

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, ASR, DSR, ESP, EBA, XDS, šesť airbagov, asistencia rozjazdu do kopca, signalizácia zmeny tlaku v pneumatikách, automatická klimatizácia, športové sedadlá, špeciálne športové tlmiče, športové brzdy Soundactor, palubný počítač, audiosystém s CD a MP3, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, predné hmlovky, dažďový senzor, zadné parkovacie senzory, devätnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Bočné airbagy vzadu, zadný spojler, difúzor, dvojitý stredový výfuk, Bi-xenónové svetlomety, navigácia s dotykovou obrazovkou, predné parkovacie senzory, optický parkovací systém, vyhrievané ostrekovače predného okna, ostrekovače svetlometov, interiérový dekor stredového panelu, kombinovaný USB vstup...

Zdroj: 07

Foto – Jozef Prosnan

  • Tlačiť
  • 0

Tagy Seat

Diskusia (0 reakcií)