Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

TREND test Škoda Octavia 1,9 TDI PD Elegance

04.03.2009, 16:37 | Jozef Prosnan | © 2009 News and Media Holding

Preleštené rodinné striebro - pôvabnejšia, vybavenejšia a stále praktická.

  • Tlačiť
  • 0

(Rozšírená verzia článku uverejneného v TRENDE 09/2009)


V jesennom Paríži sa v žiari reflektorov predstavila modernizovaná Škoda Octavia. No až v týchto dňoch, teda s nečakaným oneskorením, vstúpila na tunajší automobilový trh. Z prvej várky sme získali exemplár s výbavou Elegance, poháňaný osvedčeným 1,9-litrovým turbodieselom, aby sa v redakčnom teste pokúsil obhájiť renomé rodinného striebra mladoboleslavskej automobilky.

Za málo dosť

Keď dizajnéri dostanú úlohu modernizovať exteriér auta a pri tom sa neradi, ale predsa len musia držať vedením naordinovanej filozofie „za málo peňazí veľa muziky“, pohrajú sa predovšetkým s čelom auta. To je prípad faceliftingu Octavie druhej generácie.

O nový „look“ sa stará hlavne robustnejšia dvanásťlamelová maska chladiča v spoločnosti originálne tvarovaných svetlometov, ktoré už môžu prichýliť aj natáčaciu bi-xenónovú techniku. K tomu kapota s výraznými prelismi.

novaoctavkatest01.jpg

Nasledujú detaily v podobe predných hmloviek, vonkajších zrkadiel, vycizelovanej grafiky zadného osvetlenia, kompletne lakovaných nárazníkov, aktualizovaného dizajnu diskov kolies, ktoré si menej zasvätený pozorovateľ nemusí všimnúť. Výsledok – nová Octavia stratila športový náboj, zato je pôvabnejšia a vážnejšia. Ak to bol zámer, vydaril sa (takmer). Škoda, že z harmónie celku, ktorý akoby sa obtrel o nános konzervatívnej patiny, trčia až príliš frivolné svetlomety.

Uhladenosť a solídnosť

Architektúra pracoviska vodiča si získa zástancov konzervatívnych riešení. Nič prekvapujúce, len uhladenosť a solídnosť. Kvalitný mäkký plast pokrýva nielen povrch palubnej dosky, ale aj exponované časti výplní dverí.

Štvorramenný volant s vencom obšitým kožou, prevzatý z luxusnejšieho Superba, nemôže nič pokaziť. Nový prístrojový panel s bielym podsvietením je dobre čitateľný a menu palubného počítača počtom sledovaných parametrov jazdy patrí k tým informatívnejším.

novaoctavkatest02.jpg

V strede svieti veľký displej audiosústavy transparentne orámovaný spínačmi. Jeho služby využíva aj príplatková navigácia Columbus s 30 GB harddiskom. O poschodie nižšie svoju pozíciu zaujal ovládací panel výkonnej koncernovej dvojzónovej klimatizácie. Sedadlá sú v Octavii, už tradične, tvrdšie čalúnené, čo je v poriadku.

Aj ich bočné vedenie zodpovedá charakteru auta. Ešte keby sa aspoň na mieste vodiča dal meniť sklon sedáka. No nedá sa. Stredový box zastrešuje výškovo nastaviteľná lakťová opierka.

Bola by ešte praktickejšia aj pozdĺžne posuvná. K ergonómii ešte jedna výhrada. Spínače ovládania okien vo dverách vodiča posunuté o pár centimetrov vpred by boli viac poruke. Priestorové pomery ostali pôvodné, čo platí rovnako o zadných sedadlách, ako aj o vzácne objemnom (560 l) a dobre prístupnom kufri.

Ekonomická alternatíva

Na najmodernejšie turbodiesely (common rail) z koncernovej ponuky Octavia ešte len čaká. Zatiaľ si vystačí s pôvodnými (čerpadlo – dýza). Agregát 1,9 TDI, namontovaný v testovanom deriváte, potvrdzuje svoje známe prednosti, ale aj slabiny.

Hendikepujú ho vyššia hlučnosť a menší rozsah využiteľných otáčok. Inak má veľkolepý nástup, ale ak nejde o život, škoda ho vytáčať nad 3 000 otáčok. Tam už výrazne stráca ťah. Samozrejme, že sme merali akceleráciu takto vybavenej Octavie.

    Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
    ABS, MBA, EBV, MSR, ASR, ESP, štyri airbagy, aktívne opierky hlavy na predných sedadlách, dvojzónová klimatizácia, palubný počítač, audiosústava s CD a MP3 prehrávačom, tempomat, vyhrievané predné sedadlá, parkovacie senzory vzadu, elektrické ovládanie okien, predné hmlovky, výškovo nastaviteľné predné sedadlá, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, pätnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin, box s nastaviteľnou lakťovou opierkou... Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
    Hlavové airbagy, kontrola tlaku v pneumatikách, asistenčný systém rozjazdu do kopca, xenónové svetlomety s AFS a ostrekovačmi, dažďový senzor, vyhrievané trysky ostrekovačov, navigácia, CD menič, medzipodlaha v batožinovom priestore, elektricky nastaviteľné predné sedadlá s pamäťou, športové sedadlá, elektricky nastaviteľné a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, alarm, predné parkovacie senzory, nezávislé kúrenie, filter pevných častíc, 16- a 17-palcové disky kolies z ľahkých zliatin, predĺžená záruka na 4 roky...

Stovka za dvanásť sekúnd už dávno nie je nijaký zázrak. Ale stačí. Základnú výhodu tohto motora najskôr oceníte pri tankovaní. Priemerných 5,3 litra na 100 km zaznamenaných v kombinovaných podmienkach a v rámci mantinelov nových rýchlostných limitov je skvostný výsledok. Na porovnanie, otestovali sme aj Octaviu so živším agregátom 2,0 TDI PD, spriahnutým so sedemstupňovou prevodovkou DSG. Spotreba 6,7 l/100 km.

Dobrá zostava

novaoctavkatest03.jpg

Na podvozok Octavie vývojári pri modernizácii celku nesiahali. Svojou koncepciou viacprvkovej zadnej nápravy s ľahkým riadiacim účinkom stále patrí k tomu najlepšiemu, čo v triede kompaktov môžete získať. Testovaný exemplár s kompromisným obutím formátu 205/55 R16 vyhovie skôr vodičom, ktorí uprednostňujú tvrdšiu charakteristiku pruženia, potrpia si na odolnosť proti nakláňaniu v zákrutách a citeľnejšiu spätnú väzbu.

Aj radenie svojou presnosťou a jednoznačnosťou s takouto charakteristikou drží krok. Zato riadenie s elektromechanickým posilňovačom patrí skôr ku komfortnejším – to znamená, že sa nevzpiera, no pramálo prezradí z toho, čo sa odohráva pod prednými kolesami.

V hustnúcej konkurencii

Bestseller nižšej strednej triedy vstupuje na trh po modernizácii s osvieženým vzhľadom a elegantnejším interiérom. Repertoár motorov Octavie pozdvihli priamovstrekové benzínové štvorvalce 1,4 TSI a 1,8 TSI a ponuku prevodoviek spestrila sedemstupňová dvojspojková DSG. Už v základnom vyhotovení obsahuje ESP a aktívne hlavové opierky systému WOKS, chrániace krčnú chrbticu pri náraze zozadu.

novaoctavkatest04.jpg

A to je pokrok. Na druhej strane, palubný počítač a poloautomatická klimatizácia sú k dispozícii až s výbavou Ambiente, hlavové airbagy sa montujú len s najvyššou úrovňou výbavy Laurin & Klement alebo za príplatok a čoraz populárnejší kolenný airbag na strane vodiča v Octavii stále nenájdete. Autorádio zas môžete získať najskôr s akčnou ponukou Ambiente.

A cena? V krízových pomeroch ju sprevádzajú hneď tri úrovne – cenníková, akčná a jarná ponuka Spring (v tabuľke sme použili akčnú). Keby sme hodnotili šance Octavie len podľa pomeru ceny a úrovne výbavy, mala by v hustnúcej konkurencii sťaženú existenciu. Na druhej strane, renomé, ktoré si za dve generácie vydobyla vďaka svojej robustnosti, vyváženým jazdným vlastnostiam a obrovskému kufru, nedovolí pochybovať o tom, že aj naďalej bude úspešná.

Hodnotenie

+ priestranný interiér
+ objemný a dobre prístupný kufor
+ nízka spotreba
+ bezpečné jazdné vlastnosti
– hlučnejší motor

novaoctavkatest01tabulka.jpg


Foto – Škoda

  • Tlačiť
  • 0

Súvisiace články

Modernizovaná Octavia

Faceliftovaná Škoda Octavia vstúpila na slovenský trh s cenou 13199 eur

Bestseller Octavia po plastike

Dvojmiliónta Octavia

Octavia potrebuje slovenský závod

Octavie budú aj zo Slovenska

Diskusia (0 reakcií)