Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

TREND test Škoda Yeti 1,2 TSI Advantage

16.07.2010, 00:00 | Jozef Prosnan | © 2010 News and Media Holding

Prebudený apetít – praktickosť a variabilita v kultivovanom záprahu

  • Tlačiť
  • 0

Tagy

Škoda

Je to už viac ako rok, čo mladoboleslavská automobilka vyrukovala s prvým SUV. Svojmu kompaktu naordinovala päťmiestnu karosériu typu kombi, alternatívny pohon 4 x 2, resp. 4 x 4 a k tomu repertoár šiestich štvorvalcových prepĺňaných motorov. Kým benzín spaľuje trojica – 1,2 TSI (77 kW/105 k), 1,4 TSI (90 kW/125 k) a 1,8 TSI (118 kW/160 k), naftu tankuje taktiež trio, ale s jednotným zdvihovým objemom 2,0 TDI a rozdielnym maximálnym výkonom – 81 kW (110 k), 103 kW (140 k) a 125 kW (170 k). TREND len nedávno otestoval najvýkonnejší zo zážihových derivátov 1,8 TSI a dnes prinášame hodnotenie jeho výkonového protipólu 1,2 TSI. Pred testom sme si kládli najmä otázku, či tento svojím objemom malý motor konštruovaný v súlade s filozofiou downsizingu aj v SUV potvrdí dobré skúsenosti, ktoré sme s ním získali pri hodnotení Octavie.

Silný spredu

Derivát s pohonom predných kolies zvonku rozoznáte jedine podľa typového označenia na zadných výklopných dverách. Absentuje v ňom štylizované 4 x 4. Inak sa zhodujú svetlou výškou, súborom ochranných lemov, zadným difúzorom aj naznačeným ochranným štítom pod predným nárazníkom. V porovnaní s verziou 1,8 TSI 4 x 4 má 1,2 TSI o 165 kg nižšiu pohotovostnú hmotnosť. Úsporu priniesol nielen menší motor, ale aj chýbajúca medzinápravová spojka Haldex a zadný diferenciál. Inak fazónu Yetiho už netreba osobitne predstavovať. Patrí k tým, ktoré vyvolávajú rozporuplné reakcie. Podľa nás toto Yeti boduje široko rozkročenou pózou a krátkymi prevismi karosérie. Štylisticky silné je najmä z čelného pohľadu. Zato z profilu spojenie vysokej strechy a rovno skosenej zadnej partie vyznieva skôr úžitkovo ako efektne.

Konkurenčné výhody

skoda_yeti_07

Zvýšený posed a tým aj lepší výhľad a väčší pocit bezpečia – to je základný bonus, ktorý prináša interiér SUV vo všeobecnosti. K týmto charakteristikám patria aj nohy spustené nadol. V prípade Yetiho môžete tiež rátať s veľkou priestorovou rezervou nad hlavami cestujúcich, nech už sedíte vpredu alebo na zadných sedadlách. Stvárnenie pracoviska vodiča a jeho konfigurácia nesie rukopis už známy z Octavie. Kopíruje tiež kvalitu použitých materiálov vrátane mäkkých plastov na exponovaných miestach palubnej dosky. V tejto disciplíne Yeti jasne prekonáva konkurenčné kompaktné SUV. V inventúre predností pracoviska vodiča figuruje volant za široký rozsah možných nastavení, radenie s precízne vymedzenými dráhami, hlboko zapustené a tým aj dobre tienené kruhové prístroje aj široko koncipované menu palubného počítača. Lepšie ako priemerné sú predné sedadlá s príjemným textilným poťahom a solídnym bočným vedením. Stredová opierka (prekrýva Jumbo Box) sa dá prispôsobiť na mieru výškovo aj v pozdĺžnom smere. Prakticky založeného vodiča uspokoja veľké priečniky v predných dverách aj zásuvka pod vedľajším sedadlom, menej už kompaktnejšia, ale klimatizovaná schránka pred kolenami spolujazdca. Malý – mäkko vystlaný box navrchu palubnej dosky sa hodí na nečujné skladovanie mincí, prípadne zväzku kľúčov. Siločiary kokpitu sa pretínajú na plnografickom displeji v stredovej konzole. Slúži ako rozhranie audiosústave a navigácii. O poschodie nižšie sídli panel výkonnej koncernovej dvojzónovej klimatizácie. A výhrady? Volant by lepšie pasoval do dlaní ešte kolmejšie situovaný k smeru jazdy. Prospel by mu aj formovaný veniec v miestach základného uchopenia. Ovládacie spínače audiosústavy a palubného počítača na priečkach volantu zas vodič občas (nechtiac) aktivuje, čo nemusí byť len jeho chyba.

Praktickosť variability

skoda_yeti_03

Ak sedíte vzadu, môže sa vám zdať, že strecha sa klenie až zbytočne vysoko. Kratšie sedáky troch nezávislých sedadiel vnucujú predstavu, že miesta na kolená je viac ako v skutočnosti. No aj tých sedem centimetrov po operadlá predných sedadiel priemerne vysokému cestujúcemu musí stačiť. Robustný kryt kardanového hriadeľa v strede podlahy prekáža rovnako ako v štvorkolke. To však nie je výhrada, len konštatovanie. Nasledujú samé prednosti. Krajné zadné sedadlá sa dajú pozdĺžne posúvať. A ak stredné vyberiete, môžete ich o 80 mm odsadiť smerom k stredovej osi. Ba vybrať môžete aj všetky tri. V takom prípade dosahuje Yeti svoju vrcholnú prepravnú kapacitu 1 760 litrov. Ale aj s plnou zostavou sedadiel zasunutých celkom dozadu Yeti disponuje nadpriemerným 405-litrovým základným objemom kufra.

Prebudený apetít

skoda_yeti_04

Malá prepĺňaná tisícdvestovka s priamym vstrekovaním benzínu sa pri voľnobehu správa takmer nečujne. Chce to sledovať otáčkomer, inak hrozí štartovanie už naštartovaného motora. Rovnako ako v Octavii sa tento agregát pod tlakom akcelerátora plynulo a mäkko rozbieha. A podmanivá kultúra chodu ho neopúšťa, ani keď pravá noha prišliapne plynový pedál k podlahe. Ešte pozoruhodnejší je rovnomerný nárast ťahu aj ochota, s akou sa tento štvorvalec nechá pretáčať až na 6 200 otáčok. To je vysoko nad úroveň, pri ktorej vrcholí maximálny výkon. No na jeho pružnosti aj pri akcelerácii už cítiť, že Yeti má zhruba o 70 kg vyššiu pohotovostnú hmotnosť ako Octavia 1,2 TSI. Pri vyšších rýchlostiach musí malý štvorvalec zápasiť aj s horšou aerodynamikou Yetiho. Tento hendikep len čiastočne kompenzuje prevodovka s ľahším stálym prevodom. Na druhej strane so zaradenou šestkou motor dosahuje o celú stovku vyššie otáčky tak pri deväťdesiatkilometrovej rýchlosti, ako aj pri stotridsiatke. Výsledok – na našom testovacom okruhu Yeti 1,2 TSI vykázal priemernú spotrebu 7,8 l/100 km, čo je o 1,4 l viac, ako za podobných podmienok zaznamenala Octavia s identickým motorom. Pomerne veľký rozdiel vypovedá o senzitívnosti tohto motora. Pritom spotreba za predvedený výkon nie je vysoká, len si už nezaslúži potlesk.

Vyššia prednokolka

skoda_yeti_05

Yeti 4 x 2 prevzal z Octavie Scout podvozok vrátane viacprvkovej zadnej nápravy. Pritom má vyššiu svetlú výšku, o 30 mm širší rozchod kolies vzadu a oveľa kratší zadný previs. Táto konfigurácia sa prednostne hodí na cestu, ale aj do miest, kde asfaltový koberec stráca „glanc“ a k osvedčeným nástrahám patria vysoké obrubníky. Tu sa rozhodne hodí obratné a komfortne odpružené auto typu Yeti, aj keď ho trochu zdrsňuje príplatkové obutie 225/50 R17. Naopak na technickej trati s kvalitným podkladom sa takéto pneumatiky Yetimu celkom hodia. Na nej preukazuje solídnu ovládateľnosť. No kvôli vyššiemu ťažisku aj naladeniu pruženia prejavuje tendenciu k väčšiemu náklonu karosérie v zákrutách. Aj keď Yeti medzi SUV svetlou výškou páve nevyniká, má dosť veľké nájazdové uhly, a tak mu sedí aj jazda lesnými a poľnými cestami, pokiaľ si vystačí s predným pohonom. V stúpaní na bahnistom podklade však končí rovnako rýchlo ako akákoľvek iná prednokolka. A s bočným vetrom si príliš nerozumie.

Záver

Vyskúšali sme prvé SUV od Škody. Najprv s motorom 1,8 TSI a teraz so základným 1,2 TSI. O tom menšom platí takmer to isté, čo sme konštatovali po teste Octavie s rovnakým motorom. Tichý, kultivovaný a na svoju kubatúru prekvapujúco pružný. V Octavii bol aj pozoruhodne úsporný. No menej aerodynamický, zato ťažší Yeti s modifikovanou prevodovkou mu prinajmenšom trochu pošramotil povesť askéta. Priemerných 7,8 l/100 km totiž neponúka očakávanú konkurenčnú výhodu voči dnes bežným tisícšesťstovkám. Ba na náš vkus sa výsledok až príliš blíži úrovni (9 l/100 km), ktorú sme zaznamenali v teste  oveľa výkonnejšieho a pružnejšieho derivátu 1,8 TSI s pohonom 4 x 4. Preto usudzujeme, že na úlohu ťažiskovej benzínovej motorizácie pre českého snežného muža sa viac bude hodiť štvorvalec 1,4 TSI, ktorý práve rozšíril zostavu jeho motorov.

Hodnotenie

+ pružný a kultivovaný motor
+ variabilný interiér
+ komfortné pruženie
+ ovládateľnosť
+ výhľad z miesta vodiča
+ úroveň výbavy
– nakláňanie karosérie v zákrutách

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ESP – ABS, EBV, MSR, ASR, EDS, päť airbagov, šesťstupňová prevodovka, palubný počítač, klimatizácia, audiosústava s CD prehrávačom a čítaním MP3, tempomat, parkovacie senzory vzadu, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, vyhrievanie predných sedadiel, plnografický displej Maxi Dot, predné hmlovky s funkciou Corner, príprava na uchytenie detskej sedačky ISOFIX na sedadle spolujazdca, Jumbo Box, sieť v batožinovom priestore, šestnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Bočné airbagy vzadu, Bi-xenónové svetlomety s dynamickou reguláciou, interiér v koži, dvojzónová klimatizácia, elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča s pamäťou, športové sedadlá, kontrola tlaku v pneumatikách, navigácia, parkovacie senzory vpredu, výsuvné ostrekovače svetlometov, vyhrievané trysky ostrekovača predného okna, vyhrievané čelné okno, CD menič, strešný nosič, ťažné zariadenie, medzipodlaha v batožinovom priestore, balík na zlé cesty, vak na lyže, kryty pedálov z ušľachtilej ocele, príprava na telefón, metalíza...

Zdroj: 06

Foto – Škoda

  • Tlačiť
  • 0

Tagy Škoda

Diskusia (0 reakcií)