Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

TREND test Škoda Yeti 1,8 TSI 4 x 4 Experience

11.06.2010, 00:00 | Jozef Prosnan | © 2010 News and Media Holding

Na prvý pokus zásah do čierneho – ľudové SUV v darčekovom balení

  • Tlačiť
  • 2

Tagy

Škoda

Týmto kompaktom mladoboleslavská  automobilka vlani vstúpila na teritórium, ktoré dovtedy obchádzala – do segmentu SUV. Yetiho vyrába s päťmiestnou karosériou typu kombi, s predným pohonom aj ako štvorkolku. Repertoár pohonných jednotiek tvoria štvorvalce – dvojica benzínových: 1,2 TSI (77 kW/105 k) a 1,8 TSI (118 kW/160 k), ako aj trio turbodieselov s jednotným zdvihovým objemom 2,0 TDI a rozdielnym maximálnym výkonom 81 kW (110 k), 103 kW (140 k) a 125 kW (170 k). TREND otestoval derivát s motorom 1,8 TSI a najvyššou úrovňou štandardnej výbavy zo štyroch možných. Pred štartom rezonovala otázka, či Škode prvý pokus vyšiel alebo bude musieť skladať reparát.

Vec názoru

Škoda v role snežného muža identifikačnými znakmi, ako sú maska chladiča a typické hlavné svetlomety, jednoznačne manifestuje príbuzenský vzťah s ostatnou mladoboleslavskou produkciou. Originálna kompozícia reflektorov, náznak ochranného štítu prechádzajúceho do predného nárazníka, lemy prahov aj zadná imitácia difúzora vzbudzujú sympatie svojou akčnosťou aj navodením dôležitého dojmu odolnosti. Karosériou typu kombi má kontúry blízke Roomsteru. Vysoká strecha a takmer kolmicou zakončená hranatejšia zadná partia aj v tomto prípade prezrádza akcent kladený na úžitkové vlastnosti. To však môže (ale nemusí) byť prekážkou láske na prvý pohľad. V každom prípade sa nedá tvrdiť, že (prípadný) úspech tohto auta tkvie v jeho fazóne.

Pozoruhodne variabilný interiér

yeti_03

Prekročíte vyšší prah a zaujmete miesto vodiča. Zvýšený posed s nohami spustenými nadol patrí k tomuto kompaktnému SUV rovnako ako dobrý výhľad. Konfigurácia pracoviska vodiča aj použitie materiálov vrátane mäkkých plastov na exponovaných miestach palubnej dosky pripomínajú Octaviu. Plnografický displej Maxi Dot v strede slúži ako rozhranie pre audiosústavu a navigáciu, o poschodie nižšie zaujíma pozíciu panel výkonnej koncernovej dvojzónovej klimatizácie. Štvorramenný kožou obšitý multifunkčný volant nesie na priečkach ovládacie spínače audiosústavy a palubného počítača. Dá sa na ne zvyknúť. Radiaca páka má optimálnu polohu, a to dlhšie, ale presne vymedzené radiace dráhy. Hlboko zapustené kruhové palubné prístroje v tubusoch sú dobre tienené. Široko koncipované menu palubného počítača patrí v danej cenovej kategórii určite k tým informatívnejším. Dôvod na sťažnosti neposkytujú ani predné sedadlá s príjemným textilným poťahom a solídnym bočným vedením. Na dlhších diaľničných trasách príde vhod stredová opierka prekrývajúca Jumbo Box, ktorá sa dá prispôsobiť na výšku aj v pozdĺžnom smere. Prakticky založeného vodiča uspokoja veľké priečniky v predných dverách aj zásuvka pod vedľajším sedadlom,  menej už kompaktnejšia, ale klimatizovaná schránka pri kolenách spolujazdca. Malý, mäkko vystlaný box navrchu palubnej dosky dokáže nečujne skladovať mince aj zväzok kľúčov. Malý stropný kontajner zas poslúži na uloženie okuliarov. Výhradu vznášame len k volantu. Hoci sa dá regulovať v oboch rovinách a v širokom rozsahu, lepšie by padol do dlaní, keby bol kolmejší na smer jazdy.

yeti_04

Aj cestujúci vzadu majú vyššiu pozíciu a dobrý rozhľad. O miesto nad hlavou nemusia mať strach ani dlháni. Dokonca sa vám môže zdať, že strecha sa klenie až zbytočne vysoko. Kratšie sedáky troch nezávislých sedadiel napohľad navodzujú dojem, že miesta na nohy budú mať cestujúci viac. Ale tých zhruba šesť centimetrov rezervy po operadlá predných sedadiel priemerne vysokému cestujúcemu určite stačí. Jedinú prekážku predstavuje robustný kryt kardanového hriadeľa v strede podlahy. Krajné sedadlá sa dajú pozdĺžne posúvať, ba aj o 80 mm odsadiť smerom k stredovej osi. To za predpokladu, že stredné sedadlo z auta vyberiete. Vybrať môžete aj všetky tri, ale nemusíte. Viac miesta získate aj v prípade, keď vodorovne sklopíte operadlá alebo celé sedadlá preklopíte dopredu. Variabilita patrí vôbec medzi tromfy interiéru Yetiho. Ovplyvňuje aj prepravnú kapacitu kufra. Tá sa dá zväčšiť zo základných 405 litrov až po maximálnych 1 760 litrov (bez zadných sedadiel).  

Výborný, ale chutí mu

Moderný turbodúchadlom prepĺňaný štvorvalec 1,8 TSI využíva technológie priameho vstrekovania benzínu a variabilného časovania ventilov. Svojou kultivovanosťou prekonáva väčšinu konkurenčných benzínových štvorvalcov porovnateľného výkonu a turbodiesely v tejto disciplíne nemajú proti nemu šancu. Vodiča si získa aj mohutným záťahom pod plným plynom už od 1 500 otáčok. Pritom úroveň maximálneho výkonu dosahuje v pozoruhodne širokom spektre otáčok a vrchol krútiaceho momentu má ešte oveľa širší. Otázka znie, či väčšiu radosť poskytuje predbiehanie alebo zdolávanie stúpaní. V oboch prípadoch je plne nápomocná rovnomerne odstupňovaná šesťrýchlostná prevodovka. No snahám o ekonomickú jazdu až tak v ústrety nevychádza. Možnosť zvoliť šestku ako ekonomický stupeň motorári Škody totiž vynechali. A tak ju môžete mať zaradenú aj počas jazdy mestom päťdesiatkou, ale pri diaľničnej stotridsiatke už dosahuje pomerne vysokých 3 000 otáčok. Ani aerodynamika vysokého Yetiho nie je ekonomike jeho prevádzky naklonená. A tak priemerná spotreba rovných 9 litrov, ktorú sme zaznamenali na našom testovacom okruhu, je predsa len vyššia, ako sme od motora tohto rangu očakávali. Možno niektorí z tých, čo pod vplyvom chvály na 1,8 TSI v predchádzajúcich riadkoch dvojlitrové motory TDI CR odpísali, ich teraz opäť vezmú na milosť. Aj keď sú drahšie. Záleží na prioritách.

SUV bez diskusie

yeti_05

Yeti prevzal po Octavii s pohonom 4 x 4 zavesenie kolies vrátane viacprvkovej zadnej nápravy. No má väčšiu svetlú výšku, širší rozchod kolies vzadu a oveľa kratší zadný previs. To pre tých, čo si povedia štvorkolka ako štvorkolka. Yeti je skutočné SUV, aj keď priechodnosťou nevyniká, s čím treba kalkulovať pri voľbe taktiky zdolávania nástrah jazdy po lesných a poľných cestách. Pri bežných adhéznych podmienkach sa krútiaci moment prenáša na predné kolesá. Ak sa zhoršia, spojka Haldex aktivizuje aj zadný pohon. Vodič môže v teréne zapojiť mód „off road“, ktorý prispôsobí charakteristiky podvozkových elektronických programov tak, aby v sťažených podmienkach nekonali kontraproduktívne. Má tiež k dispozícii systém uľahčujúci rozjazd do kopca a ďalší, ktorý dovoľuje kráčať Yetimu dolu strminou bez použitia bŕzd. Aj komfortnejšie pruženie k SUV patrí. Yeti dobre drží stopu, ľahko sa ovláda, ale ostrý prejazd oblúkov komentuje väčším nakláňaním karosérie. A je citlivý na bočný vietor.

Záver

yeti_06

Škoda vyrobila svoje prvé plnohodnotné SUV a trafila do čierneho. Doplnila ním koncernovú ponuku o najmenší terénny model (menší ako Tiguan) bez toho, aby bola odkázaná na šermovanie cenou, ktorá býva prvým a neraz aj posledným argumentom „lowcostu“. Pritom Yeti, ktorý sa vyrába aj s pohonom len jednej nápravy, dokáže konkurovať na spodnom okraji svojej cenovej škály bestselleru triedy Suzuki SX4 alebo novej akvizícii Dacia Duster. Na druhej strane, jeho špičkové deriváty, medzi ktoré patrí aj testovaný model, redukujú trhové preferencie o číslo väčších rivalov, ako sú Hyundai ix35, Toyota RAV 4 alebo Ford Kuga. Ba dokážu  kanibalizovať na príbuznom Tiguane. V otázke príťažlivosti snežný muž síce dokáže pozorovateľov rozhádať, ale variabilitou svojho interiéru môže slúžiť ako školiace stredisko pre výrobcov MPV. Takmer rovnako silný tromf predstavuje zostava pohonných jednotiek. Na jednej strane dva moderné prepĺňané benzínové motory TSI s priamym vstrekom paliva, ku ktorým čoskoro pribudne tretí (1,4 TSI), na strane druhej trio dvojlitrových turbodieselov s technológiou Common rail. Testovaný exemplár je dobre vybavený a jeho motor potvrdzuje takmer všetky jeho deklarované prednosti. V Škode Yeti mu však palivo akosi viac šmakuje. 

Hodnotenie

+ pružný, kultivovaný a výkonný motor
+ variabilný interiér
+ komfortné pruženie
+ ovládateľnosť
+ výhľad z miesta vodiča
+ úroveň výbavy
– vyššia spotreba
– nakláňanie karosérie v zákrutách

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ESP – ABS, EBV, MSR, ASR, EDS, sedem airbagov, palubný počítač, dvojzónová klimatizácia, audiosústava s CD a čítaním MP3, tempomat, parkovacie senzory, bi-xenónové svetlomety s dynamickou reguláciou, elektricky ovládané oká a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, vyhrievanie predných sedadiel, plnografický displej Maxi Dot, výsuvné ostrekovače svetlometov, predné hmlovky s funkciou Corner, Jumbo Box, sieť v batožinovom priestore, príprava na uchytenie detskej sedačky ISOFIX na sedadle spolujazdca, sedemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin... 

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Interiér v koži, elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča s pamäťou, športové sedadlá, kontrola tlaku v pneumatikách, navigácia, vyhrievané dýzy ostrekovača predného okna, vyhrievané čelné okno, CD menič, strešný nosič, ťažné zariadenia, balík pre zlé cesty, medzipodlaha v batožinovom priestore, vak na lyže, kryty pedálov z ušľachtilej ocele, príprava na telefón, metalíza...

Zdroj: 07

Foto – Škoda

  • Tlačiť
  • 2

Tagy Škoda