Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

TREND test Suzuki Swift Sport

02.09.2012, 07:00 | Jozef Prosnan | © 2012 News and Media Holding

Útočí na vodičov, ktorí od auta žiadajú viac ako len dopravu

  • Tlačiť
  • 1

Tagy

Suzuki

Model od Suzuki Swift šiestej generácie, ktorý sa cíti doma v segmente B, poznáme už od záveru roka 2010. No jeho najostrejší derivát s prívlastkom Sport vonia novotou. Po prvý raz ho predstavili vlani v decembri na Tokijskom autosalóne a v tohtoročnej Ženeve už bola aj európska verzia. Charakter mu vtláča nápadnejší exteriér výhradne trojdverovej karosérie a benzínová pohonná jednotka 1,6 l (100 kW/136 k) kombinovaná so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a športovým podvozkom. Ako čerešnička na torte športový Swift figuruje aj v ponuke tunajších značkových dílerov za 14 100 €. Nadišiel čas, aby sme ho otestovali.

Premena sympaťáka

Pohľadu z profilu Swift Sport servíruje efektné zliatinové sedemnástky, robustnejšie prahy a rozmernejší šilt nad zadným oknom. Keď sa otočí čelom, zistíte, že z obrazu konfekcie nezostal kameň na kameni. Nová maska chladiča spolu s preštylizovaným nárazníkom a originálnou kompozíciou priestoru hmloviek mení krotkého sympaťáka na zádrapčivého frajera. Kto výzvu prehliadol, pochopí, keď mu „upaľujúci“ objekt ukáže difúzor s dvojicou výfukových hrdiel. Originálnu grafiku zadných svetiel si už ani všimnúť nestihne. Že štúdia, ktorá mala otestovať ohlas publika a navnadiť motoristickú verejnosť, bola ešte nápaditejšia? Máte pravdu, bola.

Cielené podnety

Interiér už poznaného Swifta podľa očakávania kopíruje. Zároveň presne cielenými podnetmi útočí na signálnu sústavu vodiča, ktorý sa na auto pozerá inak než na dopravný prostriedok. Do pozornosti sa núkajú najmä predné sedadlá. Vysoký základný posed síce, k športovému strihu celkom nesedí, ale aspoň vidieť tesne pred nos auta. Veľkorysé tvarovanie bočníc sedadiel spoľahlivo vedie telo voči odstredivým silám, pritom rozmery s rezervou vyhovujú európskym očakávaniam. Dojem stupňuje efektné prešívanie purpurovým stehom a označkovanie logom Sport. Navyše materiál čalúnenia je vzdušný a nekĺže. Červeným stehom sa pýši tiež kožou potiahnutý hrubý veniec športového volantu a potom tiež kožená manžeta na kulise radiacej páky. Dole v prítmí ešte presvitá nehrdzavejúca oceľ pedálov.

Ďalej už konáme inventúru interiéru známeho Swiftu šiestej generácie. Do jej rámca zapadá ovládanie audiosústavy na volante v opačnom garde a hojne kritizovaný „kolík“ palubného počítača zabudnutý v prístrojovom štíte. V opozícii k drobnej mrzutosti vyzdvihujeme veľké prehľadné displeje so zvýšenou odolnosťou voči zrkadleniu. Pri radiacej páke sa našlo mesto na úložné priestory v rozumnom susedstve elektrickej zásuvky a slotu USB. A priečinky vo dverách pojmú PET fľaše. Paluba je prešpikovaná bohatou štandardnou výbavou, akú si len k Swiftu môžete predstaviť – vrátane bezkľúčového prístupu a štartovania, automatickej klimatizácie tempomatu, či vyhrievaných predných sedadiel.

Zdedený kufor

Swift Sport sa v Európe predáva len s trojdverovou karosériou, a tak treba rátať s komplikovanejším prístupom k zadným sedadlám. Tým skôr, že chýba easy entry, ktorý by si polohu predných sedadiel zapamätal. Vzadu, ako to už v malom aute býva, nie je miesta nazvyš. Kolená si priemerne vysoký cestujúci takmer opiera o predné sedadlá, nad hlavou môže rátať s asi štvorcentimetrovou rezervou. Veľkosťou kufra Swiftu za konkurenciou zjavne zaostáva a Swift Sport ho zdedil. Tých 211 litrov základnej kapacity vysoká nakladacia hrana ešte zmenšuje. Našťastie len opticky.

Nepotrestaný temperament

Atmosféricky plnená štvorvalcová tisícšesťstovka s maximálnym výkonom 100 kW (136 k) v čase turbo motorov veľké očakávania nevzbudzuje. Ale vie si vodiča postupne získať. Najprv šepotavým voľnobehom – v interiéri takmer nečujným, potom solídnou pružnosťou v nižších otáčkach. Vnímavejší vodič si zároveň začne uvedomovať, ako až podozrivo dobre ide za plynom. Prebúdzať sa začína pri 2 000 otáčkach, keď má naložených 3 000 už veľmi dobre ťahá a nad 4 000 je skvelý. Pritom rast sily komentuje akusticky čoraz sýtejším echom podľa toho, ako sa prestavuje ventilový rozvod. V záujme maximálnej akcelerácie Swifta rozbiehame pod plným plynom a radíme pri 7 000 otáčkach, ďalej už zasahuje obmedzovač. Štart vyzerá zhruba takto – 1. – 60 km/h, II. – 100 (v čase pod 9 sekúnd), III. – 135. Presné radenie a rozumne odstupňovaná prevodovka robia z predbiehania zábavu. Radosť z jazdy však v podobných prípadoch musí väčšinou kompenzovať obsahom svojej peňaženky. Swift Sport však aj pri svojom temperamente ostáva v spotrebe benzínu až podozrivo zdržanlivý. Diaľničné tempo nepotrestá vyšším ako sedemlitrovým apetítom, a po „okreskách“ v rámci rýchlostného limitu si pýta menej ako päť litrov. A aký výsledok zaznamenal palubný počítač na testovacom okruhu? Priemerných 5,7 l/100 km, teda nečakane dobrý. Navlas rovnaký sme totiž dosiahli so Swiftom 1,2 l (69 kW/94 k). Kia Rio 1,4 CVVT (80 kW/109 k) spotrebovala v službách TRENDU priemerných 6,5 l a Audi A1 1,4 TFSI (90 kW/122 k) si vypýtalo 6,3 l.

Vydarený kompromis

Pre verziu Sport inžinieri pripravili špeciálny tvrdšie naladený podvozok a jednotný formát pneumatík 195/45 R17. Základný poznatok – žiaden kostitras. Hodí sa k zdolávaniu serpentín s bezchybným živičným podkladom, rovnako aj na cesty za nákupmi v mestských podmienkach po zaplátaných i nezaplátaných dierach v asfalte a mačacích hlavách. Samozrejme, je to kompromis. Podľa nášho názoru však veľmi vydarený. Prenos úderov a hluku od kolies ostáva dobre utlmený. Potrebu programového alebo inštinktívneho obchádzania nerovností sme nepocítili. Na technickej trati sa správa celkom vypočítateľne, žiadne pohojdávanie pri manévrovaní sa nekoná. Na prahu oblúka si Swift Sport zľahka zakľakne a vo výjazde ho kolesá ťahajú v smere svojho natočenia. Bez vážnejšieho zápasu s nedotáčavosťou. Fakticky s ešte tvrdším podvozkom alebo nižším profilom pneumatík by sme zaznamenali o niečo lepší čas na kolo, ale o tom sú kompromisy.

Záver

Suzuki s týmto autom trafilo do čierneho. Je pozoruhodné, že model, ktorý sa pretláča do populárnej kategórie hot-hatch, výrobca dokázal doslova napratať bohatou štandardnou výbavou a ešte mu nasadiť aj pomerne atraktívnu cenu. Osobitnú zmienku si zasluhuje pozoruhodný pomer dynamiky a spotreby. Nie je to len výsledok umných japonských motorárov. Ich snaženie by nemalo ten efekt, keby sa projektantom celku nepodarilo udržať pohotovostnú hmotnosť auta v tesnom susedstve jednej tony. Svojím charakterom Suzuki Sport patrí k autám, s ktorými jazdiť znamená aj baviť sa. Pritom rovnako dobre  poslúži aj ako nákupná taška. Škoda len, že sa dodáva výhradne v trojdverovom vyhotovení. To je totiž na Slovensku väčší hendikep ako v motoristicky vyspelejších krajinách západnej Európy.

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, EBS, BA, ESP, sedem airbagov, zadný parkovací senzor, palubný počítač, automatická klimatizácia, audiosystém s prehrávačmi CD a MP3 a ovládaním na volante, tempomat, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, červené prešívanie predných sedadiel, pedále z nehrdzavejúcej ocele, posilňovač riadenia s premenlivým účinkom, volant a manžeta radiacej páky v koži, športová maska chladiča, športové nárazníky, lemy nárazníkov a podbehov, HID svetlomety s ostrekovačmi, automatické svetlá, predné hmlovky, elektricky ovládané predné okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, tónované sklá, stmavené sklá vzadu, centrálne zamykanie, imobilizér, bezkľúčový prístup a štartovanie, úchytky ISOFIX vzadu, sedemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...

Hodnotenie
+
ofenzívny zjav malý kufor
výborné predné sedadlá chýbajúca doplnková výbava
skvelý podvozok
ovládateľnosť
pozoruhodný pomer výkonu a spotreby
úroveň štandardnej výbavy
Suzuki Swift Sport a porovnateľné automobily na slovenskom trhu
Suzuki Swift Sport Citroën DS3 Vti 120 Style Renault Twingo RS Seat Ibiza1,4 TSI FR Opel Corsa 1,4 Turbo Sport
Zdvihový objem motora (ccm) 1 586 1 248 1 598 1 390 1 364
Usporiadanie a počet valcov R4 R4 R4 R4 R4
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] 100 (136)/ 6 900 88 (120)/6 000 98 (133)/6 750 110 (150)/5 800 88 (120)/6 000
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) 160/4 400 160/4 200 160/4 400 220/1 250 – 4 500
Prevodovka 6-st. manuálna 5-st. manuálna 6-st. manuálna 7-st. automatická (DSG) 5-st. manuálna
Pohon predný predný predný predný predný
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 8.7 8,90 8.7 7,60 10.3
Maximálna rýchlosť (km/h) 195 190 201 212 195
Priemerná spotreba EU (l/100 km) 6.4 5,90 6.5 6.3 5.5
Počet dverí 3 3 3 5 3
Rázvor (mm) 2 430 2 464 2 368 2 469 2 511
Objem batožinového priestoru (l) 211 285 165 – 285 250 285
Cena základného modelu s DPH (€) 14 100 16 630 14 490 16 169 11 990
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcu

Foto – Suzuki 

  • Tlačiť
  • 1

Tagy Suzuki