Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

8 prehreškov úspornej jazdy, kvôli ktorým platíte na pumpe viac

10.05.2016 | Jozef Prosnan

Diskusia (10 reakcií) Pravidlá diskusie

10.05.2016 | Andrej_sk

Suhlasim so vsetkym, ale chcel by som sa vyjadrit k bodu 4 a podakovat sa vsetkym "odbornikom" na prislusnych miestach (nie som si uplne isty, kto to ma v pravomoci). Vo vsetkych civilizovanych krajinach, a este aj vo velkomestach krajin ako Vietnam, Kambodza, Thajsko, kvoli plynulosti premavky namiesto oranzovej do dialky svieti odpocitavanie cervenej a zelenej (dokonca v Japonsku aj na prechodoch pre chodcov).
U nas sme sa konecne dopracovali k blikaniu zelenej aspon na Dolnozemskej, Panonskej, Kosickej, ..., kde su rovne dlhe useky a tak vodic nema problem prisposobit spomalenie nadchadzajucej cervenej. Ale vyssie spomenuti "odbornici" vyhlasili, ze vodici si na to nevedeli zvyknut (!) a zrusili to. A tak brzdime a rozbiehame.

10.05.2016 | Roman Kanala

Na Americku som videl odpočítavanie sekúnd. Ale tam je všetko pre autá. Ešte aj názvy ulíc sú zopakované na veľkých tabuliach, aby sa dali čítať z idúceho auta. Na Francúzsku sa odpočítavajú sekundy na semaforoch, ktoré sú inštalované dočasne pri prácach.

V Prahe ešte v socíku boli svetelné tabuľky s doporučenou rýchlosťou, aby sa stihla zelená vlna. Rýchlosť narastala až do 60 km/h, potom už nie, aby neboli preteky stihnúť zelenú.

V Ženeve sú zas dlhšie oranžové, ale nie vždy to stačí. Raz som brzdil zo 60 na oranžovú, bolo to v zime, na ceste bol ľad, ABS mi masírovalo nohu, auto spomaľovalo, ale nebrzdilo, a tak som zastal až v križovatke. Samozrejme pokuta 250 Frs ako za prejazd na červenú.

10.05.2016 | qwerty28

tie odporucane rychlosti boli aj v Bratislave, potom ked to vsetko dostal pod palec Siemens tak to zrusili

12.05.2016 | Pavol Čižmárik

V Martine na obchvate majú to odpočítavanie...najskor to bolo iba na jednej z tuším 5 svetelných križovatiek, teraz je to na viacerých. A funguje to skvele. No najma funguje zelena vlna, ak človek dodržiava rýchlosť. Stále je však dosť takých, čo sa z jedného semaforu rozbehnú na zelenú ako diví a prídu príliš skoro na ďalší, kde je ešte červená, alebo aj skočila zelená, akurát autá, čo tam stáli, sa ešte nedali do pohybu.

Je to celkom zaujímavá skúsenosť, ojedinelá však, kedy dopraváci nastavili takt križovatiek tak, že ak človek ide podľa zdravého rozumu a ešte aj dodržiava max. povolenú rýchlosť, je za to odmeňovaný, a sním i mesto a životné prostredie.

Naproti tomu, celé nábrežie Hrona v BB je roky rokúce príklad, ako sa dá prejazd mestom skomplikovať, vygenerovať hluk, emisie, kolóny. A to tam nie je 5 svetelných križovatiek, iba tuším dve, zvyšné tri sú prechody pre chodcov.

10.05.2016 | oko

"Motor zaťažuje každý zapnutý spotrebič na palube auta, a tým zvyšuje jeho spotrebu."
toto som pocul vselikde ale skuste mi to zdovodnit.
vsetky spomenute spotrebice su elektrospotrebice. su pohanane prudom z alternatora, a ten pohana motor remenovym prevodom stale.
je uplne jedno, kolko a akych elektrospotrebicov ste v aute pozapinali, mozte si tam namontovat aj laser show.. jediny problem bude v tom, ze nebude 'prebytocny' prud z alternatora, ktory by dobijal autobateriu. akurat sa moze stat (s tou laser show), ze alternator nebude stacit a vycuciate si baterku aj pri beziacom motore.
a preco taka kravina vznikla? kurime v zime ked je vacsi aerodynamicky odpor, sedacky vyhrievame zvycajne na zaciatku jazdy ked je aj motor studeny, stierame za dazda kedy maju pneumatiky vacsi valivy odpor.
netreba v clankoch opakovat niecie kraviny. staci si spomenut na fyziku zakladnej skoly.

10.05.2016 | martin33

Ked je alternator zatazeny vyssim odberom elektrospotrebicov, predstavuje pre motor vyssi mechanicky odpor a teda nasledne aj vyssiu spotrebu.
Ano, staci si spomenut na tu fyziku zakladnej skoly, hlavne zakon o zachovani energie a Lenzov zakon (prud pretekajuci elektrospotrebicmi vytvara magneticke pole, ktore "brzdi" alternator, cim vyssi prud, tym vyssi brzdny ucinok)
Na rovnakom principe funguje aj rekuperacne brzdenie pri elektromobiloch, tam ale prud nejde do elektrospotrebicov ale do baterie.

11.05.2016 | oko

pisal som nizsie.
s Lenzovym zakonom mas pravdu.
ale stale si nemyslim, ze pri beznom prevadzkovom vykone motora v desiatkach kW budu mat virive prudy sposobene spotrebicmi so spotrebou v sume stoviek wattov meratelny vplyv na spotrebu. mozno ta klima.. ale inak nic

11.05.2016 | martin33

Bezny alternator v aute, ma vykon niekolko stoviek wattov, ucinnost mozno 50-70% a teda maximalne moze kludne "zozrat" aj okolo 1 kW mechanickeho vykonu motoru. Pri beznom jazdeni v meste, ked ma motor vykon iba 10-20 kW, to uz moze byt nezanedbatelna polozka spotreby. Ak by bola bateria plne nabita, teda regulator by do nej nepustal prud z alternatoru, tak by vypnutie spotrebicov realne znizilo mechanicky vykon, ktory je alternatorom odoberany z motoru a nasledne aj spotrebu. Samozrejme, ak sa navyuzivaju vykonovo narocne elektrospotrebice (autochladnicka, vykonna audiosustava, menic na napajanie notebooku .. ) a celkovy odoberany vykon elektrospotrebicov bude do 100W, tak bude ich vplyv na spotrebu minimalny.
Vplyv klimy bude ovela vyssi, ta si "zoberie" aj 2-3 kW.

10.05.2016 | qwerty28

keby alternator nezatazoval motor, bolo by to take perpetum mobile.

11.05.2016 | oko

alternator zatazuje motor, ale takmer nezavisle od spotreby pripojenych spotrebicov (vyznamnejsie zavisle asi len od otacok motora).
elektromagneticky 'odpor' rotora/statora pri vyssom prude nebude mat vyznamny vplyv na zatazenie motora. v porovnani s inymi faktormi, ktore som uviedol.
iba cast vykonu motora je spotrebovana alternatorom a aj ten pracuje s ucinnostou <<100%, takze perpetum mobile urcite nie.
a zakon o zachovani energie som nijako nepopieral, jasne som napisal, ze nespotrebovany prud z alternatora dobija autobateriu. ano, v ekektromobiloch sa to nazyva marketingovo rekuperacne brzdenie.
takze stale neverim, ze zapnutim elektrospotrebicov meratelne zvysujeme spotrebu.