Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Kým elektromobil nenabijete rýchlo ako mobil, nik si ho nekúpi, tvrdí BMW

02.11.2019 | TREND.sk

Diskusia (21 reakcií) Pravidlá diskusie

02.11.2019 | Roman Kanala

Rýchlonabíjačky opotrebúvajú baterky. Elektródy sú pri chemickej reakcii podrobené takým silám, že môžu prejsť elektrolytom, doktnúť sa a urobiť mostík. Vnútorné skraty baterku spoľahlivo zničia. Obranou je chladenie bateriek. Niektoré elektromobily majú preto zvlášť okruh pre klimatizáciu batérií. Čo tiež stojí energiu.

Najlepšie nabíjanie je pokojné, pomalé, cez noc aspoň 10 hodín. Ale keď si človek natankuje plnú a aj so zaplatením to má za menej, ako 10 minút, tak to je predsa len nepomer.

02.11.2019 | martin33

Riesenim je vymenitelna baterka, ktora by sa "na pumpe" len vymenila za cerstvo nabitu. Podmienkou je standartizacia typu a rozmerov baterie medzi vyrobcami. "Pumpy" by sa tak starali nielen o nabijanie bateriek ale aj o kontrolu ich technickeho stavu, vyradovanie a recyklaciu tych, ktore stratili kapacitu a nakup novych baterii. Tak ako to funguje pri CO2 bombickach na sodovku. Vyhodou by boli aj nizsie naklady na energeticku infrastrukturu, lebo tychto "pump" by stacilo menej (auto tam stravi menej casu) ako nabijaciek a tak by sa nemuselo tahat tolko elektrickych kablov.

03.11.2019 | Vlado_13

ak by sa dali batérie vymeniť jednoducho ako bombičky, bola by to hračička
ak by boli dobíjateľné aj slnečnou energiou, bolo by celkové dobíjanie jednoduchšie a šetrnejšie
zakiaľ zostanú na podlahe, asi ani na "pumpe" ich nevymenia na počkanie do 10 min.
hlavne by sa nedala dosiahnuť také miera súčasnosti ako pri tankovaní PL
ak sa budú vymieňať a nejakým "zázrakom" sa nedosiahne miniaturizácia, možno zabudnúť na samoobslužnosť

03.11.2019 | Roman Kanala

Renault pred asi 10 rokmi navrhoval stanice na robotizovanú výmenu bateriek. Autá by sa kupovali veľmi lacno len bez bateriek a tie by sa prenajímali za cenu spotrebovanej elektriny, plus amortizácia, plus výmena. Neprešlo to, ostalo pri kikiríkaní. Cena výmennej stanice a potreba dostatku klientov.

03.11.2019 | pinpo

americka firma Better Place kedysi skusala presadit vymenu baterii do aut, v podstate rychlejsie ako natankovanie a bez vystupovania, predpokladam, ze to nejako zakapalo

neviem ako teraz funguju baterie, ale kedysi bol v nich elektrolyt - nestacilo by tento elektrolyt "nabity" / "vybity" vypustit a natankovat novy?

04.11.2019 | fivestar

To by asi muselo dôjsť k zásadnej zmene konštrukcie auta, lebo súčasné baterkové autá majú baterky zabudované po celej podlahe z hladiska úspory priestoru a tiež kôli ochrane batérií pred poškodením, nakolko aj pri najmenšom poškdení obalu batérie dochádza k vzplanutiu lítia a k neuhasitelnému požiaru.
Výmena bežnej 500-1000kg baterky je skôr servisný zásah ako každodenný úkon zabezpečujúci dostatok energie pre auto.
Vypustiť elektrolyt - ako som písal vyššie, pri obnažení lítiového povrchu začne hneď horieť.

04.11.2019 | martin33

Je jasne, ze by to vyzadovalo zmenenu konstrukciu, kde by sa od zaciatku pocitalo s vymenou baterii.

04.11.2019 | martin33

Pri nabijani/vybijani sa meni chemicke zlozenie elektrod, nie elektroltytu. Teda nie.

02.11.2019 | fivestar

Ďakujem za článok, s tým názorom sa úplne stotožňujem.

03.11.2019 | Natt

Vidis a ja zasa uplne nie. Chapem urgovanie aby stat podporil infrastrukturu.

Ale napriklad na slovensku s milion rodinnymi domami a viac ako polke ludi byvajucimi (alebo majucich trvaly pobyt) v rodinnom dome je to usmevne. Prakticky kazdy rod. doma ma svoju sukromnu pumpu, A vacsina ludi jazdiacich 90% kratke trasy , jedine co brani rozsireniu su -> predsudky a teda hlavne cena. Tj. pokial fesaci vymyslia el. auto za rozumnu cenu tak nie dovod preco by sa el, auta nerozsirovali . Ale je mi jasne , ze BMW asi ludove auto nebude vymyslat.

03.11.2019 | Julo 2018

to nie tak celkom pravda. V Nemecku sa jedna rozvodová spoločnosť rozhodla otestovať zaťaženosť siete v jednej malej obci , ak by 80% obyvateľov malo el autá a skoro všetci by sa večer doma napojili na sieť aby ich nabili ( len po jednom aute na dom ) . Po niekoľkých minutách tepelné zabezpečenie vyplo všetky transformátory pre obec !!!! Celá obec bola 3 hodiny bez prúdu, kým sa nedostali transformátory na bezpečnú prevádzkovú teplotu. Teraz si to predstavte v takej dedine kde je napríklad viac ako 1000 rodinných domov a niekde by mali aj dve alebo tri autá tak ako teraz. O veľkých mestách ani netreba hovoriť . Rozsvietené ulice, výklady obchodov, stovky neónových reklám a podobne. Ak im ide o klímu , tak aký dopad by mala výroba elektrickej energie aby jej bol dostatok? To tiež treba započítať do " produkcie CO2 elektrických áut.

03.11.2019 | Skorpi

nikdy sa vsetci nenapoja v rovnakom case na siet (ale rozumiem, ze teoreticky je potrebne mat pokrytu aj tuto moznost). A takiso nikdy nebudu mat vsetci elektroauta a uz rozhodne nie 2-3. Toto v horizonte cca 20 rokov nehrozi - na Slovensku urcite nie. A nesmies zabudat na vyvoj pocas tych 20-tich rokov: budu lepsie baterie, spotreba el. spotrebicov neustale klesa a pod. Cize auta nieco do zatazenia siete pridaju, ale stale uspornejsie stroje, spotrebice atd. budu zatazovat siete coraz menej. Okrem toho siete sa takisto musia opravovat a vymienat, tak sa nahradia niecim, co bude zvladat vyssie zatazenie. Napr. v Nitre postavili zavod Jaguar-LR, ktory musi mat odber asi ako par tisic elektroaut (tipujem) a hadaj co? Nic. O ziadnych katastrofalnych vypadkoch elektriny som nepocul

A co sa tyka CO2 vyrobi elektrockej energie pre elektrmobily, nejak si zabudol ze benzin ani nafta nevyvieraju pod kazdou benzinovou pumpou. Skus si porovnat CO2 zatazenie elektriny, ktora k nam ide z jednej z nasich jadrovych elektrarani s celym procesom vyroby beniznu a nafty. Cize tazba, preprava, spracovanie, distribucia, ked to zjednodusim. Snad si nemysli, ze to vsetko ma nulove emisie? Lebo porovnavas emisie elektroauta + vyroby elektriny voci emisiam klasickeho auta. Lenze zabudol si na emisie vyroby paliva. pretoze sa ti to akosi nehodilo, co? :-)

03.11.2019 | Vlado_13

ak sa nič nezmení na spôsobe rozvodu el. energie vodičmi, tak sa nič nezmení ani na ich prehrievaní, lebo je to priamy dôsledok odporu, nič na tom nemení ani prípadná schopnosť zvládnuť vyššie napäťové zaťaženie
nepomohlo by ani inštalovanie transformátorov s veľkou rezervou, lebo pri nízkom, tzv. podprahovom zaťažení by trpeli takmer rovnako ako pri veľmi veľkom, skracovala by sa výrazne ich životnosť
ani v Nemecku neskúšali model 100 %-ného zaťaženia, iba ukázali, že už pri 80 %-nom to znamená znefunkčnenie zásobovania na 3 h, podľa teoretických analýz pri 40 % možno očakávať výpadky v dĺžke 45 min. až hodiny a pri 25 % 15 - 30 min. v závislosti od záťaže od trojfázových spotrebičov
oveľa závažnejšia je filozofia
ak sa podarí znižovať spotrebu pri doterajšom využívaní el. energie bolo by proti záujmom na zmierňovaní dôsledkov klimatických zmien zároveň zvyšovať potrebu produkcie práve pre autá
príklad s automobilkou Jaguar nie je veľmi šťastný
fabrika má zásobovanie primárne riešené rozvodmi VVN a následne VN, charakter odberu a priebeh záťaže vnútroareálových rozvodov nemožno porovnávať sa záťažou siete v obci, konkrétne medzi domácnosťami a najbližšou TS VN/NN

03.11.2019 | Skorpi

tak co navrhujes namiesto elektroaut? Zostat pri spalovani benzinu/nafty, kde motor ma ucinnost 30-40% a zvysok energie je odpad? A prevazat ropu cez pol sveta? Menit 5 litrov oleja 1-2x rocne? To je ekologickejsie?

Vsetci odporcovia elektroaut argumentuju, ze to nikdy nebude fungovat. Zabudaju vsak na napredovanie techniky. Aj prve auta so spalovacim motorom neprekonali rychlost chodze, mali dojazd par kilometrov a nebolo ich kde natankovat. Pred kazdym z nich musel ist clovek s vlajockami, aby upozornil na prichadzajuci automobil. Keby sa vsak vyrobcovia automobilov nechali odradit tak, ako to toteraz skusaju odporcovia elektroaut, stale jazdime ne konoch.

Pred 20 rokmi som mal pocitac s HDD 128MB a pouzival 3.5" diskety. Dnes si mozes kupit 1TB microSD kartu. To len jednoducha predstava, co sa da stihnut za 20 rokov. Elektromobilita rohodne sancu ma, len si musi prejst "porodnymi bolestami". Tak, ako vsetko. Keby sa vzdalo vsetko hned pri prvych problemoch, tak si toto teraz citas ako obrazok namalovany na stene jaskyne.

03.11.2019 | Roman Kanala

Baterky v každej pivnici a solárne panely na každej streche.

https://blog.etrend...

03.11.2019 | Jaroslav Raztocny

pan Skorpi, zjavne o energetike mate len povrchne ak nie len teoreticke znalosti.
Skuste si vziat do ruk kalkulacku a podporit, ktorykolvek z Vasich argumentov cislami.

... to, ze ste nepocul o priprave nasadenia pripojenia Jaguara v NR do nasej prenosovej sustavy, neznamena, ze sa nic nedialo. Je zjavne, ze v energetike ste toho nepocul mnoho, co z Vas robi diskutujuceho bez pridanej hodnoty. Prazdne slova.

PS:
pred 20mi rokmi, teda v 1999 boli v beznych konzumerskych PC pouzivane EIDE HDD s kapacitou 1-2GB. Dovod, FAT16 umoznoval max. 2GB a FAT32 este nebola “in”, az prichodom XP aj ked uz nieco skocilo v prospech FAT32 pouzivanim W98)

Naspat k teme: na Vami upozornovany skok za 20 rokov k 1TB SD karte. Na tu SD kartu nepotrebujete menit distribucnu sustavu kazdej krajiny na svete. S kazdym novym predanym a pouzivanym EV sa k tejto casti nasich buducich “dejin” neodvratne blizime.
Ja som sa tu uz o cislach napisal dost.

04.11.2019 | LPB

"spotreba el. spotrebicov neustale klesa" Hm. A baterky v mobiloch sú stále väčšie. A nabíjané moderne - indukčne. Keď som bol malý, netušil som, čo je to klimatizácia... To čo sme ušetrili napríklad na LCD, klimatizácie hravo prevýšia.

03.11.2019 | Mikil

Pokiaľ elektrické autá budú stáť nad 20.000 Euro, tak to si radšej kúpim starý diesel. BMW a iným ide len a len o zisky.

03.11.2019 | lukic

rad jazdim na bicykli do race a co rok, to sa horsie dycha, pretoze co rok, to viac pomatencov si kupuje stary diesel.. vsak co tam po druhych, mne to ide paradne..

03.11.2019 | lukic

a uplne najarogantnejsi soferi su prave majitelia BMW.. a nemyslim tym styl jazdy plyn na podlahe a po 300m na dalsich semaforoch brzda na podlahe.. aby po minute smradenia na cervenej mojli este viac vydymit okolie s dalsim plynom na podlahe.. Neuhne sa to, nervozne je to, furt musi objiehat a ignoruje bezpecnost.. pod oknami jazdia 100 vkou v centre mesta.. urcite zaraba kazdu sekundu 100eur, a furt nema dost lebo ide len a len o zisk a cas su peniaze..

05.11.2019 | procesbb

zaujimava jazykovedna otazka: co je to elektromobil a co mobil?