Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Legendy minulosti: Ako som zachránil Škodu Favorit

14.04.2019, 16:00 | Ľuboš Mistrík | © 2019 News and Media Holding

Prvé kilometre za volantom ma príjemne prekvapili. Po všetkých známych posmeškoch okolo Favoritu som čakal hocičo, len nie komfortnú jazdu, kde všetko funguje rovnako ako v moderných autách. Váha pod 900 kilogramov nerobí problém skromnému motoru, aký poznajú ešte naši starí otcovia. Svetlá tiež svietia, stierače stierajú. A zisťujem, že som bol doteraz ochudobnený o mnoho tónin rozvŕzganého interiéru.

  • Tlačiť
  • 14

Kúpil som Favorit. Ten vysnívaný kus – od prvého majiteľa s vekom cez 80 rokov, u ktorého auto dva roky v garáži stálo a len občas ho deti prebehli, aby nestuhlo. K tomu všetky originálne dokumenty. A zároveň aj nános špiny vnútri, vonku a hrubé červené poťahy na sedadlách, ktoré sa pôsobením času zmenili na najväčšie prachovky, aké som kedy videl. Vyfučané koleso a drobné technické chyby, také typické pre posledné auto socializmu v našich končinách prehliadam, veď stav karosérie a podvozku sú tie najdôležitejšie.

Bohatá história

Favorit má pozoruhodný príbeh. Po dvoch desiatkach rokov koncepcie smerujúcej do slepej uličky, teda motoru vzadu a pohonu zadných kolies sprevádzajúcej škodovky prakticky od modelu 1000 MB prišla konečne novinka. Od novej Škody si pri jej predstavení v roku 1987 sľubovali mnohé – veď má priestranný interiér, veľký a praktický kufor a zázrakom sa k nej podarí pridať aj verziu kombi.

Škoda FavoritZdroj: Martin Rampáček

Zadanie prišlo ešte v roku 1982, ako inak v tom čase – vládnym uznesením o vývoji auta s predným pohonom. Cieľom bolo získať kvalitný model nielen pre východný blok, ale dosiahnuť aj export a vďaka nemu také cenné devízy. Tím vytvorený okolo Petra Hrdličku, syna niekdajšieho šéfa automobilky, dostal na vývoj len niečo vyše dva roky. Aj kvôli tvrdému termínu i nedostatku modernej technológie v našich končinách bolo potrebné osloviť západné koncerny a firmy.

Porsche pomáhalo s vývojom, no najväčší kus práce odviedlo talianske dizajnérske štúdio Bertone, zazmluvnené len pol roka po rozhodnutí o vývoji nového auta. Za honorár 28 miliónov československých korún priniesli Taliani niekoľko návrhov karosérie, ktoré museli byť neskôr prispôsobené tunajším možnostiam. Napríklad navrhnuté úzke predné svetlá museli nahradiť iné, pretože konštrukcia bola k dispozícii len tá zo 120ky.

Škoda FavoritZdroj: Martin Rampáček

Prekážky vo vývoji

A nebolo to jednoduché ani v iných páčivých oblastiach – slávny dizajnér nepresadil moderné členité výplne dverí, jednoramenný stierač či otočné ovládače klimatizácie. Škoda musela Favorit „uvariť“ z toho, čo bolo na domácom trhu, a to konštruktérom značne sťažovalo situáciu. Napokon sa ale podarilo a v závere roka 1984 bol hotový prvý prototyp, zatiaľ nepojazdný.

Po niekoľkých rokoch vývoja, testov a minutých 210 miliónov československých korún novinku predstavili na autosalóne v Brne. Dnes sa to pri pohľade na posledné hrdzavé kusy na slovenských cestách nezdá, ale v roku 1987 to bola veľká udalosť. Veď moderný hatchback prišiel na trh po viac než 20 rokoch od predstavenia vtedy už dávno zastaranej „MBčky“.

Škoda FavoritZdroj: Martin Rampáček

A keď sa dnes pozriem na inzertné portály a okamžitú dostupnosť najhorších kusov už za pár sto eur, vtedajšia cena necelých 85 000 Kčs bola pri priemernom mesačnom plate okolo 3-tisíc korún prakticky nedosiahnuteľná. Aj tak sa na nový Favorit čakalo dlhé mesiace až roky, nehovoriac o státí v poradovníkoch.

Pripomienka našej histórie

Dnes som čakal nemusel. Auto som si vyhliadol jeden večer a na druhý deň poobede už parkovalo v garáži. Ešte stále s nánosom špiny, spod ktorej vykúkal originálny, nikým nedotknutý a najmä úplne zachovalý stav bez kúska hrdze či poškodenia. Jazda domov potvrdila, že Favorit si vyžiada len drobné opravy, aby sa priblížil stavu z roku 1992, kedy tento kus v Mladej Boleslavi vyrobili.

Škoda FavoritZdroj: Martin Rampáček

Dobová nálepka IQ + srdce = Škoda s podtitulom Volkswagen Group potvrdzuje, že v čase výroby tohto modelu už patrila automobilka do nemeckého koncernu a auto má za sebou prvý drobný facelift. Ten skutočný, s viac než 500 zlepšeniami prišiel až o rok na to. Hovorí sa, že práve Favorit, okolnosti jeho vývoja a najmä schopnosť značky dosiahnuť takýto úspech bol jedným z dôvodov, prečo bol po roku 1989 o automobilku taký záujem.

Biely kúsok má najazdených niečo vyše 71-tisíc kilometrov a aj vďaka pár mesačnej práci je v stave nového auta. Typické muchy ako je rozhasený karburátor, nefunkčné plynové vzpery kufra či prasknutá kľučka otvárania dverí sú preč. Ceny náhradných diel sa počítajú v jednotkách eur, cena práce násobne prevyšuje náklady na materiál.

Škoda FavoritZdroj: Martin Rampáček

Jazda aj s malým 58-koňovým motorom je vskutku moderná a po predstavení na brnianskom veľtrhu pred 30 rokmi to musel byť skutočný zázrak. Spojka, radiaca páka, malý volant bez posilňovača, ktorý ale funguje prekvapivo hladko, aj pohodlne a pritom sebaisto nastavený podvozok sú prekvapením. A tiež aj zopár zdvihnutých palcov na cestách, kde sa zdá, že okolie má radosť z oživenia histórie.

Prvý hatchback škodovky je z dnešného pohľadu obrovským úspechom značky, ktorá s obmedzeným rozpočtom, časom aj výrobnými možnosťami dokázala aspoň na chvíľu dobehnúť náskok áut zo západnej polovice Európy. Dnes sú pestré tóniny rozvŕzganého interiéru pripomienkou doby, kedy sa napriek papierovo neprekonateľným prekážkam podarilo vyrobiť čosi konkurencieschopné.

Škoda Favorit - stav pri kúpeZdroj: TREND

  • Tlačiť
  • 14

Tagy legendy minulosti, Škoda, TREND.sk Auto test