Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Socialistická legenda „vétrieska“ oslavuje. Nezničiteľná V3S má 65 rokov

17.02.2017 | ČTK | TREND.sk

Pred 65 rokmi, 18. februára 1952, bol v pražských Vysočanoch vyrobený prvý prototyp terénneho nákladného automobilu Praga V3S. Legendárna „vétrieska“, ako auto zvykli prezývať, bola vojenským trojtonovým špeciálom, ale svoje miesto si našla aj v poľnohospodárstve či na stavbách. Jej konštrukcia vychádzala zo sovietskych „ZIL-ov“ či americkej značky Studebaker, výsledok bol však čisto dielom českého konštrukčného tímu.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 1

Tagy

Praga V3S

Konštrukcia a príprava výroby vtedy zabrali rekordne krátky čas. Od prvej čiary na rysovacej doske po sériovú výrobu vozidla uplynulo necelých 20 mesiacov. Prototyp pritom vyšiel z dielní len päť mesiacov po tom, čo národný podnik Praga dostal v auguste 1951 za úlohu vyvinúť stredne veľký nákladný automobil do ťažkého terénu.

Ďaleko však nedošiel. Pamätníci spomínajú, že už na dvore vozidlu prasklo ložisko spojovacieho hriadeľa. Drobná chyba však osud nového vozidla nemohla ovplyvniť, nasledovali skúšky prototypov, po ktorých nákladiak prešiel niekoľkými zmenami.

Neprehliadnite

„Vétrieska“ vynikala terénnymi schopnosťami vďaka rámu a jej priechodnosť zvyšovali aj redukcie v nábojoch kolies. Medzi jej hlavné nedostatky patrili nízka úroveň komfortu či vysoká hlučnosť motora.

Počas dlhých rokov výroby prešla Praga V3S len ľahkými modifikáciami. Väčšie zmeny sa uskutočnili až na začiatku 80. rokov, keď sa nákladiak vyrábal v Bratislavských automobilových závodoch (BAZ). Posledné kúsky vyšli z BAZ v roku 1990, aj keď výroba mala oficiálne skončiť už o dva roky skôr.

Praga V3SZdroj: 270862 / flickr | CC

Kariéra nezdolného vozidla sa však tým ešte neskončila. Ešte neskôr sa nové vozidlá vyrábali vo Vojenskom opravárenskom podniku v českom meste Přelouč, kde dostali vodou chladené motory Avia, inde zasa prechádzali vozidlá rozsiahlymi modernizáciami.

Československá armáda v minulosti používala až 25-tisíc kusov vozidiel Praga V3S a česká armáda ešte v súčasnosti niekoľko kusov v pôvodnej, vzduchom chladenej verzii prevádzkuje. „Vétriesku“ však postupne nahrádzajú modely Tatra T 815, T 810 a Tactic.

Milovníci československej kinematografie si pamätajú V3S najmä z filmu Vesničko má středisková (1985) s Mariánom Labudom a Jánosom Bánom v hlavných úlohách.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 1

Tagy Praga V3S

TREND 8/2017
Objednať predplatné