Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Zabijak chodcov a prírody. Ľudia kritizujú SUV šialenstvo na cestách

10.10.2019 | Adrián Berecz | TASR

Diskusia (20 reakcií) Pravidlá diskusie

10.10.2019 | Jaroslav Raztocny

dalsi clanok, ktory ide po cislach bez hlavy a paty, resp. generuje totalne bludy pan Berecz:

1. Prva demagogia:
Pisete: "Podľa správy Európskeho parlamentu boli automobily zodpovedné až za 60,7 percenta celkového množstva uhlíkových emisií v EÚ."
Realita:
Transport is responsible for nearly 30% of the EU’s total CO2 emissions, , of which 72% comes from road transportation. Passenger cars are a major polluter, accounting for 60.7% of total CO2 emissions from road transport in Europe.
Matematika:
osobne auomobily sa podielaju 60,7% na total CO2 emisiach automobilov, ktore tvoria 72% vsetkych emisii transportu. A samotny transport tvori 30% emisii CO2 v EU.
ako pocitam, tak pocitam, je to 13,11% z celkovych emisii CO2 generovanych v EU
... zdroj EU Parlament web:
http://www.europarl...

V EU28 bolo v roku 2017 vytvorenych 3.548,3Mt CO2 z fosilnych zdrojov podla EU EDGAR = Emission Database for Global Atmospheric Research
zdroj: https://edgar.jrc.e...
Ak z nich bolo 13,11% z aut, tak to bolo 465,2Mt CO2 emisii v EU28
... tolko ich zo vsetkych krajin sveta vygeneroval v r. 2017 maly ostrov East Timor
... resp. sa jedna o 1,26% vsetkych celosvetovych CO2 emisii

takze ak nahradime SUV v EU28 za "bezne" auta, tak docielime:
- avg 133g/km CO2 pre SUV
vs
- avg 120g/km CO2 pre "bezne" nove auta
usetrime tak: 13g/km CO2

co pri 100.000.000 nahradenych SUV (tolko ich proste nie je, ale dajme to) a priemer 25tis km/rok
usetrime na emisiach CO2 az 32,5Mt v celej EU28, co je 0.9% EU28 emisii alebo 0,09% celeho sveta

tento Vas clanok je za slzu, ale nie Grety, ale celeho sveta

10.10.2019 | Staromestsky bonvian

Dakujem.
Ludstvo kvoli par pomatencom vymrie. Je dobre tu demagogiu aspon vyvracat, za co Vam patri vdaka.

10.10.2019 | vladyno

vdaka za namhu z prepoctom, potvrdzuje, coho sa uz dlho obavam

je to uz niekolko rokov, co som natrafil na najvacsich producentov CO2 v SR a myslim, ze tam bola VSZ ako cislo 1 a potom az hodne daleko doprava osobnymi autami

11.10.2019 | Kiskáčik

No muselo to byt fakt dávno. VSŽ sa už 20 rokov nazývajú USSteel.

11.10.2019 | mgalis

Z 90 % sa dá s Vami súhlasiť, ale nevyhli ste sa tiež faktickým chybám.
1. East Timor (Východný Timor) nie je ostrov, ale krajina
2. Východný Timor generuje 0,001% svetových emisií

11.10.2019 | Jaroslav Raztocny

to mgalis:
s ktorymi 90% sa da a s ktorymi sa neda suhlasit, veda je exaktna, skuste aj vy

1. East Timor, inak nazyvany Timor-Leste, je ostrovna krajina, je to tak lepsie? Deli si ostrov s Timorom, plus sidli na zopar drobnych okolitych ostrovoch.
2. v roku 2017, ktory som uvadzal emitovala tato republika 0,422Mt z celkovych 37.077Mt, co je 1,14 promile. Ano tu som zjavne pouzil %, za co sa ospravedlnujem, vdaka. Vysledok je tak este lepsi.

13.10.2019 | mgalis

Nedá sa súhlasiť s tými 2 bodmi čo som napísal.
1. Východný Timor je samostatná ostrovná krajina ktorá zdieľa s Indonéziou ostrov Timor. Toto je fakticky správne, nie to čo ste napísali.
2. tu ste to ešte viac zamotali a celé zle. Výsledok ja 0,0114 promile alebo 0,00114 % a výsledok je horší, nie lepší. Treba 1000 Východných Timorov aby dorovnali spotrebu áut v EU.

11.10.2019 | Vauban

chvala ti za prepocty...v celosvetovom meradle je to dokonca este tragickejsie (obmedzovanie osobnych aut v EU cely svet rozhodne nespasi) a neviem ci metodika vypoctu emisii EU do toho pocita aj tie cinske nakladne lode/lietadla

pride mi to cele ako nezmyselna staznost SPP na tender na bratislavske autobusy, vraj, ze plynove busy su ekologickejsie a mesto by to malo zohladnit...akoby sme nemali emisne normy na auta alebo co (ktore su stanovene v sutaznych podkladoch), tak bud to auto splna alebo nie

---

cele toto s emisiami je sposobene nespravnym nastavenim "zdanenia" emisii na auto, malo by to byt plne prenesene do ceny konkretneho modelu ako osobitna dan, lebo takto plati vyrobca za celu predanu flotilu a naklady prenesie do cien vsetkych aut, aj takych, ktore su realne v ramci emisnych limitov...aj preto trssku zlyhava ekonomicke zmyslanie zakaznikov...jednoducho pri osobnych auta princip "znecistovatel plati" nie je aplikovany adresne

tento trend sa ale zmeni s prichodom hypotekarnych generacii a ked konecne dostane niekto gule a necha zadlzenych ludi padnut na hubu, potom ludia zistia, ze je trochu pridrahe priplacat si +50% ceny za rovnake auto ako nizsia stredna trieda len aby som sedel vyssie (o nakladoch na udrzbu ani nehovoriac)...

minule mi kolega ani neveril ale je to tak, ked chcem napr. objem kufra pre 4 clennu rodinu aspon 500-600 litrov (napr. kia ceed/hyundai i30 a podobne) tak SUV/crossover s podobnym objemom kufra stoji minimalne o polovicu viac a v crashtestoch vychadzaju mnohe podobne bezpecne (samozrejme ine je to pri strete klasickeho auta VS SUVcko)

12.10.2019 | kamasko

Patrí Vám chvála za prepočty, veruže to takto je. Celkové emisie v EU aj tak produkuje najviac Nemecko a druhá je UK, Taliansko a Poľsko, pričom napr. Francúzsko má vďaka aj nukleárnej energetike emisie polovičné(!) oproti Nemecku. Zníženie emisií CO2 má celosvetovo v rukách Čína a India. Bohužiaľ. Energiewende v Nemecku sa zatiaľ zdá byť drahý a málo účinný špás. Emisie im neklesajú až tak veľmi ako by mali.

Takže či už v EU alebo na celom svete najprv treba riešiť UHOĽNÉ ELEKTRÁRNE, Leteckú, Lodnú Dopravu a vykurovanie domov, spotrebu elektriny z fosílnych palív.


10.10.2019 | maDev

Dnešní tvorcovia krajších zajtrajškov majú na všetko jednoduché riešenie - zakázať.
Toľko zákazov snáď nemali ani tí blbí komunisti....

10.10.2019 | vladyno

tak ja mam tiez SUV a vozim v nom 3 deti v detskych sedackach, lebo do sedanu/combi by sa mi tie sedacky ani nevosli,
a ked to prepocitam na osoby v aute, tak som vlastne ekologicka

asi treba pri pisani clanku pozerat aj na druhu stranu mincem ale to je ta dnesna a specialne slovenska zurnalistika / populizmus

11.10.2019 | Kiskáčik

Musíte mať poriadne korpulentné deti, keď sa ich 3 detské sedačky nevojdú do bežného sedanu. Ja mám Octaviu a do zadu sa mi vojdú aj traja urastení chlapi. Detské sedačky by sa mi tam vošli aj štyri, len tie dve deti v strede by museli mať spoločný bezpečnostný pás...

11.10.2019 | BrunoBruno

Kefalin. Čo si predstavujete pod slovom autosedačka?
Lebo niekto si ako autosedačku predstavuje podsedak za 3 eurá a iný normálne masívne bezpečnostné sedačky do 36 kg. Tie druhé do Octavie nevlezu ani 3 vedľa seba, nieto 4. Pre objektivitu, 4 nevlezu do žiadneho osobného auta a 3 do minima SUV a MPV.

11.10.2019 | PaloK

Čo to tu melieš? 3 detské autosedačky sa v skutočnosti nevojdú možno do polovice áut nižšej strednej, strednej, ani vyššej strednej triedy. Sú na to dlhé rebríčky, vypovedajúce o zadubenosti tohto priemyslu. Isofix ešte dnes chýbajúci na prostrednom mieste je úplný vrchol.
3 detská sedačky, AK SA DO AUTA VOJDÚ !!!, tak väčšinou len vďaka tomu, že ASPOŇ JEDNA Z NICH JE VAJÍČKO. Ale 3 sedačky kategórie 9-18kg, alebo 18-36kg sa vojdú asi len do MPV, alebo starého auta.
3 urastení chlapi sa ti do Octávie vojdu jedine po pár pivách a pol decákoch, keď im nevadí, že vlastne sedia cez seba. 2.5 sedačky vzadu je výsmech, také auto by vôbec nemalo byť označené ako 5 miestne, pretože ak vonkajší dvaja potrebujú široký priestor, prečo potom ten prostredný nepotrebuje rovnaký priestor? O nebezpečnosti upevnenia sklápateľných sedákov v niektorých autách v prípade čelnej zrážky sa tiež dá čo to písať...

Tento článok je taký zavádzajúci, že až ma desí, keď si uvedomím, že v skutočnosti po celom svete silnie vlna takýchto socialistických magorií, ktorá Bohužiaľ tvaruje verejnú mienku.
- Pohon 4x4 má zanedbateľný vplyv na spotrebu paliva. V skutočnosti ale väčšina SUV sú predokolky.
- SUV majú vyššiu spotrebu, pretože sú 1, ťažšie a 2, kupujú si ich najmä ľudia, ktorí potrebujú jazdiť ako kreténi.
- SUV nezaberajú viac miesta, ako ich ekvivalent. Mnohokrát zaberajú menej, sú len vyššie. Nie sú širšie ani dlhšie pri rovnakom vnútornom priestore.

11.10.2019 | Adc sk

Nič v zlom teraz, ale zaberajú...ako jasne, ak porovnávaš napr Q3 vs A8Li, tak SUVčko ti vyjde menšie :)

Ale napr BMW 5 sedan na šírku 1868mm (2126mm) vs X5 2004mm (2218mm)... plus ak si k tomu prirátaš riadiace a parkovacie schopnosti typického predstaviteľa tejto triedy áut - čiže 40 kilovú, 22 ročnú, neskutočne sa ponáhľajúcu blondínu, tak tento šírkový rozdiel sa pri počte týchto áut len v BA dosť zráta... :)

11.10.2019 | PaloK

Je to jedno, pretože BMW 5 má také dlhé krídla dverí, že to neguje širšie X5 s kratšími krídlami dverí. V oboch autách je žalostne málo miesta, žalostne.

11.10.2019 | Adc sk

Ale stále oproti takej X6, hlavne vzadu, to je jak o dve triedy väčšie auto :D

Ale to BMW bol len príklad...osobne si všímam, že tých väčších SUVčiek je čoraz viacej...myslím tým tie hovada ako GLS, X7, Escallade, Grand Cherokee a pod...jasné, že tie krpaté sú viacmenej rovnaké, len o deci vyššie a 20% drahšie :D A hlavne keď sa človek prejde pozdĺž takej Miletičovej, Šancovej, Bajkalskej, kde to je večne upchaté, tak vidí že v týchto autách je v 95% prípadov len jeden človek...

Čiže, nech už má človek akékoľvek presvedčenie, musí vidieť, že je maximálne neefektívne tieto autá mať v centre mesta...hlavne keď drtivá väčšina majteliek ich používa na prepravu medzi kaviarňami ...to by v pohode dal aj Smart :)

11.10.2019 | Staromestsky bonvian

Kristova noho Kiskacik..
Do mojho GL sa 3 plnohodnotne detske sedacky nevlezu, ale do Octavie ano.
Ebemci.

11.10.2019 | PaloK

Môžem sa spýtať aké SUV? A aké veľké autosedačky?

11.10.2019 | vijackakruspanova

prebytok penazi a casu vedie k tomu, ze sa ludia zaoberaju zbytocnostami