Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Ako banky využijú umelú inteligenciu, aby vám (ne)dali pôžičku a strašili dlžníkov

09.10.2017, 23:09 | TREND.sk

Slovenskej ekonomike sa darí – hrubý domáci produkt dlhodobo rastie, rovnako tak aj reálne mzdy, miera nezamestnanosti atakuje historické minimá. Domácnosti tieto „dobré časy“ využívajú na väčšie zadlžovanie sa, čo je na jednej strane spôsobené aj rastúcim dopytom po hypotékach podporeným nízko nastavenými úrokovými sadzbami Európskou centrálnou bankou.

  • Tlačiť
  • 0

Na druhej strane zároveň rastie aj záujem o spotrebiteľské pôžičky. Zvláštnosť však je, že aj napriek dobrej kondícii ekonomiky v posledných rokoch začal rapídne stúpať podiel nesplácaných úverov.

Na túto skutočnosť upozorňuje aj Národná banka Slovenska. Ešte minulý rok pred Vianocami varovala, že sa Slováci zadlžujú rýchlo, v zadlženosti meranej k disponibilnému príjmu už predbehli svojich susedov z regiónu a blížia sa k priemeru eurozóny.

Podiel nesplácaných úverov

Podiel nesplácaných úverovZdroj: NBS

V oblasti dlhov pritom tento rok došlo k veľkým zmenám v legislatíve – vyhlásenie osobného bankrotu bolo výrazne zjednodušené a Slováci oň prejavujú obrovský záujem. Napríklad v prvých týždňoch, odkedy nový zákon vstúpil do platnosti, zaznamenalo Centrum právnej pomoci, ktoré ako jediné môže občanov zastupovať, štyritisíc podaní za tri týždne.

Veritelia začínajú využívať nové technológie

Všetky tieto okolnosti sa odohrávajú počas dobrých ekonomických časov. Pri príchode ďalšej hospodárskej krízy je predpokladateľné, že dôjde k ďalšiemu nárastu nesplácaných úverov a pravdepodobne aj k ďalšiemu zvýšeniu vyhlasovania bankrotov.

To si postupne začínajú uvedomovať aj finančné inštitúcie a na situáciu sa pomaly začínajú pomocou nových technológií pripravovať. „Technológie sa za posledných desať rokov výrazne zlepšili. Nikto nevie, kedy ďalšia kríza príde, ale je jasné, že proces vymáhania od dlžníkov bude prebiehať inak ako v minulosti,“ hovorí v rozhovore pre TREND.sk Peter Polák, riaditeľ divízie bankových systémov spoločnosti Softec.

Ako dopĺňa ďalej, vymáhanie čoraz viac stojí a padá na automatizovaných procesoch a systémoch. To súvisí s rozvojom technológii, ako sú umelá inteligencia, strojové učenie, ale aj pokroku v biometrii – napríklad v analýze hlasu a určovaní pravdepodobnosti, kedy potenciálny klient a dlžník o svojej finančnej situácii klame.

Technologický pokrok tak uľahčuje analýzu obrovského množstva dát, ktoré o svojich klientoch zbierajú nielen finančné inštitúcie. „Dáta sa kedysi využívali hlavne v predajnom procese. Informácie o klientoch banky či poisťovne využívali hlavne vtedy, keď im chceli ponúknuť ďalšie produkty. Začínajúcim a silnejúcim trendom je využívanie týchto dát aj pri vymáhaní,“ opisuje P. Polák ďalej.

Inštitúcie a firmy čoraz lepšie dokážu zisťovať identitu klienta a spájať jeho online s fyzickou stránkou. Banky tak napríklad dokážu zistiť, keď si napríklad vygooglite predajcov áut, a ponúknuť vám personalizovanú reklamu na sociálnych sieťach, aby ste si zobrali lízing práve od nich.

Práve to podľa P. Poláka plánujú využiť aj pri vymáhaní dlhov – personalizovanými príspevkami vás budú upozorňovať a „strašiť“, aby ste si 

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS
s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 0

Tagy bankovníctvo, bankrot, dlhy, technológie, úvery

Diskusia (0 reakcií)