Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Ako chcú asfaltoví lobisti stavať v Prešove prázdnu diaľnicu

22.12.2016 | Filip Obradovič

Diskusia (29 reakcií) Pravidlá diskusie

22.12.2016 | Brano L.

Pekne píšete, so všetkým sa dá súhlasiť. V prípade Prešova je to obzvlášť pravda.
Problémy sú tri:
1. Nedostatočná odbornosť a erudovanosť ľudí v štátnych spoločnostiach a na úradoch. Spôsobené kombináciou politikárčenia, podvyživenosťou štátnej správy atď.
2. Neprepojenosť týchto úradov a nedostatočná koordinácia (napr.NDS, SSC, SSK, odbory dopravy na okresných úradoch atď.) NDSka si proste rieši akurát svoje (výstavba D+R), ju nejaká situácia v Prešove v podstate ani nezaujíma, o tom som hlboko presvedčený.
Okrem toho, aký majú názor na serióznosť územných rozhodnutí nám predviedla NDS,a.s. práve na rozšírení D1-ky (podľa nich je to len zdrap papiera, ktorý si vymeníme šmahom ruky).
3. Nepripravenosť napríklad JVO Prešova (Juhovýchodný obchvat Prešova - alternatíva SO R4), nepripravenosť preložky I/68 (MK3+MK5) - existuje myslím len technická štúdia k tomuto projektu mesta.

Neviem však , prečo by Kažimír mal riskovať svoju kariéru pre pár 100 mil.eur. Príliš ho preceňujete. Marketér je dobrý, ale reálne až tak kvalitne a odborne nerozhoduje. O MinDop škoda písať, ten už úplne ovládli kartelisti.

Však ide o "peňeži, peniaze alebo peníze". Všetka odbornosť musí ísť bokom.

22.12.2016 | Roman Kanala

Ján Kovalčík z INEKO si posvietil na dôvody, prečo sú v Prešove zápchy. Nuž a čuduj sa svete, dôvody sú vnútri Prešova kvôli nekompetentnému dopravnému riešeniu križovatiek a nedostatočnej hromadnej doprave.

Analytik Ján Kovalčík by vyriešil prešovskú dopravu lacno a efektívne
Pružnejšie vlakové spoje by vraj odľahčili upchaté cesty.
Korzár 8. sep 2016 o 0:00 Anna Košuthová
http://presov.korza...

Kovalčík namiesto severného obchvatu navrhuje východný a úpravu dvoch križovatiek.

Obchvaty navrhované NDS z mestských ulíc odoberú len časť tranzitu, ktorá bola 10% pred asi 10 rokmi. Dajme tomu, že po pridaní nových úsekov na D1 je viac tranzitu, asi tak 20%. Lenže 20% je presne to, čo dostane saturáciu pod hladinu, ale pri najmenšom navýšení dopravy alebo znížení priepustnosti (nehoda, obchádzka, sviatky) znovu bude doprava stáť hodinu ako v Bratislave.

V Prešove totiž zabudli na to, že cesta je ako zásobník vozidiel a stačí predĺžiť odbočovacie pruhy o 10 či 15 metrov a kapacita cesty sa pred križovatkou zvýši. Po križovatke nezužovať vozovku hneď, ale po 30 až 50 metroch, aby stačila krátšia zelená a križovatka sa vyprázdnila. O tom písal tiež Kovalčík v inom článku.

Analytik Ján Kovalčík tvrdí, že by si s dopravou v Prešove poradil
Mesto by malo podľa neho vyvíjať tlak na to, aby sa urýchlene riešili križovatky a posilnili vlakové spoje.
03. 11. 2016
http://www.vyvlastn...

22.12.2016 | Ján Macek

Kovalčík by mal vedieť aj to, že pružná železničná doprava nič nevyrieši, pretože ľudia sú leniví a chcú sa voziť radšej vo svojom aute, ako špinavou železnicou. Až sa zmení myslenie ľudí, potom môže mať Kovalčík pravdu, momentálne je pre mňa fantasta. Už teraz chodia hore dolu prázdne vlaky a pridanie ďalších nič nevyrieši.
Možno na ďalší rok Prešovu odľahčí kruhová križovatka pri ZVL a nová cesta popri Toryse ktorá sa napojí na existujúcu komunikáciu pri športovej hale.
Som za juhovýchodný obchvat, ak človek pozrie do mapy, tak vidí, že je to kratšia a rozumnejšia cesta, ale ako Prešovčan sa hrozím toho, že ako dlho bude trvať projektovanie, odkupovanie pozemkov a samotná výstavba. Asi už nebudem na svete, keď ten obchvat bude realitou.
A o potrebe juhozápadného pokračovania diaľnice by asi najlepšie vedeli rozprávať Košičania. Už dávno to malo byť postavené!!!

22.12.2016 | Marek Wolverin LaskyKvet

Isiel si niektorym z tych vlakov? :D Prazdne? napriklad ranny vlak s prichodom o 7:20 do presova je taky plny ze uz nemas kde stat nie to sediet a svojho casu chodilo tych vagonov 11 a boli non stop plne. skorsie vlaky chodia tiez pekne naplnene. Prazdenjsie chodia tie o devaitej a jedenastej v tedy nieje dost ludi ale stale niesu prazdne.

Dalsie extremy su poobede kde pri vlaku 1425 a 1525 nemas kde stat ani naplut a idu zase uplne napraskane. Tam by sa uzivili vlaky aj z 20 minutovym intervalom.

22.12.2016 | stryko drzgros

opat drista bratislavskej kaviarne co ani netusi co sa deje na vychod od nitry ...
to nie je len 8km dialnice co je v tej cene ...

http://robert.blog....
to je mnozstvo tunelov a mostov, 2 velke mimourovnove krizovatky, dalsich vyse 11km prilahlych pripajacich ciest, prekladky inzinierskych sieti (kedze je to v meste), nove stredisko udrzby ...
je nezmysel porovnavat cenu na 1km s usekom dialnice niekde v poli

22.12.2016 | Roman Kanala

Po odbornej stránke je Auxt úbožiak. Jeho extrapolácie dopravy cez Branisko a výkriky za predražený obchvat Prešova ho úplne diskvalifikovali.

24.12.2016 | Hrajem Sihru

Uplne dristy su v tom clanku; cena dialnice takmer 4x vyssia nez inde nema ziadne opodstatnenie, aj keby isla stredom mesta. Taku cenu za 1km by musela ist dialnica takmer 1/3 useku tunelom, nejake ceny dialnic napr. tu http://www.skyscrap... . Dokonca Gotthard tunel kopany 2km pod povrchom stal cca 153mil./km a to je kapanek ina narocnost, nie kopanie cez kopce zvacsa zlozene z usadenych sedimentov a zvetranych hornin.

22.12.2016 | stryko drzgros

obradovic príd do presova a povedz tu nahlas nieco o zbytocnej a PRAZDNEJ dialnici ... ti garantujem ze ta spat do kaviarne odvezu na voziku

22.12.2016 | Roman Kanala

Bohovsky odborný argument, len čo je pravda. Silvester v predstihu, pije sa očipuči, či čučo, čo?

22.12.2016 | stryko drzgros

ty si asi vela rozumu nepobral, ze ? ked nedokazes citat s porozumenim ...
pointa prispevku nie je to ze by to mal byt argument ZA stavbu dialnice, ale to, ze ten kaviarensky trololo ani len netusi o dopravnej situacii v presove

22.12.2016 | Roman Kanala

Vy ste ten článok buď nečítali, alebo nerozumiete písanému textu. Obchvat Prešova nevyrieši dopravnú situáciu v meste, ktorá má iné príčiny. Vyše 80% dopravy má v Prešove východzí bod alebo cieľ. To vyrieši len reorganizácia dopravy v intraviláne - ciest, verejnej dopravy, koordinácie vlakov a autobusov.

Ale keď čítame len to, čo sa nám páči a všade vidíme len to, čo chceme vidieť, všakáno.

22.12.2016 | stryko drzgros

ja som clanok cital, len nechapem, preco fakty v nom uvadzane automaticky povazujes za pravdive ...
samozrejme veta "Vyše 80% dopravy má v Prešove východzí bod alebo cieľ." rovnako ako veta z clanku "Ukazuje sa, že veľká časť dopravy Prešovom neprechádza, ale doň smeruje. " je nezmysel a demagogia ... cez precov ide VSETOK tranzit zo vsetkych svetovych stran ... vies si to predstavit v blave ?
preco ma blava obchvat a planuje sa vystavba dalsieho, ked pre blavu to duplom plati ze takmer 100% okolitej dopravy smeruje DO MESTA ?
no lebo nie je jedno kadial ta doprava do mesta ide, ci vsetky auta idu po jednej ceste, alebo ci polovica ide na druhy koniec mesta po obchvate a az na konci odboci do mesta ...

22.12.2016 | Roman Kanala

Asi to bude tým, že okrem tohto článku som na tému dopravy čítal stovky iných. A niekedy pred 20 rokmi niečo aj počítal, napríklad stochastické rovnováhy dopravných tokov. Statické i dynamické.

23.12.2016 | Andrej_sk

Pretoze aj ti co riesia blavu to robia rovnako idiotsky. Neriesia dopravu v meste, riesia len dopravu do mesta. A tym padom nic nevyriesili, len sa stavaju drahe obchvaty. Cize bratislavou sa neohanaj.

23.12.2016 | Roman Kanala

Keď o výstavbe ciest rozhodujú stavbári a nie odborníci na dopravu...

22.12.2016 | Roman Kanala

Cestujete dnes z Bratislavy do Košíc? Choďte radšej juhom
Zdržať vás môže poľadovica, kamióny aj zápchy.
SME 22. dec 2016 o 12:08 SITA, Michael Kasarda
http://auto.sme.sk/...

Z článku:

"Od minulých Vianoc štát otvoril nových 56 kilometrov diaľníc hlavne na severnej trase - ani s nimi však severná trasa nie je rýchlejšia ani kratšia ako južná.

"Severná trasa je dlhšia, ale má viac kilometrov diaľníc - ktoré by mali byť v noci bezpečnejšie a v zime lepšie udržiavané. Ak idete do Košíc, máte tieto možnosti:

Bratislava - Trenčín - Žilina - Poprad - Prešov - Košice: 450 kilometrov
Bratislava - Zvolen - Donovaly - Poprad - Prešov - Košice: 437 kilometrov
Bratislava - Zvolen - Rimavská sobota - Rožňava - Košice: 399 kilometrov
Bratislava - Györ - Budapešť - Miskolc - Košice: 488 kilometrov (desaťdňová diaľničná známka cca 9,52 €)

"Ešte aj pri ceste do Prešova vám však Google Maps odporúči ísť po ceste R1 do Zvolena, odtiaľ do Brezna, cez priechod Čertovica a ďalej po diaľnici D1 cez Poprad a Spiš.

Ako fajn, že sa stavia diaľnica na Žilinu. Keby bol tunel Soroška, Žilina si svoju diaľnicu môže strčiť za klobúk.

22.12.2016 | Hi Ma

Uf. No Fico a spol. nech sa pripravia na peklo na zemi ak ten obchvat v Presove nezacnu stavat na jar. Tam je už atmosfera taka, že stači malá iskra a bude zle. Argumenty skorumpovanych analytikov ako Kovalčik a INEKO mam hlboko .... Ľudia z Prešova a okolia sa už poskladali na toľko predražených obchvatov a ciest na celom Slovensku že nevidim dôvod preco by sa Slovensko nemalo poskladať na obchvat im.

22.12.2016 | Roman Kanala

Prešovský tunel by sa mal postaviť na Soroške. Bude lacnejší.

22.12.2016 | stryko drzgros

tunel cez sorosku odbremeni presov od tranzitu a kolapsu ? preco zo seba robis verejne hlupaka ?

22.12.2016 | Roman Kanala

Tunel cez Sorošku odbremení mestské komunikácie v Prešove podobne, ako tunel pri Prešove. Teda minimálne.

Ale čo napísať týpkovi, ktorý o Kovalčíkovi tvrdí, že je skorumpovaný. Kto ho korumpuje? Doprastav? NDS? SSC? Keby bol skorumpovaný, tak zavrie klapačku a bude doma počítať bubáky, čo mu kvapnú z predraženej diaľnice.

Prepití Šarišani sú tak tupí, že im nedochádza, akým spôsobom sa nechávajú inštrumentalizovať záujmami stavbárskych klanov. Stavbári chcú stavať a nabulali prepitým hlavám, že keď sa bude stavať, nastane nebo na zemi. Nič z toho - ak sa nebude činiť mesto, tak mesto ostane prepchaté autami ako doteraz.

Podobne hrajú rolu užitočných idiotov v Mýtnej, kde starosta robí petíciu, aby sa zrušila dlhová brzda, lebo oni na dedine chcú diaľnicu.

A "stačí malá iskra" a "poskladali sa toľkým" - no to sú fakt argumenty vymláteného búchača. Pri Sverepci Hydrostav sfušoval piliere a Doprastav ich odstrelil a postavil nanovo. Preto aj pri Prešove treba sfušovať piliere, odstreliť ich a postaviť nanovo, nie?

A čo cesta Ubľa - Ulič? Lesná cesta, ktorá pri intenzitách nad 30 áut za hodinu skolabuje. Im netreba diaľnicu? Obchádzka na Stakčín robí tak bratu 50 km. A čo poľná cesta z Kopernice na Kunešov vedľa potoka? Keď poprší, ľudia stále musia autom cez Kremnicu. A čo cesta z Dobšinej priamo na Telgárt? To je lesná cesta, kadiaľ prejde tak 30 áut za rok. Čo ak sa miestni naštvú a urobia blokádu? Aby zastavili jedno auto, budú ju musieť blokovať možno týždeň, možno dva, možno tri. To by už bola blokáda.

Keby sa postavil tunel Soroška pred 30 rokmi, nemuseli by byť tieto problémy. Prešovčania by jazdili cez Sorošku ako normálni ľudia.

22.12.2016 | Moral Revival

A to ešte netušíte, ze mesto víta v centre výstavbu OC Fórum, ktoré s 18 400 m2 predajnej plochy a 500 parkovacími miestami namiesto starého Tesca da doprave definitívne KO. MHD v špičke už dnes mešká hodinu.

23.12.2016 | Moral Revival

Problém je, a to nie len Prešova, že výstavba cestnej infraštruktúry je ťažko spolitizovaná. Je to dojná krava politických mafií, pardón..strán. Odbornosť je potláčaná politickými rozhodnutiami a nekompetentnosťou "zodpovedných" úradov a inštitúcií, kde sú čím ďalej tým viac dosadzovaní poslušní vykonávači politických rozhodnutí a to je aj prípad Prešova a takmer všetkých miest.
Všetky návrhy tzv. riešenia dopravných problémov Prešova robia číri amatéri (politici veľkí, politici lokálni, diskutéri na fórach a samozvaní analytici na všetko na základe svojich pocitov a neúplnych informácií a dát, lebo na viac nemajú. Najhoršie je, že takí ľudia určujú kvalitu nášho života. Odbornosť je zadupaná do zeme, lebo by odhalila ich neschopnosť a bezvýznamnosť a nebodaj aj spôsobovanie škôd nám všetkým.
Prešov čo by tretie najväčšie mesto NEMÁ ani v roku 2016 spracovaný dopravný generel, ani žiadny oficiálny dopravný model, z ktorého by sa dalo ľahšie predikovať spôsoby riešenia akútnych dopravných problémov a predchádzať budúcim . Mesto v podstate ani nemá víziu ako chce vyzerať v budúcnosti (viď plánovaná výstavba OC Fórum v centre mesta). Skoro všetky dôležité dopravné uzly sú v súčasnosti už niečim blokované (NAY zabralo parkovisko železničnej a autobusovej stanice), čo do budúcna komplikuje ak nie úplne znemožňuje riešenie integrovaných dopravných systémov. Spomínané OC Fórum významne skomplikuje preferenciu MHD nakoľko jeho dopravný dopyt zaťaží hlavnú tepnu MHD (už dnes MHD mešká v špičkách 30-60 min, čo je neakceptovateľné!!! Atď atď...problémov nahromadených za posledných 25 rokov je veľa a pribúdajú s nekoncepčnosťou riešenia rozvoja mesta. Treba však povedať, že veľa chýb v oblasti dopravy v Prešove sa urobilo za bývalého režimu, kde rovnako rozhodovali nekompetentní súdruhovia. A tí súčasní? Stačí si napr. pozrieť záznamy zo zastupiteľstiev mesta alebo VÚC a urobíte si obraz.
Nápady pána Kovalčíka rovnako vychádzajú z nedostatku dát a znalosti problematiky aj keď s modernizáciou križovatiek má pravdu. Má to ale limitujúci účinok. Ich kapacita sa tým zvýši možno o 10%, ktorá sa rýchlo vyplní. Železnica by mohla v budúcnosti byť jedným z prvkov, ktorý odľahči cestnej sieti, ale určite nie za podmienok ako funguje v súčasnosti. Pridanie vagónov rieši čiastkovy problém.
„Obchvaty“ mesta, ako sa na nich mnohí zbožne pozerajú ako všeliek a spasenie dopravy v meste odoberú len tranzit. Ich vzdialenejšia poloha z dôvodu konfigurácie terénu len málo pomôže mestskej premávke. Problémy v meste zostanú.
Nebudem sypať riešenia, lebo je to komplexný problém a na dlhší časový horizont a patrí do rúk odborníkov a pokiaľ mám informácie takí v Prešove existujú len ich hlas nemôže byť vypočutý z vyššie popísaných dôvodov.
Link na jeden dokument, ktorý robí len taký prelet na problematikou.
http://szsi-sk.sk/i...

P.S. Na záver otázka. Ako by dopadol chirurgický zákrok na vašom tele, keby ste do toho chirurgovi neustále kecali, alebo by si vo vás zaoperovala okoloidúca upratovačka? Takto totiž vyzerá operácia dopravy po slovensky.
A ja si kladiem otázku: Dokedy budeme v tlači čítať stupídne články namiesto odborných riešení?
Veselé Vianoce......súdruhovia..

23.12.2016 | Roman Kanala

Máte pravdu vo všetkom. Ale jedna poznámka ohľadne efektu riešenia križovatiek. Kovalčíkom navrhované riešenia prinesú možno len tých 10% navýšenie priepustnosti, ktoré bude rýchlo resorbované nárastom dopravy. Ale podobné číslo, 10 až 20%, prinesie výstavba obchvatu.

Rozdiel je v cene. Úpravy križovatiek a premiestnenie senzorov vlakov pre závory budú stáť milión-dva, obchvaty 900 miliónov. Ak si môžte kúpiť podobné riešenia za tak rozdielne ceny, tak treba najprv kúpiť to lacnejšie. Imperialistickí vojnoví štváči tomu hovoria "nízko visiace ovocie". Nemá cenu liezť na vrchol stromu, keď stačí natiahnuť ruku.

23.12.2016 | Moral Revival

Pán Kanala! Rovnako píšete bez znalosti danej situácie a problematiky. Obchvaty a riadenie križovatiek nie sú porovnateľné riešenia. Ani technicky, ani ekonomicky ani funkčne, preto je také porovnanie mimo misu. V súčasnosti prechádza tranzit priamo centrom mesta a cez najväčšie sídlisko na Slovensku. Funkčne triedy komunikáciu nie sú separované a členené, preto ten chaos. Na to nestačí prestaviť semafóry a tváriť sa ako génius za jak lacno som to poriešil.

23.12.2016 | Roman Kanala

Obchvaty a riadenie križovatiek môžu priniesť podobný efekt. Obchvat má zásluhu v tom, že oddelí tranzit od aglomeračnej dopravy, ale pokiaľ sa vyššou priepustnosťou dosiahne približne rovnaký efekt za 1/500 ceny, tak treba naprv skúsiť to lacnejšie. Hlavne ak sa ešte neskúsilo.

A bez znalosti situácie a problematiky sa rozhoduje v Bratislave na ministerstvách. Diaľnica je hotová od 2010, lebo Fico povedalo. Teraz ju už len dokončiť. Čisto politická vec.

23.12.2016 | Brano L.

Mne sa teda tento článok ako stupídny nezdal. Už len preto, že ten kto to písal, nie je zainteresovaný na nezmyselnom míňaní peňazí.
Tí ostatní, ktorí sa tvária, že sú odborníci alebo sú vymenovaní do politických alebo manažérskych funkcií, žiaľ nič také nenapíšu. Budú tak akurát omieľať mantru, že je potrebné odstrániť dlhovú brzdu. Ale v skutočnosti to len preto, aby mohli bačovať ešte viac ako dnes.