Taliansku časť staveniska, ktorá je dlhodobo cieľom protestných sabotáží, úrady síce strážia, ale práce sa obmedzujú len na údržbu. Projekt totiž vyvolal rozkoly v talianskej vládnej koalícii. Ide pritom o jeden z najväčších európskych projektov v oblasti infraštruktúry.
Tento týždeň však taliansky senát zamietol návrh koaličnej strany a zároveň najväčšej strany v parlamente Hnutie piatich hviezd na zablokovanie tohto projektu, píše agentúra Reuters.
Tunel nikam
Koaličné euroskeptické hnutie sa postavilo proti veľkému infraštruktúrnemu projektu, zatiaľ čo protiimigračná Liga Severu ho podporuje. Hrozilo tak, že Francúzsko by mohlo dokončiť tunel nikam. Neistotu ešte prehlbovalo rastúce napätie vo vzťahu s Európskou úniou, ktorá súhlasila s tým, že zaplatí 55 percent z nákladov na projekt za približne 25 miliárd eur, podotýka portál The Independent.
Hnutie piatich hviezd argumentuje najmä tým, že alpský tunel by poškodil životné prostredie a je plytvaním peňazí, ktoré by sa dali lepšie využiť na modernizáciu existujúcej dopravnej siete v Taliansku.
Zástancovia zase oponujú, že projekt vytvorí množstvo nových pracovných miest a podporí rast ekonomiky. Presun dopravy z ciest na koľajnice má podľa nich tiež uľaviť životnému prostrediu. Podľa nedávneho prieskumu, na ktorý upozornil portál Euronews, podporuje výstavbu nového železničného spojenia 70 percent Talianov.
Napätie, ktoré rozhodnutie senátu vyvolalo, však môže mať čoskoro za následok zrútenie vlády.
Neprehliadnite
-
Novým kráľom európskych železníc je vlaková sieť s čudným pozadím
Líder Európy s vysokorýchlostnými traťami a vlakmi prichádza z juhu. Ide skôr o... -
Presolená krajina a ako vlaky spasia planétu
Výber zaujímavých článkov, na ktoré cez pracovný týždeň nezvýšil čas -
Návrat nočných vlakov: Z lietania spravili hanbu, Európe chcú vrátiť staré časy
Čo majú spoločné termíny flygskam, tagskryt a smygflyga? Švédi sa chystajú...
O pár hodín menej
Tunel na tejto trati je jedným zo šiestich tunelov cez Alpy. Nová 270-kilometrová trať Turín – Lyon, ktorej tunely majú tvoriť necelých 58 kilometrov, má nahradiť trať s tunelom z roku 1871, ktorý je už zastaraný z hľadiska technológie aj bezpečnosti.
Vlaky tam musia spomaliť rýchlosť na zhruba 60 kilometrov za hodinu, v dôsledku čoho trvá cesta z Milána do Paríža sedem hodín. Po dokončení tunela pre rýchlovlaky sa má cesta krátiť na 4,5 hodiny. Osobné vlaky budú môcť uháňať rýchlosťou až 200 kilometrov za hodinu, prepravné vlaky okolo 100 kilometrov za hodinu.
Zdroj: TASR / AP
Ak železnicu úspešne dokončia, cesta z Veľkej Británie do Talianska by sa zasa skrátila iba na šesť hodín, teda o tri hodiny rýchlejšie ako doposiaľ. Predpokladaný dátum dokončenia stanovili na rok 2030.
Francúzska strana projekt schválila už v septembri 2017.
Dôležitý európsky projekt
Jadrom talianskeho problému je, že identita
Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU
už od 94 centov / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
- Obmedzenie reklamy na TREND.sk
Prihláste sa.
Odomknite článok cez SMS
s týždenným predplatným len za 1,90 €
Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.