Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Ako obrovský tunel cez Alpy zmení život v Európe

10.08.2019, 12:41 | Adrián Berecz | TASR

Vysokorýchlostná železnica TAV medzi Francúzskom a Talianskom je kľúčovou súčasťou projektu EÚ spájajúceho južné Španielsko s východnou Európou. Strategický projekt na vybudovanie trate a tunela pre rýchlovlaky cez Alpy skráti cestovanie medzi Turínom a Lyonom. Kým na francúzskej strane stroje pokračujú v hĺbení tunela cez skalný masív, na talianskej strane bolo doteraz ticho.

  • Tlačiť
  • 4

Taliansku časť staveniska, ktorá je dlhodobo cieľom protestných sabotáží, úrady síce strážia, ale práce sa obmedzujú len na údržbu. Projekt totiž vyvolal rozkoly v talianskej vládnej koalícii. Ide pritom o jeden z najväčších európskych projektov v oblasti infraštruktúry.

Tento týždeň však taliansky senát zamietol návrh koaličnej strany a zároveň najväčšej strany v parlamente Hnutie piatich hviezd na zablokovanie tohto projektu, píše agentúra Reuters.

Tunel nikam

Koaličné euroskeptické hnutie sa postavilo proti veľkému infraštruktúrnemu projektu, zatiaľ čo protiimigračná Liga Severu ho podporuje. Hrozilo tak, že Francúzsko by mohlo dokončiť tunel nikam. Neistotu ešte prehlbovalo rastúce napätie vo vzťahu s Európskou úniou, ktorá súhlasila s tým, že zaplatí 55 percent z nákladov na projekt za približne 25 miliárd eur, podotýka portál The Independent.

Hnutie piatich hviezd argumentuje najmä tým, že alpský tunel by poškodil životné prostredie a je plytvaním peňazí, ktoré by sa dali lepšie využiť na modernizáciu existujúcej dopravnej siete v Taliansku.

Zástancovia zase oponujú, že projekt vytvorí množstvo nových pracovných miest a podporí rast ekonomiky. Presun dopravy z ciest na koľajnice má podľa nich tiež uľaviť životnému prostrediu. Podľa nedávneho prieskumu, na ktorý upozornil portál Euronews, podporuje výstavbu nového železničného spojenia 70 percent Talianov.

Napätie, ktoré rozhodnutie senátu vyvolalo, však môže mať čoskoro za následok zrútenie vlády.

Neprehliadnite

O pár hodín menej

Tunel na tejto trati je jedným zo šiestich tunelov cez Alpy. Nová 270-kilometrová trať Turín – Lyon, ktorej tunely majú tvoriť necelých 58 kilometrov, má nahradiť trať s tunelom z roku 1871, ktorý je už zastaraný z hľadiska technológie aj bezpečnosti.

Vlaky tam musia spomaliť rýchlosť na zhruba 60 kilometrov za hodinu, v dôsledku čoho trvá cesta z Milána do Paríža sedem hodín. Po dokončení tunela pre rýchlovlaky sa má cesta krátiť na 4,5 hodiny. Osobné vlaky budú môcť uháňať rýchlosťou až 200 kilometrov za hodinu, prepravné vlaky okolo 100 kilometrov za hodinu.

Zdroj: TASR / AP

Ak železnicu úspešne dokončia, cesta z Veľkej Británie do Talianska by sa zasa skrátila iba na šesť hodín, teda o tri hodiny rýchlejšie ako doposiaľ. Predpokladaný dátum dokončenia stanovili na rok 2030.

Francúzska strana projekt schválila už v septembri 2017.

Dôležitý európsky projekt

Jadrom talianskeho problému je, že identita

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS
s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 4

Tagy Francúzsko, Taliansko, vlaková doprava