Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

AAA Ako fungujú praktiky predajcu jazdených vozidiel

06.09.2013, 17:35 | Jozef Tvardzík | © 2013 News and Media Holding

Spoločnosť AAA Auto úspešne expanduje. S rastúcim biznisom sa však množí aj kritika na klamlivú reklamu firmy a nevybavené reklamácie

  • Tlačiť
  • 16

Predajcovi jazdených áut AAA Auto sa na Slovensku darí. Do konca augusta jej predajcovia tu predali vyše 10-tisíc áut, čo bol medziročný nárast o 16 percent.

„Naše výsledky potvrdzujú, že sme zvolili správnu stratégiu: sústredíme sa na kúpu a predaj najlepších áut po jednom, maximálne dvoch majiteľoch, do veku päť rokov, s jasnou históriou najazdených kilometrov, servisnou knižkou a bez havárií,“ tvrdí šéfka spoločnosti Karolína Topolová.

S nárastom predajnosti sa začali objavovať aj kritické ohlasy na fungovanie predajcu – na sociálnych sieťach, internetových fórach, ale aj medzi spotrebiteľskými združeniami. Ako funguje biznis AAA Auta?

Znehodnotenie cez protokol

Spotrebitelia podávali sťažnosti napríklad na klamlivú reklamu, zdĺhavé a odmietnuté reklamácie, nekalé obchodné praktiky či samú cenu vozidla, ktorá bola iná ako deklarovaná.

„Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) za minulý rok zaregistrovala 31 podnetov na spoločnosť AAA Auto, za tento rok je to už 27 podnetov,“ potvrdila pre eTREND.sk hovorkyňa SOI Danuša Krkošová.

Jedným z nespokojných klientov je napríklad Lukáš Szunyogh, ktorý od AAA Auto kupoval Škodu Octaviu. Pri podpise zmluvy mu spoločnosť dala podpísať aj protokol o skúšobnej jazde a odovzdaní vozidla. Napriek tomu, že auto bolo v dobrom technickom stave, v protokole technik zaškrtol takmer všetky technické chyby, ktoré auto malo mať.

„Povedali mi: Viete, že sa jedná o auto staršie ako desať rokov. Avšak potrebujeme aj my byť krytí niečím a pri takom starom aute a najazdených takmer 180-tisíc kilometrov je veľa veci opotrebovaných a kedykoľvek môže čokoľvek na ňom odísť alebo doslúžiť,“ tvrdí L. Szunyogh.

Firma AAA Auto nepostupovala netransparentne, pretože na protokol klienta vopred upozornila. No protokolom auto de facto "znehodnotila" natoľko, že klient bude mať problém s prípadnou reklamáciou.

„Spoločnosť mu tak nepriamo uprela právo na odstúpenie od zmluvy prípadne na reklamáciu, keďže auto kupoval nefunkčné,“ vysvetľuje pre eTREND.sk šéf Spotrebiteľského centra Miroslav Antoňák. 

Vypísaním protokolu o odovzdaní auta, kde sú spísané aj chyby, sa spoločnosť sama chráni. Ak by protokol klient neakceptoval (z princípu), mal by mať - teoreticky - podľa Občianskeho zákonníka právo odstúpiť od zmluvy do pol roka v prípade, ak sa na aute vyskytne neodstrániteľná vada, napríklad porucha motora, tvrdí M. Antoňák. V takomto prípade by musel predajca vrátiť aj peniaze.  

Bývalý technik, ktorý pre spoločnosť AAA Auto pracoval, pod podmienkou anonymity pre eTREND.sk povedal, že biznis je postavený jednoducho: predaj čo najdrahšie, odkúp čo najlacnejšie a snaž sa prehovárať klienta.

Ak firma odkúpi auto, nerobí na ňom žiadne výrazné úpravy a v takom stave sa ho snaží predať, čím sa snaží minimalizovať ďalšie náklady, tvrdí bývalý technik.

Zdroj: Maňo Štrauch

Poistka pre prípady poškodenia

Bývalý zákazník L. Szunyogh si tiež všimol, že cena auta bola aj s 200-eurovým poplatkom za prípravu vozidla na predaj a poistením, ktoré si nevyžiadal. „Vtedy som to neriešil, hoci som tam bol asi pol dňa, bol som rád, že už mám auto,“ dodal.

„Áčko“ ponúka kupujúcim poistný produkt nazvaný Carlife. AAA Auto tvrdí, že ho ponúka vtedy, ak má klient záujem.

L. Szunyogh opisuje , že firma mu ho až tak otvorene neponúkla - o poistke sa dozvedel, až keď podpisoval kúpnu zmluvu a dohodnutá cena auta bola vrátane poistenia.

„Suma za poistné je zákazníkovi odpočítaná od predajnej ceny vozidla, takže zákazník neplatí nič navyše,“ vyvracia sťažnosti klientov v reakcii pre eTREND.sk AAA Auto.

Poistkou by mal mať klient poistené mechanické a elektronické častí použitého auta. Každý poistný program v rámci produktu Carlife má svoj zoznam krytých súčiastok, ktorý zákazník dostáva pri uzatvorení poistnej zmluvy.

Nepriznaná reklamácia

Viacerí klienti sa na poistku sťažujú aj z dôvodu, že v prípade problémov nesplní účel. "O tom, či poistná udalosť bude či nebude schválená, rozhoduje poisťovňa (QBE Insurance (Europe) Limited, pozn. red), nie naša spoločnosť," vysvetľuje AAA Auto. 

S diplomatickým stanoviskom nesúhlasí Daniel Dlugoš, ktorý si od AAA Auta kúpil Volskwagen Caddy. Už pri skúšobnej jazde s predajcom ho upozornil na neobvykle ťažké radenie rýchlosti. Predajca ho však upokojil a povedal, že radenie bude potrebné len premastiť. O spojke sa vyjadril, že je úplne v poriadku. 

Po vybavení všetkých potrebných dokladov a podpise dokumentov odišiel klient domov. Už pri cúvaní z parkoviska pri pobočke v Trenčíne zistil, že spiatočka sa pri naštartovanom motore nedá zaradiť. To nevedel, pretože počas skúšobnej jazdy s vozidlom necúvali.

"Po príchode domov som dal preto na vlastné náklady skontrolovať vozidlo v servise a so zástupcom AAA Auta spísal poistnú udalosť, ku ktorej som predložil predbežnú faktúru servisu na výmenu spojky. Nasledujúce dni som strávil telefonovaním na callcentrum a na pobočku v Trenčíne. Bohužiaľ, bez akéhokoľvek výsledku,“ tvrdí D. Dlugoš. Keď odpoveď nedostal ani po týždni, predajňu navštívil osobne.

Od spoločnosti žiadal novú spojku, ale od reklamačného technika sa dozvedel, že odpoveď dostane do dvoch týždňov. Keďže auto potreboval, dal si ho opraviť. V servise mu okrem lamelov, kotúča a ložiska vymenili aj zotrvačník.

Faktúru zo servisu a fotografie poškodenej spojky zaslal na reklamačné oddelenie do AAA Auta. Pred mesiacom mu prišla zamietavá odpoveď.

„Na pobočke vám bolo ponúknuté reklamovanie vozidla, ktoré bolo potrebné nechať na odborné posúdenie a následne vyjadrenie sa v zákonnej lehote do 30 dní. Túto možnosť ste zamietli. Na základe daných skutočnosti sa teda nejednalo o reklamáciu a preto nemôžete od našej spoločnosti požadovať preplatenie nákladov spojených s opravou vozidla,“ napísala v stanovisku pre D. Dlugoša spoločnosť.

AAA Auto sa ďalej bráni, že pri kontrole protokolu o skúšobnej jazde a odovzdaní vozidla bola poskytnutá zľava na technický stav vozidla a pripadne opravy.

„Ďalej by som chcel podotknúť, že ste nezakúpili nové vozidlo, ale používané, t.j. opotrebované,“ dodalo reklamačné oddelenie. Keďže D. Dlugoš mal možnosť sa na aute previesť ešte pred kúpou a s technickým stavom nemal problém, nebol podľa AAA Auta dôvod reklamácii vyhovieť.

V tlačovej správe sa AAA Auto chváli, že poistenie Carlife potrebovalo len minimum klientov. „Poistenie Carlife sme už poskytli 250 tisícom našich zákazníkov a iba približne tri percentá z nich poistné plnenie k úhrade nečakaných opráv a mechanických a elektrických porúch na zakúpenom vozidle potrebovala. To potvrdzuje vysokú kvalitu nami ponúkaných a technicky preverených automobilov,“ uviedol riaditeľ predaja Petr Suchánek.

„Nemáme v tejto chvíli informácie o tom, že by bola zamietnutá poistná udalosť, aj keď poškodená súčiastka bola na zozname tých krytých poistením,“ tvrdí spoločnosť.

AAA Auto tiež hovorí, že zákazníci majú k dispozícii reklamačný poriadok, podľa ktorého postupujú pri reklamáciách a v súlade so zákonom.

archiv_58 _MST_ autobazar a leasing_aaa auto _049

SMS a volania

K rozmachu biznisu AAA Auta mohol prispieť aj intenzívny marketing spoločnosti. Populárnou taktikou je časté telefonovanie a posielanie SMS správ. Podľa niektorých reakcií až pričasté.

„Bola som sa informovať u nich, či by moje auto odkúpili a za koľko. Cena bola podľa mňa veľmi nízka, predajca tvrdil, že auto je v zlom technikom stave a môžu mi ponúknuť maximálne 2 000 eur. Keď som cenu odmietla s tým, že to skúsim inde, presviedčali ma, že cenu bude možné predsa len navýšiť, ale musím pochopiť, že preberajú záruky za technický stav pre ďalšieho klienta,“ spomína zákazníčka Ľudmila.

Vtedy ešte netušila, že z AAA Auta jej začne po odchode prichádzať množstvo telefonátov a SMS správ, či si to predsa len nerozmyslela. Spoločnosť tvrdí, že klient môže call centrum požiadať, aby jeho telefónne číslo vymazali z databázy. 

Ďalším trikom firmy je aj sledovanie inzerátov na internete. „Je to prepracovaný scenár. Na základe nejakého inzerátu vás kontaktujú najskôr SMS, potom telefonátom a snažia sa vás presvedčiť, že bude pre vás výhodné auto predať práve im,“ píše anonym v blogu na portále nasehobby.sk. V tomto prípade AAA Auto údajne ponúklo cenu, ktorá bola vo výške 40 percent ceny, ktorá bola na inzeráte, píše sa na webe.

  • Tlačiť
  • 16