Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Vallovi sa rúca harmonogram skvalitnenia MHD. Zaskočili ho električky

12.12.2019, 12:00 | Jozef Ryník | © 2019 News and Media Holding

Názor | Škody pre mesto, desiatky tisíc ľudí bez električky, peniaze vyhodené navyše za náhradné spoje a nespokojní vlastníci pozemkov. To sú základné premenné v bizarnom spore Bratislavy o pozemky pod elektrostanicou.

  • Tlačiť
  • 30

Primátor Bratislavy Matúš Vallo si v týchto dňoch pripomína rok vo funkcii. V Starej tržnici minulý týždeň zhrnul, čo sa mu za ten čas podarilo splniť a naznačil aj to, čo mu nevyšlo. Samozrejme, neúspechom sa venoval podstatne kratšie. Ako najväčší kostlivec v skrini sa napokon ukazuje modernizácia a rekonštrukcia električkovej trate do Karlovej Vsi a Dúbravky.

Stavba nie je ani po pol roku od začatia úplne dokončená. Meškanie už magistrát avizoval v novembri. Mohol za to staviteľ a betón, ktorý v jesenných podmienkach pomaly schol.

Dnes je jasné, že zmodernizovaná trať nebude zrejme spojazdnená celá až do Dúbravky ani do 21. decembra, ako sa pôvodne plánovalo. Opäť sa našiel vinník. Majitelia pozemkov pod elektrickou stanicou – meniarňou Dolné Krčace v Dúbravke. Zrazu sa na poslednú chvíľu zaktivizovali a mesiac pred kolaudáciou trate začali mesto podľa slov M. Valla vydierať.

Mestu chcú pozemky predať, samozrejme, za neadekvátnu cenu, prípadne ich vymeniť. Veď čas beží a reputácia nového primátora ako zručného plniča predvolebných sľubov je ohrozená. Tak prečo neskúsiť trocha nátlaku či vydierania.

Ani neprekvapuje, že stále verejnosti neznámych „chamtivých“ vlastníkov pozemkov pod meniarňou zastupuje Branislav Božek, Tento podnikateľ s pozemkami, ktorý sám seba nazýva mediátor a mesto ho označuje za „vypaľovača“, v minulosti spolupracoval s Marianom Kočnerom, ktorý je obžalovaný za zmenkové podvody aj za objednávku vraždy novinára. Druhý majiteľ pozemkov je podnikateľ Peter Kučera.

Neprehliadnite

Nevysporiadané pozemky

Mesto tvrdí, že k elektrorozvodni malo donedávna voľný prístup a malo by ho mať podľa zákona naďalej. Majitelia pozemkov si myslia niečo iné. Meniareň je vraj na ich pozemkoch postavená nelegálne už od 80. rokov. Navyše povinnosť pustiť mesto na súkromné pozemky nie je vyznačená na liste vlastníctva. Mala by vzniknúť ako vecné bremeno na pozemku.

Spor sa už ťahá po súdoch od roku 2017 a môže ešte trvať dlho. Mesto síce podalo predbežné opatrenie na súd aj návrh zápisu vecného bremena na pozemok na kataster, ale opäť neskoro. B. Božek magistrát predbehol o deň a podal návrh zápisu vlastníctva na kataster. Konanie je teraz prerušené.

Dôležité je pripomenúť, že takých nášľapných mín v podobe nevysporiadaných pozemkov pod stavbami či cestami má podľa M. Valla Bratislava na tisíckach metroch štvorcových. Núka sa otázka či tu magistrát niečo nezanedbal, keď o kostlivcoch v skrini vie alebo aspoň o nich niečo tuší.

Smutné je, že takýchto dlhodobo neriešených majetkových vyrovnaní pozemkov, kde stoja verejné budovy, je na Slovensku plno. Za socializmu sa veselo stavalo na súkromných pozemkoch. Nie každý vlastník je natoľko zdatný, šikovný či drzý, aby to začal využívať voči mestu či štátu. V Bratislave sa to podarilo. Magistrát je teraz prekvapený alebo, lepšie povedané, nepripravený na všetky alternatívy.

Vzájomné vyhrážanie

To, že si tam podnikatelia P. Kučera a B.Božek zavolali strážnu službu, ktorá sa vyhrážala pracovníkom Dopravného podniku fyzickým násilím je len čerešnička na torte. Navyše, keď mesto požiadalo políciu o pomoc pri prístupe k svojmu objektu, tá nekonala a nevysvetlila ani prečo. Heslo Pomáhaj a chráň tu zjavne nezafungovalo.

Mesto sa síce tiež vyhráža, že si bude od majiteľov pozemkov súdnou cestou vymáhať škody na meškaní stavby aj za náklady na náhradné spoje, ale zatiaľ je to len v rovine slov. Magistrát zatiaľ nevie výšku budúcich škôd. Prevádzkovanie náhradnej autobusovej dopravy stojí denne asi 7700 eur.

Čo to znamená pre tisícky ľudí z Karlovej Vsi a Dúbravky, ktorí sa tešili na rýchlejšiu jazdu vynovenou električkovou trasou? Karlovešťania by mohli trasu využívať od budúceho týždňa, ak nenastanú ďalšie komplikácie, tvrdí mesto.

Lenže elektriny bude na trati kvôli nespustenej elektrostanici málo, takže rýchlosť električky bude obmedzená. Už teraz trvá cesta električkou, ktorá stojí pri každej vŕbe a nemá všade prednosť v jazde, z týchto končín Bratislavy do centra dosť dlho. Takže veľa ľudí stále volí cestu do práce radšej autom. Parkovať „zadarmo“ sa stále ešte dá. Takto tú rýchlu, bezpečnú a bezproblémovú MHD súdruhovia nevybudujeme.

  • Tlačiť
  • 30

Tagy Bratislava, električky, Názory, samospráva