Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Bratislavské letisko je o krok bližšie k investorovi. Aktívni v Európe sú Francúzi či Nemci

19.12.2018, 15:40 | Ján Kováč | © 2018 News and Media Holding

Zadlžené a stratové Letisko M. R. Štefánika posilní súkromný investor. Vláda schválila návrh dlhodobého prenájmu, ktorý by sa mal začať v júli 2021. Dovtedy má ministerstvo dopravy pripraviť a vyhodnotiť výberové konanie na koncesionára. Ten by mal letisko prevádzkovať a zároveň by mal zabezpečiť jeho investičný rozvoj. Definitívne znenie zmluvy má ministerstvo predložiť do 30. apríla 2020. V praxi to znamená, že o osude letiska už bude rozhodovať budúca vláda.

  • Tlačiť
  • 3

Koncesionár by si mal letisko prenajať na 30 rokov. Vlastníkom infraštruktúry zostane štát. Zmluvné vzťahy, úvery, či hnuteľný majetok však už prevezme súkromník. To isté platí aj o ľuďoch. 

Neprehliadnite

„Predpokladá sa, že pri začatí koncesie bude zamestnanecký kmeň prebraný novým operátorom letiska, nakoľko nie je technicky a ani fyzicky možné operovať letisko bez kmeňových zamestnancov – hlavne prevádzkových zložiek,“ píše sa v návrhu ministerstva.

Ten pripúšťa, že koncesionár prepustí časť administratívnych zamestnancov a zabezpečí ich napríklad prostredníctvom outsourcingu.

Podelí sa so štátom

Koncesionár sa so ziskom bude deliť so štátom. O akú sumu pôjde, vyplynie z verejnej súťaže, ako aj z toho, ako ministerstvo nastaví pravidlá. Zatiaľ si stihlo spraviť prieskum, ako si zmluvné vzťahy predstavujú potenciálni partneri.

Tým by vyhovovalo, aby sa poplatok pre štát odvíjal od počtu vybavených cestujúcich. Takýto model by bol pre investora menej riskantný. Ak sa mu nebude dariť a bude mať málo pasažierov, poplatok pre štát bude nižší. Ak zarobí veľa, bude mať aj dostatok zdrojov na úhradu nájomného.

Druhou možnosťou je stanovenie fixného ročného poplatku. Koncesionár by každý rok zaplatil štátu rovnakú sumu, ktorú ministerstvo odhadlo na 1,3 milióna eur. Či bude zarábať, alebo prerábať, štátu zaplatí rovnako. Znamená to, že by na seba zobral všetky riziká spojené s možným nízkym záujmom cestujúcich o leteckú dopravu.

Ministerstvo si chce už pri podpise zmluvy vypýtať od koncesionára vstupný poplatok päť miliónov eur. Má to byť niečo ako záruka, že to s rozvojom letiska myslí vážne.

Zdroj: TASR

Dlh, ktorý nezvládajú

Jedným z dôvodov, prečo ministerstvo presadzuje vstup súkromníka, je vysoký dlh letiska. „Aktuálne úverové linky sú splatné v roku 2022 a v roku 2026. Vzhľadom na súčasnú finančnú výkonnosť letiska je vysoko pravdepodobné, že bude nutné predĺžiť splatnosť alebo refinancovať úvery,” uvádza ministerstvo vo svojom návrhu.

Dlh letiska je 54 miliónov eur, čo predstavuje šesťnásobok ukazovateľa EBITDA (prevádzkový zisk pred odpismi, úrokmi a daňou z príjmu). Pri takomto dlhu má letisko navyše ťažší prístup k novým úverom. „Tento pomer je relatívne vysoký v porovnaní s úrovňou, pri ktorej banky v lokálnych podmienkach bežne financujú podniky,” hodnotí rezort v správe.

Druhým dôvodom, prečo chce ministerstvo zveriť letisko súkromníkovi, majú byť potrebné investície. V horizonte 30 rokov má ísť spolu o 200 miliónov eur, ktoré by mal v plnej miere znášať koncesionár. „Strategický partner zároveň zabezpečí ďalšie investície do obnovy infraštruktúry, transfer aktuálnej dlhovej služby a zároveň bude povinný uhrádzať koncesné poplatky do štátneho rozpočtu,“ uviedla pre TREND.sk hovorkyňa rezortu Karolína Ducká.

Rozsiahle rekonštrukcie budú podľa manažmentu letiska potrebné v horizonte 10 až 15 rokov. Vzletovo-pristávacie dráhy boli totiž postavené ešte v 40. rokoch a ich významná obnova sa robila v 80. rokoch.

Plánovaný harmonogram letiskovej koncesie 

marec 2019 – vyhlásenie verejného obstarávania

január 2020 – výber víťaznej firmy

február až apríl – vyjednávanie o koncesnej zmluve

máj 2020 – schvaľovanie koncesnej zmluvy vo vláde

júl 2021 – začiatok koncesie

Zisky pôjdu na investície

Ani schválenie tohto dokumentu vo vláde nebolo samozrejmé. Neistá bola podpora SNS, ale ani Smer sa v minulosti do hlbšej spolupráce so súkromníkom nehrnul. Keďže teraz vláda návrh ministerstva dopravy schválila, politické riziko za tejto vlády sa zmenšilo. Všetko však bude závisieť až od ďalšej vlády. Schválenie finálnej koncesnej zmluvy vo vláde pripadá na máj 2020.

Zámer ministerstva popisuje okrem politického aj iné riziká. Jedným z nich je prijatie návrhu, „ktorý je založený na podcenených budúcich investičných výdavkoch alebo príliš optimistických odhadoch tržieb. Súkromný partner môže zlyhať vo vygenerovaní ziskov v takej výške, aby realizoval projekt počas celého obdobia koncesie.” Ďalším rizikom je podľa rezortu rozsah a kvalita investícií.

VIP terminál Letisko M. R. ŠtefánikaZdroj: Letisko M. R. Štefánika

Aj keby štát letisko posunul na súkromníka, veľa na ňom v najbližších rokoch nezarobí. „Vzhľadom na existujúce dlhové zaťaženie je možné predpokladať, že akékoľvek zdroje získané v momente uzatvorenia kontraktu budú použité na riadne alebo mimoriadne splátky existujúcich úverov,” konštatuje návrh rezortu.

Je to dôsledok zastavenej privatizácie po príchode Smeru-SD k moci v roku 2006. V rámci privatizácie mal investor za väčšinový podiel v letisku zaplatiť stovky miliónov eur. Časť sumy mala ísť do štátneho rozpočtu, časť do majetku firmy, aby tá mohla investovať do svojho rozvoja.

Namiesto toho letisko ostalo štátne a zadlžilo sa. Odvtedy sa iba ekonomicky trápi. Manažment sľuboval, že zhruba v tomto čase začne generovať zisk a posielať peniaze do štátneho rozpočtu. Nič také sa však nestalo.

Potenciálni investori

Novým prevádzkovateľom letiska by sa mohla stať jedna z veľkých európskych, alebo aj ázijských firiem. Napríklad Letisko Nikolu Teslu v Belehrade získala nedávno podľa ministerského dokumentu do prenájmu francúzska skupina Vinci Airport.

Konkurenciou jej boli firmy Meridiam Eastern Europe Investments, Zurich Airport, GMR Infrastructure, ale aj čínska HNA, China National Aerotechnology. Posledná menovaná získala na 35 rokov prevádzku letiska v bulharskom Plovdive.

Slovinsko sa v otázke prevádzkovateľa letiska v Ľubľane rozhodlo pre privatizáciu. Letisko v hlavnom meste ovládla nemecká firma Fraport, ktorá prevádzkuje aj letisko vo Frankfurte.

  • Tlačiť
  • 3

Tagy Árpád Érsek, doprava, letisko