Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Cesty II. a III. triedy budú rozbité až kým nezasiahne štát, naťahujú ruku VÚC

10.09.2018 | TASR

Diskusia (11 reakcií) Pravidlá diskusie

11.09.2018 | lampion

Vrátiť cesty II. a III. triedy späť štátu. Ja to hovorím roky.
Samosprávne kraje nie sú schopné sa o tieto cesty starať, ani finančne, ani odborne.
Navyše tu vznikla absurdná situácia, kedy SSC odovzdala pri delení svoju techniku a budovy samospravnym krajom a samej nič neostalo. Údržbu a opravy ciest I. triedy musí riešiť zazmluvnenim žúp a NDS.
Celá deforma verejnej správy od Niznanskeho a spol. bola úplne zbytočná, chaoticka a priniesla len ďalšiu záťaž pre štátny rozpočet.

11.09.2018 | OliWer1

SuhlSim, reforma zostala na pol. Este, pretoze kraje dostali kompetencie, ale nedostali vlastne zdroje prijmu, ktorych sa stat nevhce vzdat.

11.09.2018 | Brano L.

A čo vyrieši vrátenie ciest II. a III.triedy štátu? S prepáčením: trt makové.
Štát sa rovnako zle správa pri údržbe ciest I.triedy. Teraz síce látajú plátajú cez EU fondy, ale toto nie je systémové riešenie.
Pretože problémom je, že peniaze na údržbu sa nevyčleňujú ako prvé, na základe kľúča počet km x priemerné náklady na 1 km údržby (podľa normy), ale len na základe toho, čo ostalo v rozpočte.
videli ste niekedy, v akom stave boli električky a autobusy vo Viedni? Napriek tomu, že električky mali viac ako 20 rokov, vyzerali ako nové? Prečo asi? Bolo vyčlenené dostatočný balík peňazí na opravu a udržiavanie. Určite podľa tabuliek a noriem.
A toto by sme si už konečne mali osvojiť na Slovensku. Ak mám majetok, musím sa o neho primerane starať a vyčleniť na skutočnú údržbu a opravy dostatok zdrojov.

11.09.2018 | lampion

Prinesie to zlepšenie:
- odbúra super zbytočnú administratívu, ktorú robí SSC a župné strediská SÚ - objednávky, papiere a schvaľovania na každú sprostosť, každú jednej opravu DZ, poškodené zvodilo, vysprávky výtlkov, ...
- zvýši operatívnosť bežnej údržby ciest I. triedy (dnes SSC nemá ani jednu lopatu, pričom výtlky sa musia opravovať bezodkladne - nemajú ako, keď najprv sa musí vypísať objednávka, potom ju 5 ľudí podpísať až po samotného námestníka alebo riaditeľa IVSC, potom sa musí prebrať, fakturovať, likvidovať faktúra, ...)
- zvýši odbornosť pri pláne údržby, opráv a rekonštrukcií - župné správy ciest netušia, čo je to systém hospodárenia s vozovkami a mostami, nemajú odborníkov - tí ostali na SSC, ktorá súčasne vlastní celú diagnostickú techniku pre vozovky,
- zjednotí koncepciu, statetégiu, aj taktické a operatívne plány údržby, opráv a rekonštrukcií na celej sieti cestných komunikácií - toto je kľúčová vec.

Peniaze na údržbu vyčleňovať podľa kľúča počet km krát priemerné náklady je hlúposť; okrem toho žiadna taká norma neexistuje. Peniaze na údržbu sa majú plánovať podľa mnohých kritérií (podľa toho, o akej údržbe hovoríme - bežnej vozoviek? zimnej ciest? cyklickej údržbe cestného vybavenia? ...).

11.09.2018 | Brano L.

Hovoríme o údržbe, ktorá zabezpečí obnovu technického a morálneho opotrebenia vozovky, prvkov, značenia atď.
Rovnako ako pri strojoch a technických prostriedkoch, kde sú dopredu jasné doby používania a výmen dielov, doba do času GO (a to sa dá vyčísliť v peniazoch), takéto technické opotrebenie je možné pomerne presne vyčísliť aj pri vozovkách, mostoch atď. Teda určite sa dá vyčísliť aj potreba prostriedkov pre cesty.

Existuje aj jednoduchšie riešenie, oproti na Slovensku všeobecne mysliteľné, že centralizácia je nejaký zázračný grál, ktorý všetko vyrieši.
SSC môžu prevziať župy a mať ju ako zriaďovateľ, a využívať ju ako servisnú organizáciu pre údržbu ciest.
SSC by sa mala zbaviť ciest I.triedy a tie nech sú v pôsobnosti štátu cez NDS a.s.

Problémom sú v prvom rade peniaze, všeobecne v prepočte na 1 km ciest má SSC 50% toho, koľko má ŘSD v ČR. A mohli by sme pokračovať, to isté je aj na VÚCčkách aj v mestách.

11.09.2018 | lampion

To je tzv. cyklická preventívna údržba - pomerne ľahko sa dá kalkulovať hlavne na cestnom vybavení a niektorých mostných prvkov (napr. ložiskách). Ale to len za podmienky, že existuje majetková a technická databáza týchto súčastí, čo na Slovensku neexistuje.
Pre vozovky (ale rovnako aj pre betónové konštrukčné časti mostov napríklad) je to oveľa zložitejšie. Každý úsek vozovky má inú konštrukciu (materiálové a hrúbkové zloženie), sú inak zaťažované, vystavované iným klimatickým vplyvom atď... Pre mosty zasa platí čo most, to unikát. Pre vozovky a mosty musí byť daný plán údržby, opráv a rekonštrukcií zo systému hospodárenia s vozovkami a mostami. Je to veľmi veľmi komplikovaný proces, ktorý má veľmi veľmi ďaleko od jednotkovej ceny a pravidelnej frekvencie. Ale dá sa to.

Centralizácia nie je svätý grál, ale naše rozdelenie na župy je už príliš decentralizované. Máme menej ako 50000 km2 a 18000 km cestných komunikácií. Máme na to 10 rôznych správcov, z ktorých každý sa delí na niekoľko menších jednotiek a každá z nich ešte na niekoľko ďalších cestmajsterstiev.
Neviem si predstaviť, že by SSC vlastnilo 8 rôznych vlastníkov (žúp). To nebude fungovať, musí byť jeden pán, ktorý bude určovať koncepciu a politiku. Veď susedné župy majú často inak farebných županov a zastupiteľstvá. Aj teraz sa musí štát hrať na rozhodcu, keď sa nevedia dohodnúť.

V ČR funguje úplne iný model financovania ciest. Majú štátny fond, do ktorého plynú príjmy z cestných daní a mýta a ten sa používa výlučne na spätnú investíciu do ciest. U nás takýto štátny fond zrušil Mikloš začiatkom 2000. Mikloš chcel samozrejme použiť peniaze, ktoré boli na účte a ktoré chodili na účet fondu na niečo úplne iné. Bolo to jeho jedno z najhorších rozhodnutí.

11.09.2018 | Brano L.

Určite decentralizácia nie je problém.
Pozrite sa na Švajčiarsko s ich kantónmi, ktoré majú trochu iné právomoci (omnoho väčšie) ako naše VÚCky. A funguje to.
Ale je pravda, že rozdrobenie obcí a miest je na Slovensku veľké. Prečo s tým práve vláda nič nerobí? Radšej rozdáva obedy zadarmo a železničnú dopravu zadarmo.
Veď Poľsko prvé po roku 1990 robilo je, že samosprávy sú omnoho silnejšie a väčšie. Nemôže to byť tak ako u nás, že obce s 100,200,500,1000 obyvateľmi majú samostatné úrady, starostov atď.
Nemôže to byť tak, že Košice majú 22 mestských častí, ktoré majú minimum peňazí na investície - a to či už obnovovacie alebo rozvojové.
Samozrejme dalo by sa aj na Slovensku urobiť opatrenia, keď by sa vytvorilo silný fond ako podporný pre financovanie infraštruktúry.
Všetko sa dá keď sa chce.
Treba ľudí naučiť samostatne myslieť a hospodáriť, nielen všetko centralizovať. Lebo centralizácia môže síce priniesť plusy ale aj mínusy ak sa do vedenia centralizovanej inštitúcie dostanú úplný hochštapleri.

11.09.2018 | Pavol Čižmárik

Podla mna je zle urobená klasifikacia ciest.
V tejto podobe (dialnice a rychlostne cesty + cesty I. triedy stat, II+III trieda VUC) by to davalo zmysel, ak by v kazdom kraji priblizne rovnako dialnic v pomere k tranzitnej doprave, ktoré by niesli nadregionalnu dopravu.

Mame kraje, kde nosnu dopravu nesie dialnica a potom su primerane zatazene kraj obsluhujuce cesty II. a III. triedy. Tie moze, ma a musi spravovat VUC.
Mame kraje, kde nosnu dopravu nesu cesty I. az III. triedy a tam VUC nestiha cestu opravovat. A nema z velkej casti ani preco. Pretoze je cesta kapacitne pretazena, ci uz frekvenciou alebo vahovou kategoriou dopravy, jednoducho cesty vo velkej miere obsluhuju tranzit a nie lokalnu dopravu. Tam dava zmysel, aby tie cesty spravovala SSC.

Teda klasifikacia podla smeroveho dopravneho prieskumu na konkretnych cestach. Ci nesu nadregionalny tranzit, alebo lokalnu dopravu.

11.09.2018 | lampion

V tomto až taký problém nemáme. V oblastiach, kde nie je diaľnica, tranzitná doprava na národnej úrovni je obsluhovaná po cestách I. triedy; cesty II. triedy takúto rolu nemajú takmer nikde (a III. triedy už vôbec nie).

Je pravda, že triedenie cestnej siete sa dá zlepšiť (napr. otázka súbežných ciest I. triedy popri nových úsekoch diaľnic), ale nie smerom, akým to chcelo ťahať ministerstvo dopravy v tzv. novej koncepcii usporiadania cestnej siete za éry minulého GR sekcie CDaPK. To bol veľký fail a našťastie to ostane v šuflíku, aj keď v 2015 už rozdelili pár ciest I. triedy (tiež veľmi nevhodne).

11.09.2018 | bluehen

Ked uz 10 rokov zo systemu taha stovky milionov eur schrankova firma za 1 pocitacovy program a par kamier, psy uz dobrechali a vsetko je v najlepsom normale, niet divu ze nespoplatnene cesty su viac vyuzivane a stoja vuc to co ti zlodeji zarobia.

12.09.2018 | jannys

Odluka cirkvy, kultúry a športu od štátu a zrazu peňáze sú na šecko ! ! !