Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Čína investuje obrovské sumy do zahraničných prístavov

16.07.2017, 19:45 | ČTK

Čína s cieľom rozšíriť svoju pôsobnosť ako námorná mocnosť výrazne zvyšuje investície do prístavov v zahraničí.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0

Za posledný rok zdvojnásobila investície do prístavných projektov na viac ako 20 miliárd dolárov (17,4 mld. eur) a snaží sa presadiť plány na otvorenie nových námorných trás cez severný polárny kruh, píše na svojich stránkach denník Financial Times.

Štúdia londýnskej investičnej banky Grisons Peak ukázala, že čínske spoločnosti za rok do konca júna 2017 oznámili plány na kúpu alebo investície do deviatich prístavov v zahraničí. Celková hodnota týchto projektov je 20,1 miliardy USD.

Navyše, čínske firmy vedú rokovania o investíciách do niekoľkých ďalších prístavov, hodnota týchto prípadných investícií ale nie je známa. Za rok do konca júna 2016 čínske firmy podľa FT investovali do prístavných projektov zhruba 9,97 miliardy USD.

Čínske investície sa sústredia hlavne na prístavy v oblasti okolo troch hlavných námorných trás, ktoré prepájajú Áziu s inými krajinami. Peking ich v júni označil za dôležité pre úspech jeho snahy vytvoriť novú Hodvábnu cestu pod názvom One Belt, One Road (jedno pásmo, jedna cesta).

Podľa novo oznámených investícií je vidieť, aká je pre Čínu dôležitá trasa, ktorá vedie do Indického oceánu a ďalej do Stredozemného mora. Medzi novými projektmi sú investície v Malajzii či Indonézii.

Čína sa tiež intenzívne zaujíma o námornú trasu do Európy cez Arktický oceán. Táto trasa by prípadne mohla skrátiť cestu do Európy o niekoľko dní. Jedným z plánovaných projektov je nový prístav v ruskom Archangeľsku pri Bielom mori a odtiaľ výstavba železnice ďalej na Sibír. Čínski investori sa zaujímajú aj o prístavy v Litve, Nórsku či na Islande.

Niektoré čínske investície však vyvolávajú otázku, či Peking pod zámienkou presadzovania obchodu skôr nepresadzuje neuverejnené strategické zámery, povedal pre FT riaditeľ Centra pre stratégiu a medzinárodné štúdie Jonathan Hillman.

"Strategicky, vlastníctvo prístavu otvára dvere nekomerčným aktivitám ako zhromažďovanie vojenských síl a získavanie tajných informácií," upozornil J. Hillman.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0

Tagy Čína, námorná doprava, prístav

Diskusia (0 reakcií)