Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Čo nás naučili automobilky

15.01.2014, 11:02 | PR

PR servis | Slovensko je v očiach ekonómov dlhé roky automobilovou veľmocou. Auto-moto investori postupne akcelerovali výkonnosť celého výrobného odvetvia. Nebudeme diskutovať o závislosti ekonomiky na kondičke jedného sektora. Zaujímavé totiž je, že výroba automobilov bola jedným z najvýznamnejších štartérov ďalších odvetví. Napríklad tranzitných a logistických služieb

  • Tlačiť

Nástroj úspor

Príchod automobilových velikánov na Slovensko spojazdnil celý výrobno-dodávateľský kolos. Jednotlivé súčiastky, dielce a materiál na ich výrobu bolo potrebné vyzdvihnúť, uskladniť a prepraviť. Sprvoti bola forma prepravy a prepravné trasy pomerne jasne nalinkované. Rovnako tak aj sklady alebo prekladiská tovarov. S postupným nárastom prepravných možností aj skladovacích kapacít sa však situácia zmenila a klienti majú často na výber z niekoľkých alternatív a ich variácií. Navyše, s posilňovaním exportnej sily Slovenska silnelo aj zabezpečenie medzinárodnej prepravy. Keď do rovnice pripočítame tlak na optimalizáciu nákladov, z tranzitu a logistiky sa stáva silný kandidát na úspory.

Hoci, ako konštatuje aj Trend vo svojej nedávnej prílohe (Trend špeciál 2013/45), väčšina tunajších hráčov až na výnimky (Gebrüder Weiss napríklad investoval v minulom roku do nových hál 2,5 milióna eur) sa do väčších investícií nehrnie, rastie iný a z dlhodobého hľadiska zaujímavý segment služieb - logistické riešenia šité na mieru konkrétnym firmám. Roky skúseností, ktoré odvetvie získalo vďaka automobilkám a iným priemyselným závodom dnes poslúžili na vybudovanie celkom nového segmentu služieb, z ktorých profitujú aj ostatné výrobné odvetvia, ktorých cieľom je optimalizovať a znižovať náklady.

Slovensko – srdce logistiky

Rozvoj logistiky by mohol byť na Slovensku výrazne pomalší nebyť automobiliek. Aj keď sa montážne haly v budúcnosti možno presunú za lacnejšou pracovnou silou, premiestniť skúsené a šikovné mozgy je omnoho ťažšie. Slovensko má potenciál byť významným logistickým uzlom už len vďaka svojej výhodnej polohe. Dnes má navyše aj know-how, ktoré môže byť pre budúcnosť jeho kľúčovou konkurenčnou výhodou pri lákaní ďalších investorov.

Ukážkou investičných projektov, o ktoré by sa Slovensko mohlo vďaka svojej polohe usilovať, sú avizované veľké distribučné centra Amazonu u našich susedov. Tie by mali podľa predpokladov v Čechách vytvoriť stovky nových pracovných miest. Aj toto je cesta ako profitovať z logistického know-how, ktoré na Slovensku aktuálne máme.      

Markus Jelleschitz, Managing Director Gebrüder Weiss Slovensko

Spoločnosť je členom Združenia pre rozvoj investícií (ISA)

Článok uverejnený v rámci komerčnej spolupráce.

isa_mensia

ISA reprezentuje skupinu renomovaných spoločností pôsobiacich na území Slovenskej republiky poskytujúcich služby pre zahraničných investorov. Združenie pracuje ako „think-tank“ alebo „support base“ pre potreby SARIO a jeho marketingové a projektové činnosti doma i v zahraničí. Zduženie priamo a prostredníctvom svojich partnerov poskytuje finančnú a organizačnú podporu pre prezentáciu investícií a ich benefitov pre rozvoj Slovenska a jeho regiónov.

  • Tlačiť

Tagy Zahraničné investície