Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Čo počúvate cez Spotify, môže odhadnúť vývoj ekonomiky

23.05.2018, 05:02 | Jozef Tvardzík | © 2018 News and Media Holding

Hlavný ekonóm britskej centrálnej banky Andy Haldane tvrdí, že prognózovanie makroekonomických dát nie je všetko. Ak chce štát či centrálna banka lepšie poznať, čo sa v ekonomike deje, mala by vyhodnocovať to, čo občania počúvajú, aké seriály pozerajú a aké knihy obľubujú.

  • Tlačiť
  • 0

Výskumníci z University of California preverovali 500-tisíc piesní, ktoré sa umiestnili medzi stovkou najlepších pesničiek v britských hitparádach medzi rokmi 1985 až 2015. Z ich analýzy vyplýva, že oproti minulosti postupne ubúdajú šťastné a veselé songy a naopak pribúdajú smutnejšie a depresívnejšie.

Ku každej pesničke priradili vedci index šťastia a výsledky spriemerovali. „Šťastia je v piesňach menej, skladby sú menej živé, naopak, smútku v nich pribúda. Nahrávky sú však zároveň tanečnejšie a majú tendenciu byť viac v štýle párty než predtým,“ povedala spoluautorka štúdie Natalia L. Komarova.

Aj napriek tomu, že ľudia preferujú „šťastnejšie“ pesničky, nešťastne znejúcich skladieb hudobníci produkujú stále viac a viac. „Zdá sa, že celkovo je spoločnosť menej šťastná a ľudia na realitu chcú zabudnúť a tancovať,“ píše agentúra AP. Pesničky strácajú podľa vedcov navyše na akejsi „mužnosti“, a to aj v absolútnom vyjadrení. Za posledných 30 rokov klesol počet mužských interpretov.

Zmysel záverov tejto štúdie nechávame na každom čitateľovi. Skúmať hudobné žánre a štýly má však zmysel z ekonomického hľadiska. Vo všeobecnosti má však hudba obrovský potenciál, pretože môže slúžiť ako indikátor budúceho ekonomického vývoja. Potvrdil to na nedávnej konferencii hlavný ekonóm britskej centrálnej banky Andy Haldane.

Neprehliadnite

Pesničky zistia, či sa ekonomike darí

A. Haldane povedal, že podľa dát zo streamovaciíh služieb ako Spotify a textov najobľúbenejších pesničiek je možné predpovedať nálady v spoločnosti. Napríklad, ak sú ľudia pesimistickí k vývoju domáceho hospodárstva, zvyšovanie úrokových sadzieb by v tomto období mohlo spôsobiť, že sa prestanú zadlžovať a míňať do takej miery, že by to mohlo škodiť ekonomike. Jeho slová už v minulosti potvrdili vedci z Claremont Graduate University, ktorí skúmali najpočúvanejšie a najhranejšie skladby z rádií a streamovacích služieb z rokov 2000 a 2016 a rozdelili ich do niekoľkých kategórií.

Využili k tomu Spotify Developer API, čo je algoritmus pre navrhovanie piesní používateľom z dôvodu personifikácie playlistu. Boli tiež schopní analyzovať texty piesní, aby ich potom mohli zaradiť do kategórií ako radosť, smútok, zlosť, strach, znechutenie, prekvapenie, dôvera a očakávania.

Zistili, že v období globálnej finančnej krízy v roku 2008 prevládali piesne s textami, ktoré obsahovali slová 

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS
s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 0

Tagy ekonomika, hudba, Spotify

Diskusia (0 reakcií)