Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Daniari vymenili systém za desiatky miliónov. Predošlý pokus stál za pádom vlády

02.03.2015, 13:20 | Jozef Tvardzík | © 2015 News and Media Holding

Finančná správa v pondelok spustila nový informačný systém (integrovaný systém správy daní), ktorý vymení starý softvér RDS od košickej firmy Novitech. Úradníci na ňom fičali od roku 1997.

  • Tlačiť
  • 1

Výmena a nasadenie systému, ktorý stojí na softvéri SAP, stálo okrem kopy nervov a stresov 66,8 milióna eur bez DPH. Systém je síce odovzdaný, ale náklady nie sú konečné.

Systém totiž prechádza do fázy podpory, čo si vyžiada ďalšie peniaze.

„Je to štandardné, pretože každý systém, ktorý ide do prevádzky si vyžaduje podporu, ale ak sa rozprávame o cene riešenia, tak cena je konečná,“ potvrdil šéf Finančnej správy František Imrecze. Nový systém sa testoval od apríla 2013, čo je vyše dve stovky testovacích dní. Na nový systém bolo už zaškolených stovkou školiteľov 4 500 úradníkov. 

Finančná správa sa pre zmenu jadrového systému rozhodla práve na prelome rokov aj preto, že v tomto období má dramaticky klesať celkový záujem daňovníkov o jej služby. Že si na to vybrala trojtýždňové prechodné obdobie okolo Vianoc a po nich, sa po poslednej skúsenosti s výmenou jadrového systému RDS nemožno čudovať.

Koniec papierovačiek

„Očakávame od neho veľa prínosov v spôsobe riadenia vnútorného fungovania finančnej správy, prínosy vo vyššej konzistencii dát a rýchlejšej reakcii nás voči daňovým subjektom a zníženia administratívnej záťaže k subjektom,“ objasnil nový systém od IBM šéf Finančnej správy František Imrecze.

Čo to znamená? Od januára minulého roka zaviedla Finančná správa, ktorá zastrešuje daňové a colné úrady, povinnú jednosmernú elektronickú komunikáciu, ktorá je povinná pre všetkých platcov DPH (na dobrovoľnej báze môže aj neplatca DPH) a prejavila sa navonok spustením nového portálu. Cez neho daniari prijímajú daňové priznania, kontrolné výkazy elektronicky a podnikatelia tak nemusia chodiť na daňové úrady pre vybavovanie agendy.

Lenže vo vnútri daňových úradov bol zmätok a veľa papierovačiek. Systém nedokázal spracovávať agendu automaticky, a tak jednotlivé zložky daňových úradov stále pracovali ako v stredoveku – doklady sa vytlačili a posúvali medzi zamestnancami. Vznikli časové straty a papiere, ktoré už daňový subjekt poslal, sa strácali.

„Nový systém povedie k tomu, že procesy, ktoré doteraz prebiehali vo vnútri na báze papierových predaní, prebehnú elektronicky. To znamená, že máme záznam, keď prebehli a môžeme ich merať asi už v druhej polovici roka,“ reagoval F. Imrecze.

Po novom by sa tak mali všetky tlačivá, rozhodnutia, ktoré doteraz medzi jednotlivými úradmi putovali v papierovej podobe, presúvať len elektronickou formou. Až posledný úradník, ktorý sa zaoberá daným prípadom, dokumenty vytlačí na papier a odošle firme či občanovi.

Systém je preto nevyhnutná vec, ktorá povedie až k zavedeniu obojstrannej elektronickej komunikácie od januára 2016. To znamená, že elektronicky budú s občanom komunikovať aj daňoví úradníci. „V systéme sú spätne nahraté dáta od roku 2010. Starý systém RDS sme nevypli, ale je v móde read only. To znamená, že zamestnanci ho môžu stále používať, ale len na nazeranie a čítanie dokumentov,“ potvrdila hovorkyňa Finančnej správa Patrícia Macíková.

Systém je už síce spustený, ale prvé tri mesiace majú byť skôr o stabilizácii celého systému a dolaďovaní systému. „Tento systém je o príprave dát na obojsmernú elektronickú komunikácia, ktorá je nastavená na január 2016 a budeme sa snažiť termín dodržať,“ povedal šéf Finančnej správy.

Lepšia kontrola úradníkov

Od systému sa očakáva, že úradníci budú lepšie kontrolovateľní – ak sa prípadom podnikateľa nikto nezaoberal niekoľko týždňov a podnikateľ sa sťažuje na zdržiavanie napríklad pri vratkách DPH, systém dokáže odhaliť, u ktorého úradníka v reťazci sa priebeh úkonov spomalil alebo zastavil.

Práca na daňových úradoch by sa tak mala zefektívniť a vedúci budú lepšie monitorovať prácu úradníkov. Tým by sa mali obmedziť prípady korupcie niektorých úradníkov, ktorým to bolo takmer nemožné dokázať.

V minulosti to Finančná správa riešila tak, že nedávala trestné oznámenie na konkrétneho úradníka, ale na neznámeho páchateľa. Samozrejme, neoficiálne sa vedelo o koho ide, ale keďže existuje prezumpcia neviny, vedenie ho prepustilo nie z dôvodu korupčného konania, ale z dôvodu reorganizácie prostredníctvom dohody o ukončení pracovného pomeru.

Na druhej strane niektoré úkony nemusia úradníkov trápiť – ide napríklad o upomienky za omeškanie platby daní, ktoré bude systém generovať automaticky. Doteraz zamestnanci fyzicky sledovali, ktorý subjekt je v omeškaní s úhradou dane a upozornili ho na to.

Kauza KONS

Softvér, ktorý daniari zaviedli, bol pritom zazmluvnený firmou IBM ešte v roku 2010. Zmluvu podpísal bývalý minister financií Ján Počiatek. „Rozsah zmluvy nebol navyšovaný a pokračujeme v implementácii zmluvy z roku 2010,“ tvrdí F. Imrecze.

Nasadenie nového systému prebehlo už pred troma rokmi. Neúspešne. Vtedy sa rozhodlo, že starý systém je drahý a neefektívny, preto ho chceli nahradiť systémom KONS, za ktorý bol zodpovedný bývalý šéf Finančnej správy Miroslav Mikulčík.

Práve M. Mikulčík mal po voľbách 2010 presadiť, aby bola kľúčovým dodávateľom pre IBM spoločnosť Bank Pro Soft, s ktorou bol v minulosti spájaný. Firma prechod na nový systém nezvládla, čo viedlo ku kolapsu daňovej a finančnej správy v roku 2012.

V praxi sa otváralo nadpriemerné množstvo daňových kontrol, ktorých cieľom bolo preskúmať nároky, ale aj predĺžiť lehotu na rozhodnutie a pracovníčky na daňových úradoch prerátavať vratky DPH ručne. M. Mikulčíka pre túto kauzu obvinili z porušovania povinností pri správe cudzieho majetku.

Zdroj: SITA / Ľudovít Vaniher

Podľa polície mal štátu spôsobiť škodu 8,8 milióna eur a podľa Denníka N polícia už v novembri minulého roka vyšetrovanie skončila a podala návrh na obžalobu. M. Mikulčík sa však bráni. V roku 2013 podal trestné oznámenie na neznámeho páchateľa vo veci zmarenia pripravovaného informačného systému KONS.

Je preto relevantnou otázkou, prečo sa Finančná správa  pred troma rokmi opäť vrátila k RDS a prečo nepokračovala v KONSe. „KONS bol menšou odbočkou od zmluvy. Je hypotetické, či by bolo pokračovanie v KONSe lacnejšie alebo drahšie, ale nepokračovali sme v tom preto, lebo funkcionalita systému, ktorú sme našli bola nedostatočná na fungovanie finančnej správy. KONS bolo len medziriešenie, na ktoré sa využila zmluva s IBM,“ tvrdí F. Imrecze.

Riešenie však objektívne zlyhalo už len tým, že dodávateľ systému nebol zodpovedný za kvalitu a presný čas dodávky softvéru, čím zodpovednosť musela na seba prebrať Finančná správa. Celá kauza mala nepríjemnú politickú dohru – tlak na odstúpenie vtedajšieho ministra financií Ivana Mikloša, ktorý celý prúser hodil na M. Mikulčíka. Vláda sa z kauzy nedokázala nevyhrabať a s pomocou hádok o euroval (EFSF) výrazne dopomohla k pádu vlády Ivety Radičovej a predčasným voľbám. 

Chaos na daňových úradoch mal aj svoj podiel v mizernom výbere daní (podiel administratívnych nákladov na výber daní k sume vybranej na dani bola najhoršia práve na Slovensku. 

Efektivita výberu daní je u nás najhoršia v EÚ (dáta za rok 2011)Zdroj: OECD

  • Tlačiť
  • 1

Tagy daniari, Finančná správa