Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Detstvo a sladkosti: Spojenie, ktoré je nutné rýchlo preťať

25.09.2016, 16:15 | ČTK

V čase, keď prudko narastá detská obezita, odborníci odporúčajú rodičom, aby deťom nedávali cukor. Úplný zákaz platí do dvoch rokov ich života. Až do osemnástich rokov by potom mladiství nemali konzumovať viac ako 25 gramov cukru denne, čo sa rovná asi šiestim nepríliš plným kávovým lyžičkám.

  • Tlačiť
  • 3

Organizácia American Heart Association uvádza, že nikdy nie je príliš skoro začať bojovať s kilogramami, ktoré so sebou prinášajú riziko cukrovky a zvýšené množstvo tuku v krvi. To následne v dospelosti ohrozuje zdravie tepien a srdca.

Pripraviť deti o sladkosti sa môže zdať kruté. Ale už niekoľko rokov zdôrazňujú sanitárne úrady vo svete nebezpečenstvo cukru, ktorý sa pridáva do jedál, najmä sušienok a pečiva, a do sýtených nápojov (jedna plechovka obsahuje až deväť lyžičiek cukru). Cukor sa skrýva v jogurtoch či cereáliách (obsahujú až štyri lyžičky cukru).

Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) vlani revidovala svoje odporúčania a dospelým radí, aby neprekračovali množstvo cukru, ktoré sa rovná približne desiatim kávovým lyžičkám, teda 50 gramov denne. Americký Úrad pre kontrolu potravín a liekov krátko po tom vypracoval vlastné odporúčania.

Európsky priemer je 97 gramov denne

Británia nedávno zaviedla daň na sladené nápoje, ktorá bude platiť od roku 2018. Takto získané peniaze majú byť využívané na výstavbu športových štruktúr a na propagáciu zdravého životného štýlu.

Ešte skôr ako Londýn sa touto cestou vydali Mexiko, Francúzsko, Belgicko aj škandinávske krajiny, aby znížili konzumáciu sladkostí. V Taliansku sa takýto návrh objavil v roku 2012, ale zatiaľ nebolo nič schválené, poznamenal denník La Repubblica.

Ovocie a mlieko, kde je cukor prítomný prirodzene, však zakázané nie sú. Konzumácia ovocia sa naopak odporúča. „V množstve kalórií, ktoré by malo dieťa za deň prijať, nesmie byť veľa priestoru pre pochutiny, tie je nutné nahrádzať ovocím,“ uvádza pediatrička Miriam Vosová, ktorá koordinovala štúdiu American Heart Association, zverejnenú v časopise Circulation.

Lekári taktiež zdôrazňujú, že sladené nápoje a sladkosti obsahujú takzvané prázdne kalórie, ktoré neobsahujú žiadne prospešné látky potrebné pre zdravý organizmus, akými sú proteíny, vitamíny či vápnik. „Deti, ktoré jedia veľa sladených výrobkov, majú sklon vyhýbať sa ovociu, zelenine aj celozrnným produktom, ktoré sú zdraviu prospešné,“ hovorí M. Vosová.

Prvé roky života však utvárajú podobu chute pre ďalšie roky života. Ak si človek od malička zvykne na sladkú chuť, je v dospelosti ťažké sa tohto návyku zbaviť.

Talianske deti vo veku od dvoch do deviatich rokov denne zjedia 87 gramov cukru (európsky priemer je 97 gramov), zatiaľ čo by ho mali zjesť maximálne 25 gramov. Toto množstvo cukru pokrýva 20 percent odporúčanej dennej spotreby kalórií. Podľa amerických kardiológov by však cukor v strave nemal presiahnuť päť až desať percent denného kalorického príjmu.

Podľa minuloročnej štúdie talianskeho Najvyššieho sanitárneho inštitútu pije 40 percent detí vo veku od osem do deväť rokov najmenej jeden sladený nápoj denne a každé druhé dieťa odmieta ovocie.

  • Tlačiť
  • 3

Tagy cukor, deti, Európa, zdravie