Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Diaľničná spoločnosť nechce lacné mýto

07.05.2008, 11:36 | Gabriel Beer | © 2008 News and Media Holding

Dôležité kritérium je
cena, no niektoré firmy
v súťaži skončili, lebo pýtali málo.

  • Tlačiť
  • 0

Tender Národnej diaľničnej spoločnosti na výber elektronického systému diaľničného mýta sa priblížil ku koncu. Hovoriť, že to bude štandardná súťaž silných a zvučných firemných mien nemožno. Výberová komisia minulý týždeň vyhodila takmer všetkých záujemcov. Mimo hry sa dostali tri konzorciá. V zozname ostalo jediné – zložené z francúzskej spoločnosti Sanef a neznámej bratislavskej akciovky Ibertax. Dvojica si ako technologického partnera pribrala Siemens.

Výberová komisia na čele so štátnym tajomníkom ministerstva dopravy Milanom Mojšom tak bude vyberať z jedinej ponuky, ktorú nechali v hre. Paradoxne z najdrahšej, aká do súťaže prišla – znie na takmer 26 miliárd korún. Zároveň v dokumentácii deklaruje najnižšiu efektivitu výberu mýta.

Prinízka cena?

Tak ako jediný finalista, ani Národná diaľničná spoločnosť (NDS) sa nechce k výberu vyjadrovať. Oficiálne preto, že žiaden víťaz ešte nebol vybratý a súťaž nie je pri konci. NDS je viazaná mlčanlivosťou a o detailoch ponúk nemôže hovoriť aj preto, lebo si to v ponukách priamo stanovili súťažiace firmy. „Rátame, že na tender sa bude pozerať Úrad pre verejné obstarávanie. V budúcnosti možno aj polícia a ak sa zmení vláda, isto aj politici. Pred všetkými musia argumenty výberovej komisie obstáť,“ tvrdí človek z prostredia NDS, ktorý si neželá byť menovaný.

myto-t

Jedným z rozhodujúcich kritérií mala byť cena. Obe konzorciá, ktoré dali najnižšiu cenu – Slovakpass aj ToSy –, potvrdili, že dajú sťažnosť proti rozhodnutiu o vylúčení. Ďalšie konzorcium Kapsch analyzuje rozhodnutie o vylúčení zo súťaže. Podľa neoficiálnych informácií niektoré výčitky výberovej komisie mali smerovať k neprimerane nízkym cenám. Ďalšie napríklad k tomu, že kľúčové technologické komponenty nemajú pre európsky trh zatiaľ potrebné certifikáty.

V skupine Slovakpass sa zišli Autostrade per l’Italia, rakúsky Efkon a poľský Stalexport Autostrady majetkovo previazaný s Autostrade. Zástupca konzorcia Peter Newole tvrdil, že všetky tri výčitky, pre ktoré ich vyradili, sú nezmysel. A sú vysvetliteľné. Konkrétnosti zatiaľ neuviedol. Naznačil len, že výberová komisia mala výhrady k niektorým technickým riešeniam i k cene.

„Zatiaľ dávame iba žiadosť o nápravu. Chceme si veci vydiskutovať, možno sa iba pomýlili,“ tvrdí zástupca konzorcia ToSy Štefan Fecko. Tvrdí, že argument neobyčajne nízkej ceny je nelogický. Ak by čosi zle odhadli v priebehu súťaže, dodatočné náklady by znášali sami. Snažili sme sa seriózne rátať, presviedča.

Dodávatelia tvrdia, že by sa neopovážili veci podceniť. Aj preto, že v pripravovaných zmluvách je celá fáza výstavby a prevádzky dokonale ošetrená pokutami. Ak by niečo nevyšlo, firma, ktorá získa zákazku, bude musieť NDS platiť. Pokuty pod päť miliónov v sadzobníku možných trestov sa takmer ani nenachádzajú.

Účelový partner

Všetky firmy, ktoré v súťaži pohoreli, majú s budovaním mýtnych systémov skúsenosti. Ostrieľaný je i nevylúčený Sanef – spravuje viac ako 1 700 kilometrov diaľnic a v roku 2006 dosiahol tržby 1,22 miliardy eur. Väčšou záhadou je jeho partner v konzorciu – bratislavská firma Ibertax. Nedajú sa zatiaľ nájsť žiadni zamestnanci či šéfovia a, samozrejme, ani žiadne referencie, čomu sa firma venuje a v čom je dobrá. Sídlo alebo skôr schránku má pod Bratislavským hradom, spolu s vyše stovkou ďalších spoločností, ktorým špecializovaná firma ponúka dobrú formálnu adresu a preberanie pošty.

Najhorúcejší favoriti na výstavbu mýtneho systému sa zatiaľ nechcú stretať. Zaplatili si mediálnu poradkyňu Veroniku Čukášovú z agentúry Seesame. Tá po niekoľkých žiadostiach TRENDU nakoniec sprostredkovala pár riadkov od spoločnosti Sanef. Tvrdí, že „Ibertax je účelovo vytvorená spoločnosť pre prípadný vstup equity partnera, ktorý by sa podieľal na financovaní takého náročného projektu, ako je zavedenie diaľničného mýta na Slovensku.“

Kto by mal byť partner Francúzov pri stavbe mýtneho systému, zatiaľ nechceli prezradiť, rovnako ani to, akou sumou by mal equity partner prispieť. Ak sa Sanef rozhodne po oficiálnom vyhlásení víťaza rozprávať, bude zaujímavá odpoveď na otázku, prečo si do súťaže vyberá partnera, s ktorým sa bude musieť deliť o výnosy. Iba ťažko sa dá totiž očakávať, že štátna zákazka by sa mohla dostať do finančných problémov.

Podľa V. Čukášovej je zatiaľ Ibertax pod úplnou kontrolou Sanefu. Dosiaľ však zás- tupcovia francúzskej firmy nedali do orgánov akciovej spoločnosti žiadnych zástupcov, ktorí by boli jasne so Sanefom prepojení.

Odklad

Dnes je jasné, že začiatkom budúceho roka mýtny systém fungovať nebude. Mal by v prípade, ak by sa tender skončil najneskôr v posledný aprílový deň. Skôr ako jasný víťaz sa v najbližších dňoch dajú čakať konania na Úrade pre verejné obstarávanie. Nie je vylúčené, že ten niekoho z vylúčených konzorcií pustí ďalej. Na definitívneho víťaza megazákazky si bude treba počkať ešte niekoľko mesiacov.

NDS očakáva po spustení elektronického výberu mýta tržby z diaľnic v prvom roku asi päť miliárd korún. V súčasnosti očakáva výber cez diaľničné známky 2,2 miliardy korún.

myto-tab.jpg

Foto - Sita / AP

  • Tlačiť
  • 0

Diskusia (0 reakcií)