Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Diaľnicu pri Martine postaví Širokého Váhostav-SK

26.10.2011, 13:35 | Marek Legéň | © 2011 News and Media Holding

Firma uspela v oboch zatiaľ vyhodnotených tendroch na úseky, ktoré boli súčasťou PPP projektu

  • Tlačiť
  • 0

Preťažená doprava v Martine a blízkych obciach by mala byť o tri roky minulosťou. Odľahčiť ju má nový diaľničný úsek medzi Dubnou Skalou a Turanmi, ktorý vybuduje spoločnosť Váhostav-SK. Víťaz tendra s najnižšou ponukou 137,7 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty dnes podpísal zmluvu na výstavbu cesty s Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS). Dielo sa má financovať z eurofondov a štátneho rozpočtu.

Diaľnica v okolí Martina bola súčasťou pätice úsekov v projekte verejno-súkromného partnerstva (PPP), ktorý stoplo ministerstvo dopravy pod vedením Jána Figeľa (KDH). O zákazky vtedy prišlo konzorcium s účasťou slovenských firiem Doprastav a Váhostav. NDS po krachu PPP projektu vypísala viaceré nové súťaže na dotknuté úseky. V oboch zatiaľ ukončených tendroch uspel Váhostav-SK, ktorý už rozbehol stavbu prvej časti rozdeleného úseku Jánovce-Jablonov okolo Levoče.

Po dokončení budú môcť motoristi diaľnicu okolo Martina využívať napriek tomu, že bezprostredne nadväzujúce úseky ešte nebudú dobudované. Nová cesta bude cez križovatky napojená na cestu prvej triedy, ktorá teraz slúži ako hlavný ťah východne od Žiliny.

Podľa ministerstva dopravy je vysúťažená cena úseku Dubná Skala – Turany o vyše 200 miliónov eur nižšia, než vychádzali náklady na stavebné práce v rámci PPP. Uchádzači v tendri predkladali ponuky v režime “naprojektuj a postav”, ktorý obmedzuje možnosť navyšovania ceny prostredníctvom dodatkov. “Považujeme cenu za konečnú,” povedal na tlačovej konferencii po podpise zmluvy šéf Váhostavu-SK Ján Kato. Podľa investičnej riaditeľky NDS Viktórie Chomovej zmluvná cena zahŕňa aj desaťpercentnú rezervu na nepredvídané okolnosti (napríklad archeologické nálezy).

NDS by mala o niekoľko dní nakontrahovať ďalší úsek z bývalého PPP, Fričovce-Svinia, neďaleko Prešova. Na podpis zmluvy sa chystá konzorcium firiem Doprastav a Strabag, ktoré v tendri ponúklo druhú najnižšiu cenu 114,6 milióna eur. Najlacnejšiu ponuku diaľničiari vyradili. Podalo ju združenie Hant BA DS a Cestné stavby Liptovský Mikuláš. Vylúčenie zo súťaže združenie napadlo na Úrade pre verejné obstarávanie (ÚVO), podľa denníka SME však námietku stiahlo.

K záveru speje aj súťaž na zhotoviteľa ďalšieho úseku severnej D1 medzi Jánovcami a Jablonovom. Od októbra beží tender na úsek Hubová-Ivachnová, pri ktorom ministerstvo dopravy predpokladá podpis zmluvy na jar 2012.

K sceleniu diaľnice medzi Bratislavou a Košicami chýba postaviť ešte viacero úsekov, vrátane technologicky náročnej stavby 7,5-kilometrového tunela Višňové pri Žiline. S jeho výstavbou, na ktorú treba približne päť rokov, by sa podľa J. Figeľa mohlo začať na budúci rok. Otázny je termín spustenia stavby diaľnice medzi Turanmi a Hubovou, ktorý naďalej blokuje chýbajúci súhlas Európskej komisie pre problémy s vplyvom stavby na chránené územie. Ten blokoval aj spustenie PPP projektu na severnej D1.

Ilustračné foto na titulke - Maňo Štrauch

  • Tlačiť
  • 0

Tagy diaľnice, Váhostav

Diskusia (0 reakcií)