Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Nové cesty to celé zhoršia. Ako sa dajú vyriešiť dopravné zápchy?

22.01.2020, 15:00 | Adrián Berecz | © 2020 News and Media Holding

Plyn, brzda, plyn, brzda, nadávka, plyn, brzda, klaksón, nadávka… Šoférovať v rannej dopravnej špičke počas pracovného týždňa do práce je skvelý spôsob, ako si hneď v úvode pokaziť deň. Čím dlhšie vodiči a ľudia trčia v dopravných zápchach, tým viac sa stupňuje kolektívny hnev a nechuť k životu všetkých zúčastnených.

  • Tlačiť
  • 16

Kolóny na cestách sa stali bežným javom. V minulosti zrejme nikto nepočítal s tým, že takmer každý člen domácnosti bude mať vlastné auto. Aj keby sa mohlo zdať, že problém s viac autami vyrieši napríklad viac ciest, ekonómovia si to vôbec nemyslia.

V Bratislave sa za posledné desaťročie počet áut zdvojnásobil, v roku 2019 bolo v hlavnom meste registrovaných viac ako 300-tisíc áut, vyhlásil primátor Matúš Vallo. Oficiálne čísla pritom nezahŕňajú vozidlá, na ktorých prichádzajú obyvatelia mimo Bratislavy za prácou. Tie si nikto netrúfa odhadnúť.

Neprehliadnite

Spomalená doprava a dopravné zápchy vznikajú na pravidelnej báze nielen v hlavnom meste. V závislosti od počasia a okolností si musia šoféri pripočítať k dojazdovému času 10 minút, niekedy hodiny.

Zbytočné hodiny, prepálené peniaze

Podobný nárast sa za posledné roky udial vo väčšine európskych, amerických aj ázijských miest. Od roku 2017 sa celosvetový predaj súkromných automobilov pohybuje na úrovni okolo 80 miliónov kusov ročne, pripomína portál The Conversation.

Istý zahraničný prieskum ukázal, že strácanie času v dopravných zápchach a dochádzanie patrí v rámci rebríčka najmenej obľúbených vecí na prvé miesto, až potom nasleduje starostlivosť o deti a domáce práce.

Portál Inrix pripravuje správy, v ktorých sumarizuje priemerný čas strávený v dopravnej zápche. Bratislava sa medzi analyzovanými mestami nenachádza, no napríklad vodiči vo Viedni pretrpeli v roku 2018 na cestách 109 hodín, v Budapešti to bolo 162 hodín, Prahe 143 hodín a Varšave 173 hodín.

Hodnotenie slovenských ciest ponúka napríklad TomTom Traffic Index, ktorý tiež analyzuje zjazdnosť metropol. Podľa ich webu si musí šofér v Bratislave v aute pre zápchy v ranných špičkách pripočítať k dojazdovému času ďalších 19 minút. Vo večerných špičkách premrhá vymieňaním jednotky s neutrálom extra 20 minút svojho času. Ak musí šofér tieto jazdy absolvovať pravidelne, ročne to vychádza na vyše sto zbytočných hodín.

Dôležité je tiež pripomenúť, že krajiny strácajú ročne milióny až miliardy eur hodnoty strateného pracovného času a pohonných látok, ktoré sa zbytočne spália počas prestojov na cestách, a znižujú tak celkový hospodársky výkon.

Pozoruhodný je aj stále vysoký podiel motoristov, ktorí sa vezú v aute sami, bez ďalších spolucestujúcich.

Paradoxná výstavba

Keď si šofér sadá za volant, dochádza k jednému zásadnému vedľajšiemu efektu – spravidla každý vodič berie

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS
s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 16

Tagy dopravné zápchy