Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Dopravný systém v Košiciach zhltne tri miliardy korún

17.07.2007, 11:42 | pma

  • Tlačiť
  • 2

Okrem Bratislavy chystajú integrovaný dopravný systém v Košickom samosprávnom kraji. Otvorene hovoria, že ich KORID je otázka viacerých rokov. Obdobná koncepcia ako v Bratislave má prísť v polovici budúceho roka. „Prvú fázu vrátane zavedenia jednotných lístkov chceme spustiť začiatkom roka 2009,“ vysvetľuje splnomocnenec kraja pre KORID Igor Reiprich.

Hoci ešte nie je jasná koncepcia a ekonomická analýza prevádzky KORID, v Košiciach už majú odhad potrebných investícií. Do železničných prestupných staníc, modernizácie existujúcich tratí, vybudovania nových koľají. Vízia hovorí o možnosti cestovať do centra Košíc až z Moldavy či z priemyselného parku v Kechneci. A tiež o prepojení košického letiska s centrom rýchlou električkou.

00_bratislavaKOSICE.jpg

Predbežný účet, ktorý vyšiel zo štúdie, je na tri miliardy korún. Viac ako polovicu má investovať VÚC a mesto. Na zvyšok sa podľa plánu poskladajú železničné spoločnosti a rezort dopravy. Na krytí nákladov by sa – aspoň podľa predstáv projektantov KORID – mali podieľať eurofondy. „Počítame, že zafinancujú viac ako tri štvrtiny nákladov, no nie všetky projekty sa asi rozbehnú naraz,“ vysvetľuje I. Reiprich. S prípravou dokumentácie a výberom dodávateľov stavieb by sa podľa neho mohlo začať takisto na prelome rokov 2008 a 2009. Optimista je I. Reiprich, aj čo sa týka dokončenia naplánovaných projektov – očakáva ho v rokoch 2012 – 2013.

Hoci všetky slovenské samosprávne kraje v kontexte dopravných problémov hovoria najmä o nových cestách, s integrovaným dopravným systémom výhľadovo počítajú. V Žilinskom kraji, kde majú skúsenosti so systémom jednotného cestovného lístka, chcú najprv vypracovať projekt dopravnej obslužnosti. „Vzhľadom na súčasný stav verejnej dopravy a prvé poznatky z analýz predpokladáme, že pôjde o zmiešaný systém s prevahou výkonov autobusovej dopravy,“ dodáva hovorca VÚC Peter Kubica.

Väčšina krajov čaká na presun kompetencií v regionálnej železničnej doprave v budúcom roku. A najmä na presun peňazí zo štátneho rozpočtu na regionálnu dopravu, s ktorým sa počíta od roku 2009. „Pravdepodobne až potom začneme zavádzať systém. Je veľmi pravdepodobné, že ho nadviažeme na bratislavský,“ uzatvára Eva Pristašová z Trnavského samosprávneho kraja.

Foto - Maňo Štrauch

  • Tlačiť
  • 2

Súvisiace články

Ako odštupľovať Bratislavu

Riešením pre zápchy môže byť kombinovaná koľajová a cestná osobná doprava. No tá je aj po dlhých rokoch len vzdialenou víziou. 2

Bratislavská doprava: Nultý okruh tak skoro nebude

Reality a doprava sú spojené nádoby

Budeme Bratislave hovoriť stovežatá?

Exodus na vidiek za nižšími cenami