Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Érsek: Výmena starých rušňov a vozňov by stála dve miliardy

04.11.2018, 14:02

Keby sa mali v osobnej vlakovej doprave na Slovensku vymeniť všetky rušne a vozne, ktoré sú staršie ako desať rokov, stálo by to 2,2 miliardy eur. V nedeľnej diskusnej relácii RTVS O 5 minút 12 to zdôraznil minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd).

  • Tlačiť
  • 4

S niektorými výhradami voči železničnej doprave Á. Érsek súhlasí, niektoré môže dať preveriť, ale nemyslí si, že by sa stav rapídne zhoršoval. „To nie je pravda, lebo v tom prípade by sme nemohli každé ráno poslať o 300 vlakových súprav viac,“ uviedol šéf rezortu dopravy.

Neprehliadnite

Opozičný poslanec hnutia OĽaNO Ján Marosz a Érsekov oponent v diskusii si však myslí, že toľko meškaní vlakov ako v súčasnosti nikdy nebolo. Podľa neho je problém na železnici vypuklý, veľmi nekvalitná je údržba železničných tratí a upozorňuje aj na zlé zásobovanie náhradnými dielmi.

Minister dopravy a výstavby SR Árpád ÉrsekZdroj: TASR

Podľa poslanca chýbajú napríklad výhybky. Á. Érsek reagoval, že ak sú takéto problémy, tak o nich nevie a takúto informáciu si musí overiť. Stav na železnici treba podľa jeho slov zlepšovať postupne. Čo sa týka infraštruktúry, teda koľajníc, je podľa ministra potrebné opravovať trate, ktoré sú. A rovnako je podľa neho nutné postupne dopĺňať vozový park v osobnej doprave novými vlakmi.

Skrytý dlh

Diskutujúci sa okrem iného venovali aj téme financovania ciest prvej triedy. Podľa poslanca J. Marosza smeruje do tejto oblasti každoročne z rozpočtu málo peňazí, pritom 40 percent ciest prvej triedy je v zlom stave. Skrytý dlh na tieto cesty tak bude podľa neho narastať.

Minister Á. Érsek však doplnil, že na tieto cesty by malo ísť najbližšie štyri roky dodatočných 200 miliónov eur. Teda každý rok 50 miliónov eur. Podľa J. Marosza tieto prostriedky v návrhu rozpočtu na budúci rok nevidno. „To sú zase len sľuby. Obávam sa, že tie peniaze neprídu,“ dodal.

Ján Marosz, poslanec za OĽaNOZdroj: TASR

Čo sa týka rozpočtu ministerstva dopravy, Á. Érsek tiež avizoval, že rezort má pripravenú rezervu vo výške 150 miliónov eur. Financie z nej by mohli smerovať na projekty, ktoré nebude možné financovať z eurofondov. Ale zároveň by sa mali do oblasti dopravy presunúť aj eurofondy z iných rezortov, ktoré ich nedokážu vyčerpať. Á. Érsek uviedol, že by mohlo ísť o sumu približne 150 miliónov eur.

  • Tlačiť
  • 4

Tagy Árpád Érsek, doprava, železnice