Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Ficov tip na novú investíciu do výroby detských mliek vyvoláva rozpaky

01.03.2016, 00:05 | Ivan Haluza | © 2016 News and Media Holding

Po nedávno zverejnenej banskobystrickej investícii bezpečnostnej spoločnosti RNK Global Europe vyvoláva rozpaky aj ďalší predvolebný tromf premiéra Róberta Fica s novou nitrianskou mliekarňou britskej firmy Midia Agro. Zatiaľ čo RNK chýbajú bezpečnostné certifikáty či jej ukrajinskí technologickí partneri sú zasa spájaní s korumpovaním v USA, tak Midia Agro sa púšťa do špecifickej výroby detských mliečnych výživ, ktorá na Slovensku pri dvoch starších obdobne megalomanských pokusoch vždy iba skrachovala.

  • Tlačiť
  • 6

Navyše nová mliekareň, ktorej sa chystá končiaci vládny kabinet Smeru odklepnúť investičné stimuly v objeme 18,5 milióna eur, straší aj všetkých ostatných domácich mliekarov. Má totiž spotrebovať až celú štvrtinu tuzemskej produkcie mlieka. Ostatné mliekarne sa boja, že im bude mlieko chýbať. Nepatrí totiž medzi suroviny, ktoré sa dajú zvážať z príliš dlhých vzdialeností.

„V Nitre vládou dotovaná mliekareň možno zamestná sľubovaných 320 ľudí, no otázne je, koľko stoviek ľudí budeme musieť prepustiť my ostatní, ak nám bude mlieko chýbať,“ uviedol pre TREND.sk jeden z mliekarov, ktorý však nechce byť menovaný. Kvôli prípadným revanšom za kritiku vládnych plánov.

Detským výživám sa tu nedarí

Premiér R. Fico spolu s ministrom pôdohospodárstva Ľubomírom Jahnátkom v pondelok podpísali memorandum o spolupráci so zástupcom Midia Agro Normanom Patrickom Turnerom s tým, že nová mliekareň za celkovo takmer sto miliónov eur má výrazne zvýšiť ziskovosť celého domáceho mliekarenstva. Po tom, čo svoj cmar, maslo, no hlavne detské mliečne výživy má v prevažnej miere vyvážať na zahraničné trhy. Hlavne do Ázie.

Pravdou je ale aj to, že iné podobné pokusy s detskými výživami tu vždy skončili blamážou. Na výživách až dvakrát pohorela bývalá zvolenská mliekareň Mliekoservis. Najskôr v nej štart produkcie detských sušených mliek nezvládli viacerí slovenskí podnikatelia.

Do svojho Mliekospolu v roku 1997 za pomoci úverov zo Štátneho podporného fondu poľnohospodárstva a potravinárstva síce aj nakúpili drahé dánske technológie, no napokon ich ani nespustili. Lebo po odstúpení ich talianskych finančných partnerov sa projekt zastavil. Výsledkom boli neuhradené úvery v objeme až tri milióny eur.

Po druhýkrát sa Mliekospol aj s jeho detskými výživami rozhodla oživiť holandská investičná skupina Middle Europe Investments (MEI). Tá tu uspela s inou tunajšou firmou – ľupčianskou farmaceutickou fabrikou Biotika. No reštart výživ Mliekospolu spred desiatky rokov jej nevyšiel. Krátko po rozbehu výrobu MEI opäť zastavilo. Detské výživy sú totiž lukratívnym biznisom, no práve preto v nich panuje veľká konkurencia a na trhu sa dlhodobo vedia udržať iba tie najzabehnutejšie brandy.

Po neúspechu MEI zvolenskú mliekareň prebral francúzsky Senoble, no ten v nej pokračoval iba s výrobou jogurtov. Sušiareň využíval na minimum. A nič sa na tom v bývalom Mliekoservise nezmenilo ani po tom, čo ho nedávno prevzal od Francúzov americký koncern Schreiber.

A odkiaľ vlastne mlieko

Ak sa Midia Agro na tretí pokus ale predsa len podarí rozbehnúť slovenskú veľkovýrobu detských mliečnych výživ, veľké problémy to narobí ostatným tunajším mliekarňam. Slovenská vláda síce domácich chovateľov dojníc už dlhšie povzbudzuje, aby začali rozširovať svoje chovy, ale do roku 2018, kedy má začať bežať nová nitrianska mliekareň Midia Agro, sa im to rozhodne nepodarí v tak zásadnom rozsahu, aby vedeli mliekom naplniť tak terajších, ako aj nového veľkého odberateľa.

Navyše v tejto dobe na európskom trhu s mliekom panujú nízke ceny a tak domáci chovatelia svoje chovy skôr zoštíhľujú. „Namiesto stimulov pre novú mliekareň by mala vláda radšej pomôcť našim chovateľom dojníc zvládnuť horšie časy s nízkymi cenami. Treba riešiť aktuálny problém s vypredávaním a vybíjaním domácich chovov kráv, a nie dotovať fabriku, čo má stáť o dva roky,“ sťažuje sa ďalší mliekar.

Obchoďák z Tesca

Midia Agro pritom nemá iba britské pozadie na čele s liverpoolskou rodinou Turnerovcov, ktorí si svoju prvú tunajšiu firmu Midia Investment Slovakia v Nitre založili už koncom roku 2010. Nielen konateľom, ale aj 40-percentným spoluvlastníkom bratislavskej firmy Midia Agro je aj jeden z bývalých manažérov slovenskej vetvy britského obchodného reťazca Tesco - Nitran Miroslav Kepák. Práca pre známu britskú firmu ho pravdepodobne priviedla aj ku kontaktom na rodinu Turnerovcov.

  • Tlačiť
  • 6

Tagy krach, mlieko, výroba