Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Najlepší učiteľ sveta: Žiakov z polopúšte dostal na medzinárodné súťaže

24.03.2019, 18:11 | Tomáš Nejedlý | © 2019 News and Media Holding

Učiteľ matematiky a prírodných vied na strednej škole v odľahlej polopúštnej oblasti Kene Peter Tabichi získal s ocenením Global Teacher Prize aj sumu milión dolárov. V ďakovnej reči zdôraznil, že učitelia menia spoločnosť a nemala by preto na nich zabúdať, ako sa to často deje.

  • Tlačiť
  • 3

„Učím svojich žiakov, aby sa nebáli zlyhať, pretože len ak robíš chyby, tak sa učíš a len ak sa učíš, tak sa môžeš zmeniť,“ vyhlásil.

Peter Tabichi učí v regióne Nakuru, ktorý sužujú suchá a problémy s úrodou. Tretina jeho žiakov sú siroty, pochádzajú z chudobných pomerov a v lokalite sú bežné tehotenstvá mladistvých, drogová závislosť či samovraždy.

Šľapú 7 kilometrov, ale v súťažiach excelujú

Na jedného učiteľa na Tabichiho škole pripadá 58 detí, má jediný počítač s nestálym pripojením k internetu a deti dochádzajú aj sedem kilometrov pešo cestami, ktoré sú v období dažďa neprejazdné.

Pedagóg svojich žiakov napriek tomu dokázal pripraviť tak dobre, že sa dnes viac ako polovica z nich umiestňuje na národných súťažiach v prírodných vedách a jeho tím žiakov postúpil na medzinárodnú súťaž INTEL International Science and Engineering Fair 2019 do USA.

Pohľad do triedy Keriko High School z Nakuru v KeniZdroj: Keriko High School

Stredná škola Keriko získala počas trojročného pôsobenia P. Tabichiho prvé miesto v krajine medzi štátnymi školami, zdvojnásobila počet žiakov a počet priestupkov proti školskému poriadku desaťnásobne klesol.

„Otec ma naučil tvrdo pracovať a byť bohabojný. Ja sa snažím viesť žiakov tiež k tomu, aby si verili a nikdy sa nevzdávali,“ hovorí P. Tabichi, ktorý je z učiteľskej rodiny a je členom rádu františkákov. Svojim zverencom pomáha aj cez víkendy, navštevuje ich doma a snaží sa spoznať, v akých podmienkach žijú a akým problémom čelia. Tých najchudobnejších podporuje aj finančne, zo svojho platu si necháva len pätinu.

„Snažím sa ich viesť k tomu, aby sa prihlásili na školské súťaže z prírodných vied a snažili sa tam prísť s vlastnými riešeniami a inováciami. Vďaka tomu dokážu uspieť v súťažiach, postúpiť do vyšších kôl, prípadne až na národnú úroveň. Keď vidia, že dokážu poraziť aj študentov z veľkých a bohatých škôl, postupne si vybudujú pevnú sebadôveru," povedal TRENDu. Keďže žiakov navštevuje v ich domove, dokáže ich naviesť k tomu, aby si pri tvorbe projektov poradili s materiálmi, ktoré sú dostupné v ich okolí. 

Aké vlastnosti sa ukázali byť najdôležitejšie v práci učiteľa? „Vytrvalosť a trpezlivosť. Žiaci sú deti, vedia sa rýchlo vzdať a je vašou úlohou byť trpezlivý. Vysvetliť im, že prekážky dokážu prekonať, že sa netreba vzdať, treba vytrvať a na konci dňa príde úspech," dodal.

Slovenská premiéra

Súťaže sa prvýkrát zúčastnila aj zástupkyňa Slovenska. Miesto medzi 170 učiteľmi, ktorí putovali na svetové finále do Spojených arabských emirátov si vybojovala Zuzana Tkáčová.

Učiteľka informatiky na Gymnáziu sv. Edity Steinovej v Košiciach si získala postup medzi najlepších učiteľov sveta vďaka nadšeniu pre výučbu informatiky. Počas piatich rokov pôsobenia na biligválnom slovensko-anglickom gymnáziu pritiahla k maturite z informatiky viac než tretinu tunajších maturantiek, čo sa zatiaľ nepodarilo na žiadnej inej slovenskej škole.

Učiteľka Slovenska Zuzana Tkáčová a zakladateľ Komenského inštitútu Juraj HipšZdroj: T. Nejedlý

Komisia zložená prevažne z doterajších nositeľov ocenenia vybrala z národných víťazov desiatich finalistov z USA, Japonska, Holandska, Indie, Argentíny či Gruzínska. Hodnotila napríklad pokrok, ktorý dosiahli ich žiaci, presah aktivít na širšiu komunitu či prínos pre zapojenie žiakov do modernej globalizovanej spoločnosti.

Učiteľom blahoželal Wolverine Hugh Jackman

Slávnostnú ceremóniu sledovali okrem svetových finalistov aj odborníci na vzdelávanie, investori z oblasti EdTech, či ministri školstva viacerých európskych krajín. Podujatie od roku 2015 organizuje Nadácia Varkey pod záštitou šejka Mohameda bin Rašída al-Maktúma, monarchu Dubaja a premiéra Spojených arabských emirátov.

Cieľom programu je vyzdvihnúť dôležitosť práce učiteľov a ich prínos pre rozvoj spoločnosti. Na záver ceremónie v hollywoodskom štýle poďakoval každému z desiatich finalistov osobne austrálsky herec Hugh Jackman známy z filmov o X-Manovi Wolverinovi, čo mnohí z nich prijali veľmi emotívne.

 

Vlani získala ocenenie Andria Zafirakou z britskej stredoškolskej akadémie, ktorej žiaci pochádzajú z najchudobnejších rodín, z rôznych národnostných komunít, v škole sa hovorí až 130 jazykmi.

A. Zafirakou dokázala vo svojom umeleckom zameraní nájsť spoločnú platformu na komunikáciu detí, ktoré prichádzajú do školy s obmedzenými zručnosťami, delí ich jazyková bariéra a cítia sa izolované od zamestnancov aj medzi sebou navzájom.

Konferencia, na ktorej učiteľom tlieskajú prezidenti

Odovzdávaním ceny Global Teacher Prize súčasne vyvrcholila konferencia Global Education and Skills Forum, ktorej témou bolo vzdelávanie a práca pedagógov.

Trojdňové podujatie privítalo stovky ľudí nielen z pedagogickej brandže, ktorí diskutovali o streľbe na stredných školách, zlepšovaní prístupu detí z chudobných rodín a okrajových komunít ku vzdelaniu, využití internetu a mobilov vo výučbe migrantov či o zmenách, ktoré prinášajú do vzdelávania nové technológie.

Na Slovensku program organizuje Komenského inštitút pod vedením Juraja Hipša. „Na finálovom večeri v Dubaji tlieskajú učiteľom za ich prácu prezidenti, ministri a riaditelia nadnárodných korporácií a myslím, že aj na Slovensku máme takých dobrých učiteľov, ktorí si zaslúžia za svoj prínos takéto ocenenie,“ uviedol ako jeden z dôvodov spustenia súťaže na Slovensku.

V odbornej obci rešpektovaný Komenského inštitút sa dlhodobo venuje neformálnemu vzdelávaniu a príprave učiteľov. „Na Slovensku máme so stavom školstva a vzdelávania obrovský problém a jedným z riešení je hovoriť o dobrých učiteľoch,“ dodal J. Hipš.

  • Tlačiť
  • 3

Tagy školstvo, Učiteľ Slovenska, učitelia, vzdelávanie