Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Hitom milionárov je obyčajná voda a prečo beháme maratóny vo veku 29, 39 či 49

13.01.2018, 17:13 | Jozef Tvardzík | © 2018 News and Media Holding

Záložky na víkend | Cez pracovný týždeň človek často natrafí na mnoho zaujímavých článkov, ktoré sú však také dlhé, že nie je čas sa na ne sústrediť. A kým príde víkend, stratia sa vo víre internetu. V rubrike Záložky na víkend vám ponúkame zaujímavé články, na ktoré sa najlepšie sústreďuje pri dlhej sobotnej či nedeľnej káve.

  • Tlačiť
  • 0

Americké Silicon Valley je okrem technologických vymožeností známe aj svojimi záľubami v podivných veciach, ktoré bežný smrteľník nepochopí. Nedávno to bola kauza s lisovačom „čerstvých" džúsov Juicero, ktorý nedokázal spracovať klasické ovocie a zeleninu, ale bolo potrebné si k nemu kupovať špeciálne balíčky s predpripravenou šťavou. Celá táto sranda vybavená malým počítačom s čipom, snímačmi a pripojením na internet stála 700 dolárov a bola úplne zbytočná.

Najnovším trendom je nakupovanie predraženej obyčajnej nefiltrovanej vody, ktorá je označovaná ako „raw water“. Tá má byť panenská, nefiltrovaná a ľudskou rukou nedotknutá.

Dopyt po tejto vode je natoľko veľký, že obchody neustále zvyšujú ceny a aj tak sú zásoby vody vypredané. Aktuálna cena sa podľa New York Times pohybuje okolo 60 dolárov za necelých desať litrov. Predáva ju za túto cenu spoločnosť Live Water. Tá vyrába aj špeciálne sklenené dózy a fľaše s okrúhlym dizajnom, aby šetrila prírodu a vyzdvihla čistotu neupravenej vody.

Za všetkým stojí trend zdravého životného štýlu, keď podľa firiem ošetrenie vody najrôznejšími filtrami zabíja vodu a čistá voda bez úprav je v skutočnosti pre človeka oveľa zdravšia. Obchod s názvom Liquid Eden má vo svojej ponuke dokonca vodu bez fluoridu či bez chlóru. Majiteľka prezradila, že denne predá až 3 400 litrov takejto vody.

Odborníci však konštatujú, že nie je preukázané, že by neošetrená voda bola zdravšia a dokonca môže byť nebezpečná, pretože môže obsahovať baktérie. Doug Evans, ktorý bol zakladateľ Juicera, ktorého projekt s lisovačom vlani skrachoval, priznal, že si pred festivalom Berning Man kúpil 50 galónov raw vody. „Som extrémista v otázke zdravia a viem, že nie som sám. Okrem mňa to robí veľa ľudí,“ povedal D. Evans

Denník The Guardian niekoľko dní po vydaní článku o raw vode v The New York Times napísal článok o dvoch podnikateľoch Bryanovi Pullenovi a Sethovi Pruzanskom. Ich firma Tourmaline Springs predáva čerstvú vodu už od roku 2009 v americkom štáte Maine. Odkedy sa o nefiltrovanej vode začalo hovoriť, začali im prichádzať výhražné maily a nadávky, že chcú ľudí otráviť. Podnikateľov zo Silicon Valley obviňujú, že sa chceli na trende raw vody len zviesť a poriadne nabaliť.

Keď zamestnaní spávajú v karavanoch

„Chceme sa aj najesť. Niekedy chcem zobrať deti do kina a do reštaurácie,“ vraví pre agentúru AP Tes Saldana, ktorá býva v Palo Alto, kde sídli množstvo technologických firiem zo Silicon Valley. V karavane žije s dospelými synmi. Jej príbeh ilustruje kontrast medzi bohatými vizionármi a smrteľníkmi, ktorí síce pracujú, ale nemôžu si v Kalifornii dovoliť bývanie.

Dvojizbový byt totiž stojí od 3 800 dolárov mesačne, čo je viac než Tes zarobí. Pracuje ako kuchárka v dvoch hoteloch, aby si viac zarobila - od piatej rána do desiatej v noci.

„Všetci si veľmi dobre uvedomujú ekonomické rozdiely v Silicon Valley,“ tvrdí agentúra AP. Príbeh Tes je len súčasťou rastúcej krízy pozdĺž celého západného pobrežia v USA, kde rastúce ceny nehnuteľností vyhnali z domovov tisíce ľudí. V Kalifornii, Oregone a Washingtone evidujú 168-tisíc bezdomovcov, čo je o 20-tisíc viac než pred dvoma rokmi.

Boom ekonomiky poháňanej technológiami a desaťročia nedostatočného budovania bytov spôsobili historický nedostatok cenovo dostupného bývania pre bežných ľudí. Súčasná kríza zároveň zmenila stereotypný pohľad na ľudí, ktorí skončili na uliciach. Medzi nimi nie sú totiž len nezamestnaní ľudia, ale často predavači, inštalatéri, záchranári, dokonca aj učitelia, ktorí chodia do práce, ale spávajú v karavanoch. Často si kúpia členstvo v miestnom fitness centre, aby sa mohli aspoň osprchovať. O nútenom živote v karavanoch sme pred pár týždňami písali recenziu na skvelú knihu Nomadland

Kedy robíme veci, na ktoré sme nemali odvahu

Na celom svete sa ročne zorganizuje približne 3-tisíc maratónov. Medzi nimi sú populárne behy v Los Angeles, Bostone, New Yorku či Londýne. Štatisticky až polovica pretekárov beží maratón po prvýkrát.

Pre umelkyňu Red Hong Yi z Malajzie bol maratón kedysi nedosiahnuteľný cieľ, ale nakoniec sa odhodlala a začala trénovať. Jeremy Medding zasa odbehol maratón v New Yorku pred troma rokmi. Právnička Cindy Bishopová považovala odbehnutie maratónu za súčasť zmeny života.

Tri rôzne príbehy z rôznych maratónov, ale spája ich jedna zaujímavosť. Umelkyňa odbehla maratón vo veku 29 rokov, Jeremy vo veku 39 rokov a Cindy vo veku 49 rokov. Dvaja sociológovia Adam Alter a Hal Hershfield týchto ľudí nazvali „nine-enders“, teda ľudia, ktorí sú na konci životného desaťročia a vyhodnocujú svoj život.

Práve o správnom načasovaní je najnovšia kniha známeho spisovateľa Dana H. Pinka „When: The Scientific Secrets of Perfect Timing (Kedy: Tajomstvá vedy o perfektom načasovaní), ktorý o nej napísal článok do magazínu The Atlantic.

Tvrdí, že načasovanie sprevádza človeka celý život – kedy začneme podnikať, kedy sa začneme učiť, alebo kedy budeme brať partnera vážne. Často sa rozhodujeme na základe intuície a odhadov. Autor sa snaží odhaliť skryté vzory každého dňa na vytvorenie ideálneho plánu: Prečo niektoré prestávky počas dňa výrazne zlepšujú výsledky testov u študentov? Prečo by sme sa mali popoludní vyhýbať návšteve nemocnice? A aký je ideálny čas prestať pracovať, zmeniť kariéru alebo sa oženiť?

Práve ľudia, ktorý majú dvojciferný vek končiaci deviatkou si uvedomujú plynúci čas, a tak si skúšajú plniť svoje sny a predsavzatia. Sociológovia tak zistili, že medzi bežcami, ktorí bežia maratón po prvýkrát dominujú ľudia z generácie „nine-enders“.

Niekto, kto má 49 rokov sa na maratóne zúčastní až s trojnásobne vyššou pravdepodobnosťou ako bežec, ktorí má o rok menej.

Motivujúca sila konca (v tomto prípade desaťročia vo veku) je jedným z dôvodov, prečo ľudia začnú termíny brať vážne a tento fakt sa dá aplikovať aj na každodenný život. Napríklad ľudia s darčekovým certifikátom platným na tri týždne si niečo kúpia s trojnásobne vyššou pravdepodobnosťou než ľudia s rovnakým certifikátom platným dva mesiace. Ľudia jednoducho potrebujú deadline, aby sa konečne rozhodli a niečo urobili.

Kniha When: The Scientific Secrets of Perfect Timing

Kniha When: The Scientific Secrets of Perfect TimingZdroj: Amazon

Prečo je dobré zdaniť kávu so sebou

Kávu si beriete so sebou, keď nemáte čas vysedávať v kaviarni. Ponúkajú ju nielen kaviarne, ale aj supermarkety či čerpacie stanice. Odhaduje sa, že každoročne sa vyhodí približne 2,5 miliardy kávových pohárov. Zatiaľ čo tieto poháre sú technicky recyklovateľné, len 0,25 percenta z nich sa aj skutočne recykluje. Niektoré kaviarne vo Veľkej Británii ponúkajú zákazníkom stimuly, aby si radšej vybrali opakovane použiteľné poháre, namiesto jednorazových. Neraz je to 0,25 libry, ale nájde sa aj ponuka na bonus v podobe 0,50 libry.

Nedávna vládna správa však zistila, že takáto možnosť získať zľavu sa využila len pri jednom maximálne dvoch percentách predanej kávy. Preto sa mnohí odborníci domnievajú, že je čas vymeniť cukor za bič. Odmeny za sankcie.

V snahe znížiť množstvo odpadu, znečisťovanie životného prostredia a splniť ciele udržateľnosti OSN, Británia prišla s novým poplatkom za používanie kávových pohárov. Navrhuje zaviesť ho vo výške 0,25 libry. Nazvali ho „latte levy“.

Členovia parlamentu vo Výbore pre životné prostredie tiež odporučili, aby si vláda stanovila cieľ, že do roku 2023 bude Spojené kráľovstvo recyklovať všetky kávové poháre na jedno použitie. Ak by sa tento cieľ nepodarilo splniť, jednorazové poháre by mali byť úplne zakázané, tvrdí v článku portál Quartz.

Papierovy pohár na kávu zo StarbucksZdroj: flickr.com/daniel julià lundgren

Keď je dieťa psychopat

V krátkosti ešte rád odporúčam tento excelentný text o rodičoch, ktorí doma vychovávajú psychopatov. Spoločnosť si myslí, že dôvodom vulgárneho a agresívneho správania sa detí je neschopnosť rodičov. Čiastočne majú pravdu, ale tento článok hovorí o deťoch, ktoré majú od narodenia psychopatické sklony. Sú to deti, ktoré nemajú žiadne traumy z detstva a psychológovia im neidentifikovali ADHD ani autizmus.

Príbeh v magazíne The Atlantic od novinárky Barbary Bradley Hagertyovej opisuje osud rodiny Samanthy, ktorá bije svojich súrodencov a vyžíva sa v tom. Keď mala šesť rokov začala kresliť fotografie vražedných zbraní: nôž, luk a šíp, chemikálie, plastovú tašku na udusenie. Novinárke v rozhovore povedala, že sa hrala na to, že zabila svoje plyšové zvieratká.

„Cvičila si si to na týchto zvieratách?“ opýtala sa jej autorka článku. Prikývla.

„Ako si sa cítila, keď si to urobila svojim zvieratkám?“ doplnila otázku.

„Šťastne,“ reagovala Samantha.

„Prečo ťa to robí šťastnou?“ položila ďalšiu otázku.

„Pretože si myslím, že jedného dňa to niekomu urobím,“ odpovedala.

„Skúsila si to niekedy?“

Samantha je ticho a po čase odpovedá: „Dusila som svojho malého brata.“

Záber z filmu The Shining

Čo si pozrieť cez víkend

Ak máte chuť na seriál o psychopatoch, tento týždeň vyšla na Netflixe čierna komédia The End Of Fucking World. Ide o britský seriál, ktorý opisuje pocity nevšedných teenegerov. James má 17 rokov a je to psychopat, ktorý rád zabíja zvieratá, je znudený a nepociťuje bežné ľudské emócie. Rád by zabil človeka.

Alissa je jeho rovesníčka zo školy, ktorá má psychické problémy. Záhadným spôsobom sa obaja priťahujú. Ak máte radi čierne komédie, vyskúšajte.

Slávny televízny moderátor David Letterman sa po takmer troch rokoch vracia na televízne obrazovky s novou talk show. 70-ročný komik totiž na streamovacej službe Netflix rozbehol v piatok nový program, v ktorom bude spovedať šesť osobností, ktoré on sám považuje za fascinujúce. Prvým hosťom bol bývalý americký prezident Barack Obama.

Lettermanov nový program pod názvom „Môjho ďalšieho hosťa nepotrebujeme predstavovať s Davidom Lettermanom“ (My next guest needs no introduction with David Letterman) bude obsahovať celkom šesť častí.

Ďalšími hosťami bude hollywoodska filmová hviezda George Clooney, pakistanská bojovníčka za ľudské práva a držiteľka Nobelovej ceny mieru Malála Júsufzajová, spevák a hudobný producent Jay-Z, herečka Tina Fey a rozhlasový moderátor Howard Stern. Máme sa na čo tešiť.

  • Tlačiť
  • 0

Tagy Záložky na víkend, Záložky na víkend

Diskusia (0 reakcií)