Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Igelitky sme už obmedzili, no mikroténové vrecká trháme ako diví. Nik s tým nič nerobí

06.12.2017, 11:53 | Tomáš Czwitkovics | © 2017 News and Media Holding

Ako mačiatko, ktoré nájde kotúč toaletného papiera - staršia pani v supermarkete príde v oddelení zeleniny a ovocia k rolke mikroténových vrecúšok a trhá jedno za druhým, až kým nemá v ruke hustú guču. Jedno vrecko na banány, druhé na mandarínky, tretie až desiate... pre istotu.

  • Tlačiť
  • 4

Reťazce v Európe v uplynulých rokoch úspešne obmedzili používanie plastových nákupných tašiek ich spoplatnením a ponúkaním tašiek na viacnásobné použitie. Napríklad v slovenskej sieti Tesco po ich spoplatnení klesla spotreba o 80 percent. No igelitky sú len jedna súčasť plastovej záplavy, ktorú produkujú výrobcovia, predajcovia a aj zákazníci. 

A aj keď si v obchodoch zákazníci poctivo vkladajú nákup do skladateľných či hrubých tašiek, obsah nákupu je stále do veľkej miery v plaste. Pri jednotlivých produktoch to reťazce ovplyvniť nevedia, no pri rozdávaní jemných plastových vrecúšok na zeleninu, ovocie či pečivo mohli zatlačiť na obmedzenie spotreby - či už ich spoplatnením alebo zavedením ekologickejších alternatív. Veľmi sa k tomu nemajú.

Miliardy vreciek

Napríklad v slovenských predajniach reťazca Billa sa ročne spotrebuje 540-tisíc roliek vrecúšok, čo predstavuje okolo 108 miliónov vreciek, prezradil TRENDU reťazec. S problémom pritom nezápasí len Slovensko. Podľa odhadov nemeckej ochranárskej organizácie Naturschutzbund Deutschland (Nabu) sa len v jej domácej krajine spotrebujú v supermarketoch ročne tri miliardy vrecúšok.

Vôbec prvý pokus zredukovať plastový odpad urobila nemecká skupina Rewe, ku ktorej u nás patrí sieť Billa. V novembri spustila v časti svojich predajní plagátovú a letákovú kampaň, ktorá mala spotrebiteľov motivovať k obmedzenému používaniu plastových roliek. Zatiaľ do nej zapojili 120 z tritisíc predajní.

Neprehliadnite

Kampaň pripomína, že ovocie ako banány či pomaranče netreba dávať do vrecúšok, keďže má aj svoj vlastný, prírodný obal.

Samozrejme, nie je celkom komfortné vážiť ovocie po jednom. Reťazec preto zaviedol v testovacej vzorke obchodov aj polyesterové sieťky na viacnásobné použitie, píše magazín Wirtschaftswoche.

Tie nie sú úplne najlacnejšie - dve stoja 1,49 eura. Pri bežnom nákupe môžu zákazníci potrebovať aj niekoľko takýchto sieťok, ak nechcú všetko nahádzať do jednej - jednu na pečivo, druhú na špinavé zemiaky, tretiu napríklad na slivky.

Ďalší nemecký reťazec Real zase testuje papierové tašky na ovocie. Zákazníci vraj na ne reagovali mimoriadne pozitívne, uviedla sieť pre Wirtschaftswoche.

Eko-alternatívy už existujú

Alternatívy k plastovým vrecúškam pritom niektorí ľudia používajú už dlhšie. Okrem papierových sáčkov existujú vrecká z materiálu, ktorý sa dá dať do kompostu.

Dve české študentky zas vymysleli tkaninu z polymliečnej kyseliny, z ktorej začali vyrábať viacnásobne použiteľné a kompostovateľné vrecúška, takzvané Frusacky. Tie sa dajú dokonca aj prať. Pri cene zhruba 20 eur za štyri kusy je však zrejmé, prečo sa zatiaľ nerozšírili v supermarketoch.

Sieť Lidl pre Wirtschaftswoche uviedla, že dostupné alternatívy k vreckám zatiaľ nezodpovedajú jej „ekologickým, sociálnym a ekonomickým“ nárokom.

Slovenské reťazce nad spoplatnením neuvažujú

„Veríme, že bude otázkou krátkeho času, kedy pristúpime aj k výmene igelitových vrecúšok za nové, ktoré sú vyrobené z odbúrateľných materiálov,“ uviedla pre TREND hovorkyňa Billy na Slovensku Denisa Pernicová. Reťazec chce v najbližšom čase zaviesť 

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS
s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 4

Tagy ekológia, Kaufland, Lidl, odpad, Tesco