Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Odborníčka: K vlakom zadarmo úradníci zabudli prirátať náklady na stovku spojov

18.07.2016, 16:17 | SITA

Štát vyčíslil náklady na bezplatnú vlakovú osobnú prepravu pre študentov a dôchodcov v dotovaných vlakoch za minulý rok na 14,33 milióna eur, ale predstavuje to len medziročný výpadok tržieb štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) z cestovného v dotovaných vlakoch. Upozornila na to šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková s tým, že do tohto vyúčtovania „zabudli“ úradníci započítať náklady na 105 nových vlakových spojov, ktoré pribudli v minuloročnom cestovom poriadku v súvislosti so zavedením bezplatnej prepravy. „Dnes sa síce tvária, že tieto vlaky nesúvisia s bezplatnou prepravu, ale kedysi tvrdili presný opak," uviedla D. Mertinková.

  • Tlačiť
  • 2

Aj preto je podľa odborníčky na železničnú dopravu celková dotácia pre ZSSK na prevádzku dotovaných vlakov za minulý rok vyššia o 24,2 milióna eur ako v roku 2014. Vtedy bola zase medziročne vyššia o 1,5 milióna eur, lebo vlaky zadarmo začali fungovať od 17. novembra 2014.

„Štát poskytuje prevádzkovú dotáciu pre ZSSK v dvoch krokoch. Najprv určí zálohovú ročnú platbu a potom v nasledujúcom roku pri vyúčtovaní zmluvy aj doplatok za nekrytú stratu. Napríklad, vlani predstavovala zálohová platba pre ZSSK 209,6 milióna eur a bola už zvýšená o 12 miliónov eur na bezplatnú prepravu. Pred niekoľkými dňami rezort dopravy priznal ZSSK aj doplatok 28,75 milióna eur," informovala D. Mertinková. Celková dotácia pre ZSSK za minulý rok tak podľa nej dosiahne 238,3 milióna eur. V roku 2014 to bolo 214,2 milióna a rok predtým 212,6 milióna eur.

„Na očakávaný zvýšený záujem cestujúcich reaguje ministerstvo aj zvýšením počtu vlakov, ktoré si objednáva vo verejnom záujme,“ informoval rezort dopravy k zavedeniu bezplatnej vlakovej prepravy na sklonku roku 2014. Podobné vyhlásenie poskytla vtedy aj ZSSK.

Neprehliadnite

„Železničná spoločnosť Slovensko pridá 105 nových vlakových spojení. Dôvodom navýšenia dopravy je rozšírenie kapacity vlakov po zvýšení záujmu verejnosti v súvislosti so zavedením bezplatnej dopravy pre študentov a dôchodcov od 17. novembra 2014," uviedol vtedy štátny vlakový osobný dopravca.

D. Mertinková ďalej uviedla, že tiež nie je celkom jasné, ako dospeli úradníci k spomínanej sume nákladov na bezplatnú vlakovú prepravu za minulý rok v objeme 14,33 milióna eur. „Podľa ročnej závierky uverejnenej v registri účtovných závierok klesli vlani tržby ZSSK z cestovného o 19,248 milióna eur. Ak výpadok v dotovaných vlakoch predstavuje 14,33 milióna eur, tak výpadok tržieb v komerčných IC vlakoch by mal byť takmer 5 miliónov eur," poznamenala šéfredaktorka Železničnej revue. „Potom je však ťažké uveriť, že strata ZSSK z tohto komerčného produktu sa medziročne nezmenila a zostala na úrovni roka 2014, teda 1,2 milióna eur," dodala.

Do nákladov na bezplatnú prepravu v dotovaných vlakoch za minulý rok treba podľa expertky tiež zahrnúť zvýšenie dotácie pre súkromného dopravcu RegioJet, a. s. na trati Bratislava - Dunajská Streda - Komárna o 1,1 milióna eur. „Táto suma pokrýva výpadok tržieb RegioJetu z cestovného a zvýšenie prepravnej kapacity nasadzovaním zdvojených súprav v dopravnej špičke. Celková úhrada pre RegioJet vlani predstavovala takmer 8,4 mil. eur," priblížila D. Mertinková.

Celkové náklady štátu na dotovanú osobnú vlakovú dopravu sa tak podľa odborníčky vlani zvýšili o 25,3 milióna eur a dosiahli 246,7 milióna eur. Napríklad, Rakúske spolkové železnice ÖBB dostali vlani na prevádzku osobných vlakov dotáciu 930,6 milióna eur (o 278 percent viac). ZSSK pritom obsluhuje asi 3 400 kilometrov tratí a ÖBB 4 800 kilometrov tratí (o 41 percent viac).

  • Tlačiť
  • 2

Tagy náklady, štát, vlaky, zadarmo