Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Kaufland končí s jednorazovými igelitovými taškami

27.08.2019, 12:18 | TASR | raj

Len krátko po tom, čo Kaufland oznámil, že zo svojej ponuky vyradil jednorazové plastové poháre, riad a slamky, prichádza s ďalšou novinkou v rámci svojej stratégie znižovania spotreby plastov. Končí aj s predajom všetkých jednorazových igelitových tašiek.

  • Tlačiť
  • 1

Ročne si na Slovensku odnesieme domov takmer 470 kusov igelitových tašiek, čo je až dvakrát viac, ako je priemer v Európskej únii. Veľkú časť z nich tvoria práve igelitové tašky na jedno použitie, ktoré sa rozkladajú až 500 rokov.

Len v Kauflande sa ročne predá 9 miliónov jednorazových igelitových tašiek, ktoré síce majú certifikát Blue Engel, čo znamená, že sú z 80 percent ekologické, no ich jednorazové používanie aj tak zbytočne zaťažuje životné prostredie. Od 28. augusta začína Kaufland s dopredajom starých zásob týchto igelitových tašiek a najneskôr od nového roka v predajniach zákazníci nájdu už len viacnásobne použiteľné tašky a tašky z biobavlny.

„Ochrana životného prostredia je pre nás veľmi dôležitá. Všetky kroky, ktoré v tomto smere podnikáme, sú súčasťou našej dlhodobej firemnej stratégie a aj v budúcnosti chceme v podobných aktivitách pokračovať,“ povedala Lucia Langová, hovorkyňa spoločnosti Kaufland.

Kaufland ako prvý z veľkých obchodných reťazcov v roku 2017 vyradil z predaja najpredávanejšie ľahké igelitové tašky a upozornil na túto problematiku prostredníctvom kampane S igelitkou nemôžeš byť šik, v ktorej videami poukázal na výhody textilnej tašky z biobavlny. Nedávno ako alternatívu k mikroténovým vreckám uviedol do predaja nové EKO sieťky na ovocie a zeleninu na viacnásobné použitie.

Neprehliadnite

Kaufland je súčasťou REset Plastic, stratégie skupiny Schwarz na zníženie spotreby plastov. Cieľom tejto komplexnej stratégie je zabrániť tvorbe plastov, ich redizajn, recyklácia a likvidácia, ako aj inovácia a osveta. Týmto Kaufland prispieva k znižovaniu spotreby plastov a k uzatvoreniu ich cyklu.

V januári 2018 Európska komisia predstavila prvú celoeurópsku stratégiu pre plasty. Podľa tohto plánu majú byť všetky plastové obaly na trhu EÚ do roku 2030 recyklovateľné, spotreba jednorazových plastov sa má znížiť a obmedziť sa má aj zámerné používanie mikroplastov.

Poslanci Európskeho parlamentu stratégiu schválili v októbri a súhlasili s tým, aby boli jednorazové plastové predmety ako taniere, príbory, slamky alebo paličky na balóny zakázané už počnúc rokom 2021. Do pôvodného zoznamu pridali aj obaly či nádoby pre rýchle občerstvenie vyrobené z polystyrénu.

TREND sa v marci opýtal slovenských reťazcov, či plánujú v blízkej dobe obmedzenie plastových obalov alebo zavedenie ekologických produktov. Odpovedali nasledovne:

  • Tesco má ambíciu stať sa lídrom v udržateľnosti obalových materiálov vytvorením takzvanej uzatvorenej recyklačnej slučky a nulového odpadu. Do roku 2025 chcú nahradiť všetky obaly produktov vlastných značiek recyklovateľnými variantmi. V roku 2013 zaviedli symbolický poplatok 5 centov za najtenšiu igelitovú tašku. V roku 2016 poplatok zvýšili na 9 centov.
  • V Metro Sk v minulom roku rozšírili sortiment o vyše 200 ekologických produktov a v najbližších týždňoch sa na regáloch objaví zhruba 50 ďalších. Podarilo sa im znížiť používanie jednorazových plastov nastavením spolupráce s dodávateľmi a obmedzením spotreby priamo v prevádzkach v oddeleniach pekární, ovocia a zeleniny. Jednorazové plastové tašky sa chystajú z predaja úplne vyradiť a postupne predstavujú ekologické náhrady.
  • V Delii plánujú zavedenie predaja kávy do termopohárov, ktorá bude lacnejšia. V kaviarňach plánujú zaviesť ekologické slamky a postupne menia jednorazový riad na ekologický z cukrovej trstiny. Do budúcna rátajú s tým, že vyradia plastové tašky a prejdú len na papierové.
  • KRAJ, Terno a Moja Samoška majú za cieľ prejsť od používania klasického plastového materiálu k recyklovateľnému plastu. Okrem klasických plastových ponúkajú aj papierové a multifunkčné tašky.
  • Kaufland sa zaviazal do roku 2025 znížiť spotrebu plastov minimálne o 20 percent a zabezpečiť 100-percentnú recyklovateľnosť umelých obalov svojich privátnych značiek. Do konca roku 2019 vyradí z ponuky vybrané druhy plastových tovarov - plastové nápojové slamky privátnych značiek, tyčinky do uší a jednorazový plastový riad, pričom nahradí tieto produkty ich trvalo udržateľnými alternatívami.
  • Prestal tiež predávať ľahkú plastovú tašku a do ponuky zaradil nákupnú tašku a termotašku s certifikátom „Modrý anjel" z recyklovaného materiálu. Zároveň majú v ponuke textilné tašky z biobavlny.
  • Vydávanie mikroténových vrecúšok pri pokladniach zrušili a v oddeleniach ovocia, zeleniny a pečiva umiestnili oznam nabádajúci k rozumnému používaniu. Momentálne pracujú na ekologickejšej alternatíve.
  • Spoločnosť Labaš plánuje v prevádzkach Fresh Plus zastavil od 1. marca predaj 19 položiek jednorazových plastových produktov. Nahradiť ich chce alternatívnymi produktmi z dreva, papiera a cukrovej trstiny.
  • V ponuke majú papierové tašky, znovu použiteľné tašky a biodegradovateľné PVC tašky. Momentálne testujú ekologické vrecúška na ovocie, zeleninu a pečivo s dobou rozložiteľnosti 40 dní. Recyklujú plastové fólie, do ktorých sa balia palety s tovarom.
  • Coop Jednota postupne vyraďuje slamky aj plastový riad a nahrádza ich produktmi vyrobenými z cukrovej trstiny. Plastové tyčinky do uší vymení za bambusové. V ponuke sú aj rozložiteľné vrecká do koša. Všetky igelitové tašky sú výlučne z rozložiteľných materiálov a ponúkajú aj tašky z juty, biobavlny či recyklovaných PET fliaš. Novinkou sú vrecúška určené na balenie pečiva, ovocia a zeleniny vyrobené taktiež z materiálu, ktorý sa v prírode rozloží na vodu, CO2 a biomasu.

  • Tlačiť
  • 1

Tagy Kaufland, plast, plast v supermarketoch