Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Kov, ktorý poháňa moderný svet. Modré zlato je zašpinené od krvi

19.08.2019, 07:00 | Adrián Berecz | © 2019 News and Media Holding

Nachádza sa v leteckých motoroch, raketách, jadrových elektrárňach, turbínach, notebookoch, ale aj v umelých bedrových kĺboch. Investori kobalt často označujú ako modré zlato, pretože má vlastnosti nevyhnutné pre najmodernejšie technológie. Tento týždeň pritom padlo rozhodnutie zatvoriť najväčšiu kobaltovú baňu na svete.

  • Tlačiť
  • 3

Kedysi sa využíval len na farbenie skla a keramiky do modrých odtieňov. Kombináciou kobaltu s inými kovmi však vznikajú zliatiny, ktoré charakterizuje výnimočná tuhosť, stabilita pri extrémnych teplotách či odolnosť voči korózii, opisuje britský portál BBC.

Vďaka smartfónom a batériám, ktoré bez kobaltu nemôžu fungovať, sa od roku 2008 dopyt po tomto kove zvyšuje stále rýchlejšie. Kobalt je dôležitou súčasťou lítium-iónových batérií.

Od roku 2016 do roku 2018 jeho cena stúpla z úrovne 26-tisíc dolárov za tonu na 90-tisíc dolárov. Viac ako 50 percent všetkého dopytu po kobalte, ktorý je vedľajším produktom pri ťažbe medi, sa odvíja od jeho využitia v batériách. Európska únia aj Spojené štáty klasifikujú tento kov ako kľúčovú surovinu.

Apple objednávka a vek elektromobility

Firma Apple minulý rok oznámila, že chce kobalt prvýkrát nakupovať priamo od producentov a uzavrieť s nimi dlhoročné kontrakty na dodávky niekoľkých ton kobaltu ročne.

Americký koncern rokoval o dlhodobých dodávkach kobaltu priamo s ťažiarmi. Z obáv pred potenciálnym nedostatkom tejto suroviny dôležitej pri výrobe batérií a boomu elektromobilov, ktoré tieto batérie poháňajú, si chce firma zabezpečiť dostatok kobaltu už vopred, uviedla agentúra Bloomberg.

Neprehliadnite

Apple je jedným z najväčších koncových užívateľov kobaltu pre batérie do svojich zariadení. Koncern doteraz nechával jeho nákup na firmy, ktoré batérie vyrábajú. K podobnému kroku ako Apple sa pritom podujalo viacero významných technologických firiem a automobiliek.

Od roku 2018 však začala cena kobaltu klesať. Tento rok klesla v dôsledku prudkého zvýšenia dodávok o viac ako 40 percent. Analytici a investori veštili, že elektromobilová revolúcia v autodoprave bude vyžadovať veľké množstvá kobaltu. No dopyt po tejto surovine reálne vôbec nie je taký masívny, ako sa predpokladalo.

Vek elektromobilov tak podľa analytikov ešte len nastane. Odhadujú, že sa dopyt po kobalte do autobatérií bude od roku 2020 do roku 2023 zvyšovať o 24 až 35 percent každý rok. Analytici spoločnosti City zároveň predpovedajú, že tento rok sa skončí prebytkom kobaltu okolo 9 300 ton, pričom v roku 2020 bude v deficite na úrovni 7 200 ton.

„Zmrazená“ baňa

Tento týždeň švajčiarska spoločnosť Glencore zastavila ťažbu v bani Mutanda v Konžskej demokratickej republike (KDR), ktorá je najväčšou medenou a kobaltovou baňou na svete.

Glencore uviedol, že po poklese cien už nie je ťažba suroviny ekonomicky životaschopná a firma baňu zmrazila do stavu

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS
s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 3