Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Kotlebovci v logike očkovania a prečo deti patria do blata

21.01.2017, 17:00 | Jozef Tvardzík | © 2017 News and Media Holding

Záložky na víkend | Cez pracovný týždeň človek často natrafí na mnoho zaujímavých článkov, ktoré sú však také dlhé, že nie je čas sa na ne sústrediť. A kým príde víkend, stratia sa vo víre internetu. V rubrike Záložky na víkend vám ponúkame zaujímavé články, na ktoré sa najlepšie sústreďuje pri dlhej sobotnej či nedeľnej káve.

  • Tlačiť
  • 21

Kotlebovci a ich logika očkovania

Vlani vedci v štúdii dokázali, že za šírenie osýpok a čierneho kašľa sú zodpovední neočkovaní. Z 970 prípadov osýpok sa až u 574 pacientov dokázalo, že neboli zaočkovaní napriek tomu, že boli na vakcínu spôsobilí. Z tohto počtu až 70,6 percenta pacientov ako dôvod uviedlo „nemedicínske výnimky“, teda náboženské a osobné dôvody.

„Fenomén odmietania očkovania bol spojený so zvýšeným rizikom osýpok u ľudí, ktorí odmietajú vakcíny a medzi plne zaočakovanými ľuďmi,“ potvrdili v štúdii vedci. Neočkovaní jedinci narúšajú kolektívnu imunitu v spoločnosti, ktorá, laicky povedané, bráni šíreniu infekcie a vzniku miestnych epidémií.

Táto štúdia ale nezabránila, aby poslanci z ĽSNS prišli s vlastnou iniciatívou, ktorá popiera vedecké poznatky. Kotlebovci tvrdia, že ľudia by sa mali sami rozhodnúť, či chcú byť očkovaní. Svoj „skvelý“ návrh chcú presadiť v novele zákona o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia. Právnu normu predložili už na najbližšiu schôdzu pléna.

„Očkovanie sa u nás vykonáva masovo aj na najmenších deťoch, pričom so sebou prináša značné zdravotné riziká a súčasne je vykonávané v drvivej väčšine prípadov na zdravých ľuďoch, len ako prevencia – keď nie je bezprostredne ohrozený ich život a zdravie,“ zdôrazňujú kotlebovci, ktorým sa nepáčia prísne pokuty.

Šéf strany Marián Kotleba tento návrh obhajoval už v predvolebnej kampani, keď povedal, že ľudia sú natoľko uvedomelí, aby sa rozhodli sami. „Kto chce nech si svoje deti očkovať dá, ale kto nemá záujem, štát by ho k tomu nemal nútiť,“ povedal vtedy M. Kotleba. Neverí, že povinné očkovanie je účinným plošným nástrojom proti zabráneniu epidémií. Ide ale o mylné presvedčenie, pretože len vďaka očkovaniu sa nám podarilo prežiť a žijeme relatívne dlhý život bez vážnych epidémií.

Už pred dvoma rokmi TREND.sk informoval, že hlavne v niektorých regiónoch je ohrozená kolektívna imunita. Najvážnejšia situácia bola v Bratislave, kde sa stalo to, pred čím pediatri už dlhšie varovali. Zaočkovanosť detí proti osýpkam, mumpsu a rubeole bola nižšia ako 95 percent, čo je podľa Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) kritická hranica, pod ktorou zaočkovanosť prestáva plniť ochrannú funkciu.

Minulý rok sa na rozhodnutia rodičov pozreli aj výskumníci zo Slovenskej akadémie vied. Vedci z Ústavu experimentálnej psychológie SAV sledovali viacero cieľových skupín od študentiek (budúcich matiek), rodičov (otcov i matky) a verejné diskusné portály až po individuálne skupinové rozhovory s ľuďmi, ktorí očkovanie odmietajú.

„V súčasnosti vidíme zmeny vo vnímaní lekárskej autority. Rodičia očakávajú zdieľané, čiže spoločné rozhodovanie o zdravotných záležitostiach svojich detí, chcú partnerstvo namiesto autoritárskeho prístupu lekára,“ povedala Mária Hatoková z vedeckého tímu. Rodičia si uvedomujú potrebu udržania kolektívnej imunity, dôležitejšie je však pre nich zdravie ich vlastného dieťaťa a majú strach pred jeho poškodením.

Kotlebovci preto presne vedia na koho cielia svojím návrhom. Na stovky rodičov, ktorí si nevedia poradiť v záplave informácií, a preto nechajú svoje deti radšej neočkované a ohrozia im život. Našťastie, na Slovensku hlasy proti očkovaniu nie sú také hlasné ako napríklad v USA, kde sa zrodili nové konšpiračné teórie o očkovaní, za ktoré sa postavili aj celebrity ako Jim Carrey.

Americký herec Jim CarreyZdroj: SITA / AP

Deti patria aj do blata

Mikróby považujeme za nebezpečné, a to z dobrého dôvodu: spôsobujú choroby, pandémie a smrť. Ľudstvo ale zažíva pokrok v medicíne, čoho výsledkom sú antibiotiká, vakcíny a sterilizácia, ktoré radikálne znížili počet a závažnosť infekcií, ktoré nám v minulosti strpčovali život. Zomrieť dnes na infekciu je pomerne vzácna udalosť.

Bohužiaľ, tento pokrok prichádza ruka v ruke s rozmachom iných chorôb: cukrovky, alergií, astmy, zápalových črevných ochorení, autoimunitných ochorení, autizmu, obezity a niektorých druhov rakoviny. Výskyt niektorých z týchto ochorení sa zdvojnásobuje každých desať rokov a ich výskyt sa často objavuje už v rannom detstve.

Mikrobiológ Brett Finlay a farmaceutka Marie-Claire Arrieta v knihe Let Them Eat Dirt tvrdia, že prílišná posadnutosť rodičov čistotou detí môže byť práve ich spúšťačom. Autori upozorňujú, že kým v minulosti deti žili na dvore, ponevierali sa v lese a jedli všetko možné a neumyté, dnes žijú v sterilnom - čistom svete, v ktorom rodičia dbajú na čistotu rúk detí a odopierajú im detské hry v blate. Súčasné deti sa podľa vedcov delia na dve kategórie: čisté alebo zdravé. 

Lekári sú pritom presvedčení, že deti by sa mali bežne stýkať s baktériami. Tie potom zlepšujú ich imunitu a cvičia ju. Keď totiž deti jedia piesok, hrajú sa v mláke, oblizujú kamene a vlastné špinavé prsty, robia presne to, čo im nakoniec prospieva. Ukazuje sa, že mikróby sú v našich telách tichými obyvateľmi a sú veľmi potrebné. Skvelý článok o tejto knihe vyšiel pred časom v denníku The Wall Street Journal

Autori knihy poukazujú na vlastnú štúdiu z roku 2015, v ktorej zistili, že ak sa v stolici trojmesačných bábätiek nachádzajú štyri špecifické baktérie, hrozí týmto deťom v budúcnosti astma s oveľa nižšou pravdepodobnosťou. Experimenty na myšiach potvrdili, že tieto mikróby akoby „odplašili“ astmu v budúcnosti.

Naše zdravie do veľkej miery závisí od udržania správneho mixu mikroorganizmov v našom tele a dôležité je predovšetkým vytvorenie dobrej črevnej flóry už v detskom veku.

Autori hovoria, že deti by si nemali zakaždým umývať ruky, keď prídu z vonku a rodičia by nemali hneď v panike umývať cumlík, keď im padne na zem. „Daj ho do vlastných úst ... neumývajte ho. Štúdie ukazujú, že je to prospešné pri znižovaní výskytu astmy a obezity u detí,“ dodal B. Finlay.

Aktivizmus proti fake news

Americká webová stránka Breitbart News patrí k najviditeľnejším príkladom webu, ktorý šíri vymyslené a emóciami nabité správy. Túto stránku navštívil koncom novembra aj vedec Nathan Phillips. Narazil na desiatky nezmyslov a vymyslených správ plných senzáciechtivých titulkov. Napríklad, že ženy, ktoré užívajú antikoncepciu, sú neatraktívne a šialené. Vtedy sa v ňom prebudil aktivizmus a vymyslel lacný a pomerne efektívny spôsob, ako podobným webom znepríjemniť život. Čo tak im stopnúť príjmy z reklamy?

K svojmu prekvapeniu na stránke Breitbartu videl blikať aj reklamu na Fakultu životného prostredia na Duke University, kde pracuje ako profesor. Keď sa na reklamu pýtal v škole, došiel na to, že jeho škola o existencii reklamy na pochybnom serveri nemá ani potuchy. Škola reagovala okamžite. Reklamu z Breitbart News stiahla s uistením, že niečo podobné sa nebude opakovať. Reklamu totiž umiestňujú na rôznych weboch naprogramovaní roboti, čo mnohé weby využívajú na vlastné obohatenie. 

N. Phillips si vtedy uvedomil, že práve objavil novú formu aktivizmu. Začal tak pracne posielať e-maily PR oddeleniam firiem, aby ich na reklamu upozornil. Jeho aktivizmus inšpiroval po celom svete tisícky ďalších dobrovoľníkov. V novembri na sociálnej sieti Twitter vytvorili skupinu Sleeping Giants, ktorá ich združuje.

V priebehu takmer dvoch mesiacov o pochybnej reklame na Breibart upozornili cez tisíc firiem a neziskových organizácií. Približne 400 z nich im aj odpísalo a sľúbilo zabezpečiť stiahnutie reklamy z pochybného portálu. Pre väčšinu firiem je v hre totiž ich dobrá povesť firmy.

„Snažíme sa takýmto spôsobom ukradnúť peniaze z reklamy rasistickým webom. Zamerali sme sa na Breitbart, pretože je to najväčšia ryba,“ povedal pre denník The New York Times šéf skupiny Sleeping Giants. Množstvo členov posiela firmám fotografie reklamy z Breitbart News anonymne, pretože často v týchto spoločnostiach pracujú.

Fake News - vymyslené správy na webeZdroj: flickr.com / Ron Mader | cc

Najdrahší dom v USA

Ak nemáte, kde vložiť svoje prebytočné milióny, odporúčame pozrieť sa do Kalifornie. Momentálne sa tam predáva najdrahší palác v Spojených štátoch. Jeho cena je 250 miliónov dolárov. 

Rozprestiera sa v luxusnej štvrti Bel Air v Kalifornii a jeho vybavenie je neskutočné. Súčasťou je obrovský bazén, obrovská vinotéka, sladkosti v hodnote 200-tisíc dolárov či bohatá zbierka umenia a výnimočných áut: Pagani Huayra, Ferrari 488, Rolls-Royce, Bentley Continental GT, Bugatti Veyron, Ariel Atom či Lamborghini Gallardo. 

Obytná plocha domu je asi 3 530 metrov štvorcových. Dom má 12 spálni, 21 kúpelní, tri kuchyne, päť barov, posilňovňu či wellness. Súčasťou je aj najväčšia televízia, ktorá kedy bola umiestnená v americkej domácnosti - uhlopriečka má skoro 10 metrov a je súčasťou 40-miestneho kina. V haciende sa nachádzajú aj štyri bowlingové dráhy. Vonku je k dispozícií golfový green a helikoptéra. 

Skúste si pozrieť skvele graficky urobené video, ktoré má nalákať kupcov. 

  • Tlačiť
  • 21

Tagy Záložky na víkend