Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Kupujeme hlúposti a triedime odpady. Hlavne, že sme ekologickí

01.12.2017

Diskusia (7 reakcií) Pravidlá diskusie

01.12.2017 | Kuchcok

Zaujimavy clanok.

01.12.2017 | LPB

+
Kto by to o tých Talianoch povedal, bravo!.

01.12.2017 | martin33

Vynikajuci clanok.
Este by to chcelo urobit prieskum medzi clenmi Greenpeace a podobnymi "ekologmi", ako casto si kupuju novy mobil a ci si kupuju nove oblecenie az vtedy, ked je stare opotrebovane a nie vtedy, ked sa zmeni moda.

01.12.2017 | Sorry jako!!!

Pseudo ochranári sú všetci pokrytci. Robia pre peniaze.

01.12.2017 | Sorry jako!!!

Ako aj vitaci migrantov. Domov si nevezmu ani jedného. Robia to tiež pre peniaze.. Sorosove.:-)

02.12.2017 | muchomuurka

Článok má zavádzajúcu výstavbu a názov. Snaží sa vsugerovať, že recyklácia má byť zarovno so spotrebou čo je utopistická predstava, ktorej sa ešte nejaký čas ľudstvo bude len približovať. Spoločnosť niečo očakáva, ak chceme byť jej súčasťou sú nutné kompromisy. To však neznamená, že máme teraz na všetky tie snahy o separovanie, či ekologickosť rezignovať a čakať na dokonalosť, ktorá príde sama od seba. Tak ako za socíku vylievali chémiu do riek ako prišlo, tak to už našťastie nie je beztrestné. Chceli by sme teraz mať limity ako pred 50 rokmi, keď teraz je známe, že dané substancie sú napr. rakovinotvorné? Pokrok vyžaduje čas a vytrvalosť. Či už ide o technológie alebo o spoločnosť a jej návyky. Zaviesť index dolce vita by mohol byť krok dobrým smerom aj k všeobecnému dobru pre celú planétu.

08.01.2018 | Roman Kanala

(O Jevonsovom paradoxe):
"Spomínaný paradox spočíva v tom, že efektívnejšie využitie zdroja zníži náklady produkcie, a tým aj cenu konečného tovaru či služby. Nižšia cena umožní ľuďom si danú vec zaobstarať lacnejšie, prípadne umožní produkciu väčších či technicky náročnejších výrobkov. Efektívnejšia letecká doprava tak neviedla k zníženiu spotreby paliva, ale k výraznému nárastu objemu leteckej prepravy. Rovnako tak úspornejšia elektronika nevedie k menšej spotrebe energie a použitých materiálov, ale často k väčším obrazovkám alebo napríklad chladničkám, prípadne k ich minimalizácií, ale súčasne celkovo narastá spotreba, ktorá prekonáva potenciálne jednotkové úspory. "

Jevonsov paradox sa dá jednoducho vysvetliť tak, že zvýšenie energetickej účinnosti je po ekonomicky zvýšením produktivity energie. A ako sa v ekonomickej teórii hovorí, zvýšenie produktivity čohokoľvek vedie k zníženiu mernej ceny ono zdroja. Za rovnaké peniaze si človek môže kúpiť väčšie množstvo onoho tovaru, v našom prípade energie. Zníženie ceny prináša vyššiu spotrebu. Jevonsov paradox je teda koherentný z hľadiska klasickej ekonomickej teórie.

Ale tu máme dva prípady. Prvým je trh ďaleko od saturácie. Napríklad autá, či lety nízkonákladovými linkami. Tam zníženie ceny povedie k vyššej soptrebe. Druhým prípadom je, keď zvýšenie množstva nie je už celkom dobre možné či účelné. Napríklad pri spotrebičoch, ktoré sú zapnuté stále. Ako chladnička. Chladničku nebudete používať viacej, lebo elektrina je lacnejšia. Takže tam sa lepšie parametre prepíšu do zníženej spotreby 1:1.

Čo sa týka rastu a trvalo udržateľného rozvoja, o tom som písal tu: https://blog.etrend...