Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Lektor kritického myslenia: Prívrženci Kotlebu často nemajú argumenty

15.10.2018, 14:10 | Jozef Tvardzík | © 2018 News and Media Holding

Sedem rokov strávil na Masarykovej univerzite v Brne, absolvoval pobyty na univerzite v Osle a na Diplomatickej akadémii vo Viedni. Na slovenskom veľvyslanectve v Berlíne mal ostať tri až štyri roky. Chodil v oblekoch, mal byt v centre mesta a pred sebou sľubnú kariéru. Požiadal však o predčasné ukončenie vyslania a na vlastnú žiadosť odišiel z ministerstva zahraničných vecí. Svetovú metropolu vymenil za slovenský vidiek na lazoch v Zaježovej. Bývalý diplomat Ondrej Gažovič teraz pôsobí ako lektor kritického myslenia.

  • Tlačiť
  • 31

Navštevuje školy a učí stredoškolákov a vysokoškolákov, ako lepšie a kritickejšie pristupovať k informáciám, ktoré ich obklopujú. Je presvedčený, že jeho práca má v dobe informačného pretlaku zmysel, pretože mladým ľuďom pomáha pri rozhodovaní. Na problém sa navyše dá pozerať z rôznych uhlov a argumentovať o riešeniach aj bez urážok.

Pôsobíte ako lektor kritického myslenia. Ako ste sa k tomu dostali?

Kurzy súvisiace s kritickým myslením a argumentáciou som učil už v minulosti na Masarykovej univerzite v Brne a na Univerzite Komenského v Bratislave. Po odchode z ministerstva tak pre mňa bolo lektorovanie do istej miery návrat k tomu, čo som robil predtým.

V súčasnosti sa venujem vyučovaniu najmä na stredných školách, ale vediem aj kurzy pre dospelých. Spolupracujem s Komenského inštitútom, ktorý vzdeláva talentovaných učiteľov, s manželkou opäť vedieme kurz na Univerzite Komenského a s kolegami z Akadémie kritického myslenia sa venujeme súkromným klientom.

Je kritické myslenie v súčasnosti akútnejší problém?

Žijeme v informačne presýtenom prostredí. Okolo nás koluje obrovské množstvo informácií a veľká časť z nich je nekvalitná a vymyslená, často ide o hoaxy a dezinformácie. Mnohí žiaci sú v záplave informácií stratení, nevedia ich filtrovať.

Často sa dostávajú k informáciám tak, že na nich niečo vyskočí na Facebooku. Už sa ale nezamýšľajú nad tým, kto je autor, zdroj a nekonfrontujú to s iným zdrojom.

Už keď študent povie, že číta Nový čas a sleduje Televízne noviny na Markíze, tak už to je istý pokrok. Tieto informácie aspoň prechádzajú nejakou redakčnou úpravou. Je však minimum študentov, ktorí by čítali Sme, TREND či Denník N. Dôležité je ich viesť, aby si vyhľadávali kvalitné zdroje, aby sa nebáli za ne zaplatiť, tak ako platia aj za iné veci.

Neprehliadnite

Ďalší problém je, že mnohí ľudia sa nedokážu sústrediť a články sú pre nich dlhé…

Áno, význam kritického myslenia sa zvyšuje aj preto, že sú veľmi nesústredení. Majú tendenciu každé dve-tri minúty vytiahnuť smartfón a niečo na ňom riešiť. Keď sa 

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS
s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 31

Tagy kritické myslenie, Ondrej Gažovič, Slováci v zahraničí