Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Logistika dobýja stratené pozície

21.04.2011, 11:00 | Jaroslav Kukučka | © 2011 News and Media Holding

Tuzemské tržby budú atakovať rekord z roka 2008

  • Tlačiť
  • 0

Tagy

logistika

Ekonomika s logistikou žijú v symbióze. Spolu sa delia o radosti, ale aj starosti. Kríza z roku 2009 brandži ukázala aj tienisté stránky podnikania. Našťastie netrvala dlho. Na investície a pozastavené projekty nestihlo napadať veľa prachu. Firmám opäť rastú obraty, aj odvaha zainvestovať sa vracia. Niektoré staré neduhy na slovenskom trhu – slabé zisky, nízke marže a neskoré splácanie faktúr najmä od menších a slabších členov v dodávateľsko-odberateľskom reťazci – však pretrvávajú. To v sektore, kde sa platí skôr, ako sa inkasuje, a kde sa zvyšuje potreba drahého úverového prefinancovávania, bráni zvyšovať otáčky. Aj rozkolísanosť objednávok najmä vo firmách obchodujúcich s cyklickými automobilkami, hutníkmi či chemikmi bude vždy hrozbou.

Pravda, kríza priniesla do firiem viac operatívnosti, nastavili sa nanovo nákladové štruktúry a odhalili rezervy, ktoré ich spolu s novými formami riadenia biznisu lepšie pripravili na volatilnejšie časy fungovania v globálnom svete. Slovenská ekonomika už začala kopírovať globálny rastový trend aj vďaka nemeckému rozmachu, ktorý získava najviac z čínsko-ázijskej dynamiky. Čína ako hlavná ekonomická lokomotíva sveta aj v logistike začína udávať tempo. Slovenská i svetová logistika hlási postupný návrat na predkrízové úrovne, čo sa prejavuje okrem investícií aj na väčšej akvizičnej aktivite firiem z brandže.

Obraty v renesancii

Ekonomický rast Slovenska sa naštartoval už v minulom roku a bude pokračovať s menšími tempami aj v nasledujúcich obdobiach. To zvyšuje aj prepravné výkony slovenských dopravcov a obraty logistov. Vlani tržby v doprave a skladovaní medziročne zosilneli podľa menej presných mesačných údajov Štatistického úradu Slovenskej republiky o sedem percent na bezmála 5,8 miliardy eur. Za posledných päť rokov aj napriek jednorazovo výraznému poklesu (-13,6 % v roku 2009) zosilneli o viac ako polovicu. V tomto roku TREND Analyses odhaduje, že by sa mali opäť dostať nad hladinu 6 miliárd eur a v prípade udržania súčasného tempa rastu svetovej i domácej ekonomiky po celý rok 2011 atakovať aj rekordnú hranicu z obdobia 2008. Najmä ak sa potvrdia silné očakávania rastu výnosov, ktorý TRENDU avizovali aj významní tuzemskí hráči z tejto brandže.

Prvé mesiace tohto roka tomu nasvedčujú. Výkonný riaditeľ špedično-logistickej spoločnosti Cargo-partner SR Tibor Majzún hovorí, že už teraz vlastné skladové priestory v Bratislave majú preplnené a musia využívať aj externé kapacity. „Medziročne nám výkony išli hore za prvé dva mesiace o 70 percent a za celý rok očakávame silný dvojciferný rast,“ dodáva. Už v minulom roku pritom firma ako jedna z najväčších na Slovensku orientujúca sa najmä na zámorské letecké a námorné cargo vykázala rekordné tržby na úrovni 37 miliónov eur.

logistika_profimedia_01

Dvojciferné rasty hlásia aj ďalšie významné skupiny ako Metrans alebo Dachsler a s miernym rastom ráta drvivá väčšina firiem. Prebudila sa európska, americká a ešte viac ázijská ekonomika, čo zlepšilo náladu podnikateľov i spotrebiteľov za hranicami Slovenska. Tuzemská ekonomika žijúca najmä z exportu priemyselných a spotrebných tovarov prenáša lepšiaci sa zahraničný dopyt aj na logistickú brandžu. Nosné odvetvia ako automotive, strojárstvo, elektrotechnika, hutníctvo i chémia zvyšujú produkciu na export, čo prináša nové objednávky aj nových klientov do logistiky. Produkcia osobných automobilov by na Slovensku mala v tomto roku dosiahnuť prvýkrát v histórii viac ako 600-tisíc vozidiel, čo firmám obsluhujúcim automobilky a ich dodávateľov obraty okamžite zvyšuje, a to minimálne o 10 percent. Manažéri slovenskej logistiky neavizujú ani žiadny významnejší vplyv japonskej prírodnej katastrofy na objednávky. Aj Róbert Pokorný, obchodný riaditeľ Panalpina Slovakia, ktorá je súčasťou rovnomenného švajčiarskeho leteckého a námorného prepravného špecialistu, tvrdí: „Japonsko nie je islandská sopka, ktorá pred rokom ohrozovala medzinárodnú prepravu tovarov“.

Investície na scéne

Investície dávajú silu do budúcnosti. Logistika je na Slovensku mladým odvetvím, neustále sem prichádzajú silné zahraničné značky. Podľa viacerých odborníkov majú Slovensko i Česko výhodnú logistickú polohu a sú bránou pre východoeurópske trhy. Riaditeľ pobočky developerskej spoločnosti ProLogis Mario Sander hovorí doslova, že sú z logistického hľadiska požehnanými. Jeho spoločnosť si pochvaľuje aj mieru retencie, teda vernosti a lojality zákazníkov, ktorú tu má na úrovni 94 percent. V regióne strednej a východnej Európy si v roku 2010 aj preto prenajali viac ako milión štvorcových metrov skladov a majú až dvojpätinový podiel na uzavretých transakciách.

Záujem o slovenský región potvrdila aj nedávna návšteva firiem z Hongkongu, ktorej podnikatelia oboznámili vládnych predstaviteľov s plánmi výstavby logistického centra pre nákladnú leteckú dopravu. Logistické plochy v tomto roku zaplnia na Slovensku aj nové stavby. Od marca už funguje v Lozorne prvá časť moderného Eurohubu Dachser Slovakia, prekladiskový terminál s medzinárodným významom, ktorý je súčasťou konceptu troch eurohubov (Überherrn Nemecko a Clermont-Ferrand Francúzsko). Prostredníctvom nich je prepojený tok tovaru medzi všetkými krajinami Európy na dennej báze v nemeckej skupine Dachser. Slovenská dcéra zvýšila vlani tržby o viac ako polovicu na 17 miliónov eur a podľa výkonného riaditeľa Romana Stoličného ich do roku 2015 opäť zdvojnásobia. To si vyžiada ešte 9 miliónov eur investícií len v tomto roku a neskôr pribudnú ďalšie. S investíciami v logistických centrách postupne bude rásť aj zamestnanosť. Bratislavský Cargo-partner SR tiež ide týmto smerom. Firma začína s výstavbou prvej skladovej haly svojho nového centra v Dunajskej Strede. V najbližších troch rokoch tu preinvestujú spolu 20 miliónov eur. Biznisu sa darí podľa T. Majzúna aj vďaka aktivitám, ktoré rozbehli ešte počas krízy, keď začali robiť biznis súčasne aj pre zahraničné firmy len na zahraničných trhoch. Efektívne sa im ukázalo mať v zahraničí priame zberné kontajnery, najviac v Ázii, kde biznis frčí naplno. Firma aj preto počíta s rastom zamestnanosti o viac ako pätinu – na vyše dvesto pracovníkov.

V dunajskostredskom Metranse, čo je najväčší prevádzkovateľ kombinovanej dopravy v tuzemsku, rástli tržby aj v krízovom roku 2009. No a vlani ich zvýšili na rekordných takmer 65 miliónov eur. Šéf spoločnosti Peter Kiss si posťažuje, že aj napriek silnému rastu výkonov ceny a ziskové marže zostávajú naďalej v kríze. Prevádzkové marže totiž nedosahujú ani hranicu piatich percent a starosti robí aj stále stúpajúca ceny ropy a energií. Investovať však budú: okrem nového terminálu v Košiciach, ktorý začnú stavať v tomto roku, pôjdu milióny eur aj do vlastného vozového parku železničnej dopravy, konkrétne do nákupu lokomotív. Objem prepravy zásielok im stúpol medziročne o viac ako dve pätiny a podľa P. Kissa mať vlastné lokomotívy je ako vlastniť taxík pri prepravách do prístavov, ako sú Rijeka, Hamburg či Amsterdam, kam a odkiaľ smerujú ich vlakové súpravy. Jiří Samek, riaditeľ skupiny Metrans, poznamenáva, že brzdou rozvoja železničnej dopravy vrátane kombinovanej môžu byť štátni dopravcovia. A nejde len o slovenské a české Cargo. „V budúcnosti vidíme problém, že veľkí štátni dopravcovia by mohli byť pre svoju vlastnú hospodársku situáciu brzdou pre naše podnikanie. Je preto nutné sa preventívne pripraviť na to, že budú nekonkurencieschopní tak vo vzťahu k cestnej, ako aj k súkromným dopravcom,“ uvádza pre české Dopravní noviny.

Okrem Bratislavy, Senca a Žiliny idú investori aj na východ krajiny. Goodman Group postaví pri košickom letisku priemyselný objekt za 16 mil. eur pre celosvetovo pôsobiaceho dodávateľa automobilového vybavenia. Aj príchod investorov ako americký Honeywell International do Prešova môže túto oblasť logisticky ešte viac povzbudiť. Firmu spoza Atlantiku okrem daňových stimulov prilákala aj lacná a kvalifikovaná pracovná sila a logistická podpora v regióne.

Biliónová logistika Číny

Logistika je podnikanie pre investorov pracujúcich s dlhodobými horizontmi návratnosti, často desať a viac rokov. Po kríze ožíva s investíciami aj globálny svet akvizícií. V minulom roku objem transakcií podľa údajov z www.mergermarket.com v oblasti dopravy a nehnuteľností presiahol vo svete spolu 147 miliárd dolárov. Medziročne o bezmála štvrtinu viac. V tomto roku sa napríklad spojenie firiem AMB Property a ProLogis radí medzi päticu najväčších transakcií. Vytvorí globálneho obra, prevádzkovateľa a developera priemyselných nehnuteľností s celkovými aktívami 46 miliárd dolárov. Cieľom je znižovať náklady a zlepšiť si globálnu pozíciu, ktorú má firma už teraz silnú. Okrem amerického aj na rýchlorastúcich trhoch v Číne a v Brazílii.

Čína je hlavným magnetom. Celková hodnota logistického trhu podľa štatistík China Federation of Logistics & Purchasing vlani dosiahla 125 biliónov jüanov (v prepočte viac ako 13,5 bilióna eur), pričom drvivá väčšina z toho pripadá na logistiku s priemyselnými surovinami, výrobkami a službami. Za posledných päť rokov sa celková hodnota tohto odvetvia v ríši stredu zvýšila viac ako 1,6 násobne. Na porovnanie, logistická brandža v najväčšej ekonomike Európy – v Nemecku generuje ročne výnosy na úrovni 200 miliárd eur. Čína je produkčným motorom sveta a napríklad v autobrandži alebo hutníctve už jednoznačne dominuje v spotrebe aj v produkcii, čo jej závislosť od logistiky každoročne zvyšuje. V ďalších rokoch domáci aj zahraniční analytici predpovedajú Číne aj Ázii rast logistického biznisu na úrovni 8 až 9 percent, čo pritiahne do brandže ďalšie investície zo sveta.

Foto - Profimedia.cz

Článok vyšiel v prílohe Logistika a transport, ktorá je súčasťou aktuálneho vydania TRENDU č. 16.

Tlačený TREND na webe, kniha ako darček a ďalšie: Desať dôvodov, prečo si predplatiť časopis TREND.

  • Tlačiť
  • 0

Tagy logistika

Diskusia (0 reakcií)