Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Lubyová hodila problémy s osemročnými gymnáziami na opozíciu

28.01.2018 | TASR

Diskusia (11 reakcií) Pravidlá diskusie

28.01.2018 | La Francaise

1.Tato garnitura nepotrebuje vdelanych ludi. Potrebuje hlupe, manipulovatelne telce a preto zaviedla kvoty. 2. Kvoty platne pre celu krajinu su hlupost, pretoze vo velkych mestach je vyssia koncentracia ludi s vyssim vzdelanim a je logicke, ze ich potomkovia ovplyvneni podnetnym prostredim sa budu hlasit na 8 rocne gymnazia. Cize vo velkych mestach bude podiel tychto deti vyssi.

29.01.2018 | maugli2

Včera som tú diskusiu počúval a pomaly si začínam myslíeť, že lepší bol predchádzajúci minister :-) Okrem spomenutých nezmyslov, ktoré vypotila o zodpovednosti opozície za súčasný stav, mi nie je jasné, či ju niekto berie vážne. Na to, aby mali jej slová nejakú váhu, hovorí prirýchlo. Neviem, prečo mali všetci od nej vysoké očakávania. Preto, že je dcérou nejakého akademika? No, skôr činy sú rozhodujúce a zatiaľ okrem zmätkov toho veľa neukázala.

29.01.2018 | EuroSMS

Taraniny o tom, ze najlepsi odidu na 8.roc. gymn. a v ZS zostanu slabsi ziaci, ktorych nebude mat kto tahat k lepsim vykonom, je nepochopitelny, hlupy a nezmyselny. Toto v konkurencnom prostredi nefunguje a skola uz je zaciatok konkurencneho prostredia. Bud ide iba o peniaze alebo o amaterizmus. Lebo opak je pravdou:
- ak sa “ini” zhromazdia na jednom mieste 8 roc. gymn., je mozne o nich vediet, podporovat ich - moze to byt buduca elita naroda. Pokial sa ich, pochopitelne, podari udrzat na SK, lebo aj toto je dosledok vacsiny dobrych skol,
- pokial sa zo ZS stratia niektore rusive povahy, kedze sa nudili, zapodievali pre nich nepodstatnymi vecami, atd., objavi sa odrazu “druha vlna”, t.j. taki, co by za povodnych okolnosti nemali sancu vyniknut a zrazu su tu, su sikovni, konkuruju najlepsim z 8 rocnych gymn.
Snaha o vytvorenie vsetkych mudrych nefunguje. Intelekt, nadanie, talenty a dalsie parametre vynimocnosti su rozlozene na gausovej krivke a ziadne prikazy, zakazy a nariadenia ich neohnu inak. Dokonca sa ani nedaju kupit .

29.01.2018 | šumný parobok

Ta buduca elita naroda z 8-roc. gymnazii ma rovnake vysledky ako absolvetni 4-roc. gymnazii.

29.01.2018 | EuroSMS

Jednoznacne suhlasim, ale ked to je zabehane, nejde o zbytocnu zmenu? Nie je takto sanca vytazit viac sikovnych studentov? Su akutnejsie veci, ktore treba dat do poriadku, ako rozbijat koncepciu, ktora uz isty cas funguje.

29.01.2018 | šumný parobok

Jediny exekt, ktore maju 8-roc. gymnazia je, ze odchodom sikovnejsich ziakov trpia slabsi ziaci, ktori zostali na zakladnej skole. Podnetny rozhovor k tejto teme je napr. https://www.postoj....

29.01.2018 | atabaz

Presne ste to vystihli, diskutér.

Navyše, aj učitelia pôsobiaci na mnohých osemročných gymnáziách by potvrdili (najpravdepodobnejšie v nejakom anonymnom prieskume, určite nie ako informáciu pre televíznych či rozhlasových redaktorov - veď by riskovali stratu miesta), aká je v súčasnosti kvalita žiakov nejedného osemročného gymnázia, Na niektoré sa robí priamo nábor. Niekde sú učitelia vyzývaní vedením škôl, aby získavali záujemcov o štúdium na OG v rodinách a medzi známymi.

Kto tu chce kohosi presviedčať, že tu je 20 % mimoriadne nadaných žiakov, ktorých "talent" treba rozvíjať v privilegovaných inštitúciách?

Lubyová poukazuje na fínske integrované školstvo. Ale opakovane objavujeme už "objavené Práve u nás v minulosti bezproblémovo a dlhodobo fungovalo integrované školstvo. V triedach boli popri vynikajúcich žiakoch slabšie prospievajúci, Rómovia popri Nerómoch. Vynikajúcim nikto nekládol prekážky vedomostne rásť a kto ich chcel nasledovať, aspoń videl vzory. No čo je mimoriadne dôležité, v zmiešanom inegrovanom prostredí všetci žiaci vyzrievali ľudsky, občiansky.

My sme sa od istého času naučili vytvárať "skleníkové prostredia" na pestovanie akýchsi privilegovaných jedincov v oblasti vzdelávania a dôsledky sledujeme nielen v prospechu, ale aj v správaní sa absolventov škôl, aj tých "elitných", lebo tu vzrastajú prejavy sebectva, povýšenectva, intolerancie, "vyčleňovania sa", neochoty komunikovať, spolupracovať.

Prečo nikto nezisťuje, kde pracujú po vyštudovaní vysokých škôl tí "elitní" študenti
z osemročných gymnázií? Koľkí pracujú vo vyštudovaných odboroch, koľkí ostali po vyštudovaní na Slovensku?! A všetci študovali z peňazí všetkých daňových poplatníkov.

30.01.2018 | Martiman

Nesúhlasím s tým, že integrované školstvo je riešením na všetky boliestky...

Čo sa týka 8 ročných gymnázií: Celé sa to dokašlalo, keď bolo zavedené že na 8 ročné gymnáziá sa chodí z 5. triedy. Však na čo už sú len dobré, keď neplnia funkciu urýchlenia vzdelania. Už sú fakt len vecou statusu. A toto domrvil pred 10 rokmi Mikolaj.

Samozrejme, v ideálnom svete by mohli byť všetci spolu v malej triede, a učiteľ by bol schopný sa venovať všetkým výkonnostným skupinám, ale:

1, U nás ak žiak prejaví o niečo hlbší záujem, alebo talent, tak sa stane skôr terčom šikany ako obdivu a statusu vzoru.
2, Učitelia z čias socializmu sú naučení učiť direktívne. Takýto spôsob učenia skôr vystavuje žiakov stresu, a tých čo majú problémy vôbec nerieši. No a v dnešnej "kultúre" že načo vedomosti už aj tá motivácia stresom stráca efekt. A ako náplasť na zhoršujúci sa prospech... znížili latku. Špirála smrti.
3, Noví učitelia (a že ich je málo) sú vychovávaní na Slovenských univerzitách, kde sú učení učiť ako v bode 2, alebo čoraz častejšie sú učení proste slabo.

Dodatok, nezabúdajte, že cigánov je už neskoro vychovávať na základnej škole.
Dodatok 2, v integrovanom prostredí u nás vyrástla generácia, čo si zvolila Mečiara, a čo si teraz volí Fica a SNS. Takže asi až tak ľudsky a občiansky nevyzrela...
A nakoniec, analýza uplatnenia žiakov gymnázií po 5 rokoch čo strávili na univerzite, kde sa všetko ešte raz poriadne premieša, by: 1, hodnotenie výrazne skreslila smerom k výsledku že medzi školami nie je rozdiel 2, v prípade že by študenti istého typu škôl preferovali výrazne odlišné univerzity, efekt univerzitného vzdelania by skreslil výsledky smerom k väčšej rozdielnosti. Koľkí sa chytili až na VŠ, a koľkí sa naopak nevedeli adaptovať? A nejaký blbec na ministerstve by sa tým potom mohol oháňať.

29.01.2018 | atabaz

"Nech sa to odloží, aby sme sa pokojne mohli dohodnúť na spravodlivých kritériách", požaduje Remišová.

"Spravodlivé" kritériá?! Pre koho majú byť spravodlivé? V akej podobe?!

Čo iné je táto požiadavka, ako prianie dosiahnuť to, čo chú politici, ktorí sa rozhodli byť "hovorcami" rodičov, ktorí si nevedia ani predstaviť, aby sa ich deti ocitli niekde inde na škole ako v osemročnom gymnáziu? (Už vonkoncom nie niekde pomiešaní s Rómami. "Nadľudia!" A práve z kruhov kreťanských rodičov a kresťanských politikov zaznievajú požiadavky vvyhradiť im privilégiá, aké nemá žiaden kraj.) Grohling presviedča: "Nechajme rodičom výber!". Beblavému je aj zvýšenie kvóty na 10% málo.
Bratislava sa doteraz nedokázala vtesnať do kvóty 5%, pričom všetky kraje to dokázali. Neobstojí argument Grohlinga, že Bratislava je spádová oblasť aj pre žiakov zo širšieho okolia Bratislavy, lebo takou spádovou oblasťou sú aj iné veľké mestá na Slovensku.
Nech majú šancu pokračovať (spomedzi tých vraj existenčne "ohrozených") predovšetkým školy pre deti so špecifickými potrebami zdravotného charakteru! Ale prečo má pokračovať existencia škôl pre takú masu(!) - také enormné počty - vraj mimoriadne nadaných detí?! (Kto chce veriť, že sú u nás v OG len mimoriadne nadaní žiaci?)

Ako možno pokladať za normálnu už len takú skutočnosť, že len v takej Bratislave (len v Bratislave!) je vyše 40 gymnázií?!

Keby tu fungovalo už aj také "sito" na racionálnu reguláciu počtov žiakov hlásiacich sa na gymnáziá, akým bolo v minulosti rozdelenie gymnázií na reálne (s dôrazom na prírodovedné a technické predmety) a klasické (zamerané dominantne na humanitné predmety), resp. v rámci gymnaziálneho štúdia sa žiaci vzdelávali od prvého po maturitný ročník osobitne v triedach zameraných na prírodovedné predmety, osobitne v humanitných triedach, určite by sa optimalizovali aj počty gymnázií, ustali by nekritické nároky rodičov dostať silou-mocou dieťa na gymnázium.

31.01.2018 | EuroSMS

(Ine mesta nie su, ani Bratislava vo svojej podstate nie je mesto a su spadove.)

Mam deti s vysoko nadpriemernym nadanim a talentami (co nie je to iste).
Je to rovnaka narocne, ako mat postihnute deti, tomu verte.
Pracoval som 15-20 hodine denne, spal 3 hodiny, aby som ich mohol dat do skoly, aku si zasluzia a kde aj ostatni budu podobni. T.j. ziadna integracia a tahanie slabsich ziakov z marazmu. Nebudu ine deti riesit zanedbane a nevychovane z inch rodin a neschpnost rodicov. Ak su chudobni, to je cosi uplne ine, ale flakacov netolerujem.
Pomahate kolegom, ktori cely den pozeraju video alebo sa schovaju nialam, aby ich sef nevidel? No nie, takze u deti plati to iste.

30.01.2018 | redpepper

Ja som bola odchovaná na socialistickom systéme školstva a elitárstvo len tak prekvitalo. Od základnej školy až po vysokú. Vtedy to tiež bolo centrálne riadené. Zdá sa, že ministerka má zrejme vrelé spomienky na tie časy. Na základnej škole sa elita nie veľmi bavila s tou neelitou. Extra krúžky pre tých šikovnejších a tých slabších systém marginalizoval. V tomto smere sa nič nezmenilo. Je to proste mentálne nastavenie v tejto spoločnosti. Deti, ktoré sa na gymnáziá v BA nedostanú, budú hľadať iné spôsoby. Paradoxom je to, že deti v BA majú lepšie výsledky testov ako mimo BA, lepší prístup k vzdelaniu a napriek tomu im to treba skomplikovať. Nech elita veľmi nevyskakuje. Musím konštatovať, že na ministerskej stoličke je opäť nekompetentná osoba.