Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Putinovi trollovia, riadne si to odrobia. Odmenou je sladký ortieľ, čaká na nich ruský rubeľ

01.04.2015, 00:01 | Jozef Tvardzík | © 2015 News and Media Holding

Najznámejšou trollovacou skupinou je firma Internet Research Agency, ktorá sa nachádza na okraji Petrohradu. Zamestnáva niekoľko stoviek ľudí, ktorí nonstop píšu proruské komentáre a blogy

  • Tlačiť
  • 2

Tagy

Putin

Štvorpodlažná budova v mestskej časti Petrohradu Oľgino na ulici Savuškin 55 nie je na prvý pohľad ničím zvláštna. Ak však pred sivú a nevábnu budovu odparkujete auto, každých 12 hodín z budovy vyjdu desiatky mladých ľudí, ktorých vystrieda ďalšia šichta. Pozoruhodný je fakt, že zamestnanci sa stále ponáhľajú a z budovy a do nej bežia, aby ich tváre nezachytila kamera alebo novinársky fotoaparát.

V úzkych chodbách budovy sú „oddelenia sociálnych médii“. Ide o maličké newsroomy, v ktorých pracujú vedľa seba bloggeri, ktorí ovplyvňujú svetovú mienku o režime prezidenta Vladimira Putina.

V každej 12-hodinovej smene pracuje 250 ľudí. Zamestnať sa nie je žiadny problém, o čo sa úspešne pokúsili viacerí novinári.

„Okná sú zatiahnuté roletami a nikto sa nemôže pozerať von do ulice. S nikým sa nemôžete rozprávať a vlastne na to pri tejto práci ani nemáte čas. Rovnako sa o práci nemôžete rozprávať ani s novinármi,“ tvrdí ruská novinárka Alexandrea Garmazhapova, ktorá pracovala v roku 2013 v „trolling“ firme Agentstvo Internet Issledovanii (Internet Research Agency).

Proces trollovania

Nedávno sa o práci rozhovoril pre rádio Slobodná Európa blogger Marat Burkhard, ktorý na trolling farme pracoval niekoľko mesiacov. Zastáva prozápadné postoje, proruským bloggerom sa stal z dvoch dôvodov: pre „dobrodružstvo, ktoré nikde inde na svete nezažije“, a, samozrejme, slušný zárobok a jedlo zadarmo. Jeho mesačný plat sa pohyboval okolo 650 eur (45-tisíc rubľov), čo je pre mladého človeka, ktorý si v Rusku ťažko nájde prácu, mimoriadne lákavý benefit.

Či bloger M. Burkhard však aj skutočne existuje je týmto portálom spochybnený. Bloger má byť nastrčenou figúrkou, ktorá má bojovať proti ruskej propagande.

„Rádio Sloboda je súčasť Rádia Slobodná Európa, ktoré je priamo riadené Spojenými štátmi.” Kampaň Marata Burkharda” nie je potom nič iné ako súčasť informačnej klamlivej vojny USA a Západu. Zároveň je to signál na paušalizáciu všetkých kritikov ako platených agentov Kremľa a preto každú kritiku treba nielen odmietnuť ale začať aj postihovať jeho pôvodcu za vlastizradu,“ reaguje portál Medzicas.sk

Web vznikol 12. augusta 2014 a venuje výlučne Ukrajinskej kríze z pro-ruského pohľadu, ako redaktori sú podpísaní Peter Králik, Ľubomír Vavrek, Juraj Poláček a Dušan Doliak. Stránka neobsahuje lži, dezinformácie alebo konšpiračné teórie, len je názorovo orientovaná kriticky voči EÚ a "chápavejšie" voči Rusku. Tvorcovia webu tvrdia, že nie sú platení ruskou stranou (v prípade iných webov to nevylučujú), ale len „reagujú na nehorázne lži a cieľavedomú demagógiu slovenského mediálneho mainstreamu“. 

Napriek tomu výpoveď v rozhovore sa až nápadne podobá výpovediam a skúsenostiam novinárov, ktorí sa v minulosti na trollovacej farme zamestnali. Či ide v prípade M. Burkharda o americkú propagandu, nechávame na názore čitateľov. 

Internetoví trollovia boli podľa neho rozdelení do trojčlenných tímov. Úlohou jeho tímu bolo zúčastniť sa na internetových diskusiách na weboch ruských miest a obcí a reagovať na otázky a postrehy na fórach.

„Jeden z nás vystupoval ako kritik ruských úradov, čo mu dodávalo autenticitu. Ďalší dvaja s ním nemali súhlasiť a tvrdili, že všetko je v poriadku. Jeden z nich pridávať obrázky alebo infografiku, ktorá mala do kontextu problematiky zapadnúť. Ďalší posielal linky, ktoré mali podporovať ich argumenty,“ vysvetlil celý proces M. Burkhard.

Medzi sebou členovia tímu nekomunikovali, pretože na to ani nebol čas. Každý komentár musel mať aspoň 200 znakov a za 12 hodín mali vyprodukovať najmenej 135 komentárov. „Musíme tam sedieť a písať a písať donekonečna,“ sťažoval sa v rozhovore.

Obamova žuvačka: Použite vulgarizmy

Komentáre sa týkali aj maličkostí, ktoré mali virálny potenciál. Raz napríklad reagoval na amerického prezidenta Baracka Obamu, ktorý mal počas návštevy Indie v ústach žuvačku.

Povedali im, že na jeho adresu „sa nemusia hanbiť vyjadriť, ako len chcú“. Môžu použiť aj vulgarizmy. V zadaní bol príklad, že B. Obama je čierna opica, ktorá sa nevie správať. „Je to sranda, že sme museli reagovať aj na také maličkosti. Na druhej strane to sranda nie je. Je to absurdné a za hranicou slušnosti,“ povedal v rozhovore bloggr.

Okrem tímov zameraných na ukrajinské a ruské noviny sa nachádzajú v budove aj tímy, ktoré trollujú na webstránkach BBC, New York Times alebo CNN. Ide o prestížnejšiu pozíciu, na ktorej sa vyžaduje znalosť angličtiny. Plat sa tu pohybuje až okolo 1 000 eur (65-tisíc rubľov). „Mal som ponuku, aby som prestúpil na toto oddelenie. V pracovnom interview sa ma však spýtali na moje politické presvedčenie. Povedal som, že je apolitické, neviem a nesledujem nič. Evidentne vtedy zhasla moja perspektíva,“ vysvetlil M. Burkhard.

Manažéri, ktorí zarábajú 70- až 80-tisíc rubľov (do 1 300 eur) mesačne, dohliadajú na všetko, čo je zverejňované trollmi. Sú zodpovední za svoj rajón, kde sa trollovia pohybujú. Raz M. Burkhard omylom zverejnil karikatúru ukrajinského exprezidenta Viktora Janukoviča namiesto súčasného Petra Porošenska. „Zavolali si ma na koberček a pýtali sa, ako som si to mohol dovoliť. Nemôžeš si robiť srandu z Janukoviča. To je jeden z tých dobrých chlapíkov,“ dodal.

V budove je aj 40 miestností, v každej asi 20 bloggerov, ktorí sa špecializujú len na sociálne siete – buď komentujú na Facebooku, na ruskej sociálnej sieti Vkontakte alebo na blogovacej platforme Livejournal.

Život v trollovacom ghette nie je jednoduchý:

  • sociálny kontakt a priateľstvá medzi rôznymi oddeleniami a v rámci tímu nie sú vedením podporované
  • ak sa troll omešká do práce o minútu, vedúci šichty mu strhne okamžite 500 rubľov
  • zamestnanci nemôžu rozprávať o práci s nikým
  • cez bežný pracovný deň sa nemôžu pohybovať po ulici, aby sa nestretli s novinármi
  • cez deň slnečné svetlo zamestnanci, zadebnení v kanceláriách, nevidia
  • neustály tlak na plnenie kvót a hrozba vyhadzovu aj za smiech na pracovisku

Na ďalšej strane: Komu vlastne patria trollovia a aká je slovenská a česká realita

Firma blízka Putinovi

Budova a organizácia Internet Research Agency (IRA) je spájaná s firmou Concord Catering, ktorá patrí podnikateľovi v reštauračných službách Jevgenimu Prigozhinovi, ktorý je priateľom prezidenta V. Putina. Ten si budovu s plochou 2 400 metrov štvorcových prejal zrejme ešte v roku 2012, kedy bola ponúkaná realitnými maklérmi. Cena za prenájom sa pohybovala vtedy okolo troch miliónov rubľov (okolo 50-tisíc eur).

Na reštauračnú firmu má väzby aj finančný riaditeľ IRA Kirill Skladovich, ktorý bol kedysi šéfom parlamentu v Petrohrade.

V IRA pôsobí na manažérskom poste aj Alexej Soskovets, ktorý pozná prezidenta z čias, kedy pôsobil vo verejnej správe v Petrohrade. V súčasnosti je zodpovedný za recruting nových trollov.

Jeho firma North-Western Services Agency zvíťazila v 17 verejných obstarávaniach na služby mesta Petrohrad. Jednou z nich bolo zabezpečenie dopravy pre mladých účastníkov kempu Seliger, ktorý je považovaný za platformu mládežníckeho hnutia Naši, podporujúci V. Putina. V minulosti tento kemp niekoľkokrát sám navštívil s premiérom Dmitrijom Medvedevom.

Pred pár rokmi účastníci tohto kempu boli zapojení do škandálu, pri ktorom znázornili lídrov západných krajín a kremeľskú opozíciu ako dôstojníkov nacistickej SS. Stravovanie v tomto kempe zabezpečoval práve Concord Catering. Jeho majiteľ má niekoľko reštaurácií nielen v Petrohrade, ale aj v Moskve a má dobré vzťahy so štátnou správou.

V roku 2009 otvoril Jevgenij Prigozhin prvú a doteraz jedinú reštauráciu v budove ruského parlamentu. Tá istá firma organizovala catering pri inaugurácii do úradu prezidenta Dmitrija Medvedeva a zabezpečuje jedlo pre väčšinu moskovských škôl.

Minulý rok poslal svojich manažérov do USA, aby natočili film o ruských emigrantoch, ktorí ľutujú, že sa tam presťahovali. Šlo o jeden z jeho projektov, ktorým mal démonizovať vplyv a kultúru Západu. Mali podplatiť potenciálneho navrátilca Andyho, ktorému mali zaplatiť 50-tisíc rubľov. Za trolling farmou by mal rovnako stáť tento podnikateľ.

Hackeri odhalili vnútro trollingu

Celý systém trollingu má byť bohato financovaný Odborom vnútornej politiky prezidentskej kancelárie, ktorého zástupcom riaditeľa je Timur Prokopenko. Tento človek bol kedysi šéfom inej mládežníckej organizácie Mladá garda, kým si ho V. Putin nevzal k sebe.

Ten sa zviditeľnil v čase, keď hackeri zo skupiny Anonymná internacionála hackli telefón iPhone premiérovi D. Medvedevovi a zverejnili jeho selfie z Kremľa. Známi sú aj pod názvom Shaltay Boltay a svoju prácu robia len na zákazky - ich cena sa pohybuje okolo 30-tisíc dolárov, čo potvrdil jeden z ich členov v rozhovore, niekedy na získanie informácií sa nechajú zamestnať na pozíciách úradníkov blízkych Kremľu.

Skupina okrem toho zverejnila korešpondenciu už spomínaného T. Prokopenka s kremeľskou aktivistkou Kristínou Potupčikovou, ktorá vedie kampane proti aktivistom opozície. Hackeri zverejnili aj jej fotku, ako v kancelárii sedí pred kabelkou plnou peňazí.

V prílohách boli zoznamy tém pre trollov ako analýza Obamovej fašistickej zahraničnej politiky alebo prečo európske súdy vynášajú absurdné rozsudky. Téme sa vlani venoval portál Buzzfeed, ktorý obsah korešpondencie detailne popísal.

„Zahraničné média v súčasnosti veľmi aktívne formujú negatívny imidž Ruskej federácie v očiach globálnej komunity. Ako každá značka formovaná verejnou mienkou, Rusko má svojich podporovateľov a svojich odporcov. Hlavný problém je, že ich pomer v zahraničnej internetovej komunite vyzerá byť 20:80,“ píše v uniknutom dokumente jedna členka projektového tímu Svetlana Bojko, ktorá bola pri vzniku nápadu internetových trollov.

Uniknuté dokumenty odhalili očakávanú pracovnú náplň každého trolla a štandardizovaný profil:

  • počas priemerného pracovného dňa majú ruskí trollovia odpovedať na jeden článok 50-krát.
  • každý bloggr má mať šesť účtov na Facebooku a na nich publikovať aspoň tri proruské posty denne a diskutovať o článkoch v skupinách aspoň dvakrát denne.
  • na konci prvého mesiaca sa od nich očakáva aspoň 500 „odberateľov“ a takisto aspoň päť odpovedí na každý zo svojich postov za deň.
  • na sociálnej sieti Twitter majú mať bloggeri desať účtov s minimálne 2 000 followermi a tweetovať aspoň 50-krát denne.

Stovky uniknutých mailov, ktoré stáli za vznikom IRA, mali za cieľ vytvoriť armádu internetových trollov, ktorá je časťou masívnej propagandistickej kampane, ktorú Kremeľ odštartoval od vypuknutia ukrajinskej krízy vlani vo februári.

Financie vyčlenené na trollovací projekt sú dostatočne štedré. Projekt začal fungovať v apríli 2014, keď na zozname bolo len 25 zamestnancov, ktorí stáli 75-tisíc dolárov. IRA po 1,5 roku fungovania zamestnáva už viac ako 600 ľudí. Pozície nie sú opísanie spôsobom, že sa hľadajú internetoví trollovia, ale prezentujú sa pod pojmami social media specialist, internet operator, content manager alebo copywriter (inzerát na pracovnú pozíciu do IRA vyzerá asi takto).

Ak ruská vláda bude míňať rovnakým tempom, ako od decembra 2013 po apríl 2014, rozpočet na trolling presiahol len na okraji Petrohradu 10 miliónov dolárov. Polovica budgetu je podľa uniknutých dokumentov označená, že bola vyplatená v hotovosti, keďže trollovia dostávajú výplatu v obálkach a o pracovných zmluvách sa im môže len snívať.

Slovenská a česká realita

Existuje podozrenie, že proruskí trollovia rozsievajú dezinformácie aj v česko-slovenskom regióne. Denník N pred mesiacom oslovil stredoškolského profesora Juraja Smatanu, ktorý sa sa pokúsil zostaviť zoznam internetových stránok, ktoré pomáhajú na Slovensku vytvárať obraz sveta vyhovujúci ruskej politike (tu je zoznam).

Minulý rok prišla na Slovensko ruská aktivistku Elena Gluško (video z jej tlačovky), ktorá na základe svojich skúseností z Ruska a Ukrajiny priamo označila niektoré slovenské servery, ako napríklad internetové rádio Slobodný vysielač alebo rodinajezaklad.sk, za súčasť informačnej vojny.

Tiež poukázala na to, že viacero Rusov, ktorí u nás žijú, začali dostávať zákazky na preklad správ z ruského jazyka, a tieto zákazky sa časovo prekrývajú s obdobím vzniku najväčšieho počtu týchto webov.

Články na týchto portáloch sú anonymné, ale po mnohých stránkach profesionálne zvládnuté. Príkladom je portál hlavnespravy.sk, ktorý kombinuje preberanie správ z agentúr ako TASR a dopĺňa ich kritickými komentármi.

„To však stačí na to, aby správa navodila dojem, že celá pochádza z oficiálnych zdrojov a že sa v ničom nelíši od správ, ktoré publikuje povedzme Sme“ dodal J. Smatana.

Situáciu proruských serverov na Slovensku a v Česku nedávno popísal aj magazín Foreign Policy, ktorý upozornil napríklad na portál Aeronet.cz. Za stránkou má byť firma American European News so sídlom v Holandsku.

Ako upozornil týždenník Respekt, zdroje správ Aeronet.cz nemožno nijako identifikovať ani verifikovať. Ide skôr o anonymné špekulácie a nedokázateľné bláboly typu „Obama sa bojí, že sa Kalifornia odtrhne od USA podľa vzoru Krymu, a vyhráža Rusku!".

Napríklad minuloročné verejné protesty proti prezidentovi Milošovi Zemanovi opísal Aeronet.cz v anonymnom texte ako špekulantskú akciu americkej ambasády v Prahe, ktorá tak chcela Zemana potrestať za jeho vystupovanie proti ruským sankciám.

  • Tlačiť
  • 2

Tagy Putin