Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Martinský hokejový klub ukončí zmluvu so značkou blízkou neonacistom

22.10.2013, 05:40 | Jozef Tvardzík | © 2013 News and Media Holding

Obchodným partnerom hokejového klubu MHC Mountfield Martin je aj kontroverzná značka oblečenia Thor Steinar. Je spájaná s neonacistami. Po otázkach od TREND.sk sa klub rozhodol spoluprácu ukončiť.

  • Tlačiť
  • 1

AKTUALIZOVANÉ 23. 10. 2023 o 15:30

Hokejovému klubu MHC Mountfield Martin pred dvoma rokmi hrozilo, že pre ekonomické problémy nedokončí sezónu. Hokejistom chýbali výplaty štyri mesiace a 15 hráčov nakoniec podalo výpoveď.

Keď sa vlani v októbri stal novým generálnym manažérom klubu Martin Kalnický, ktorý mal hokejový klub stabilizovať, povedal, že od začiatku svojho pôsobenia sprehľadnil použitie financií od sponzorov a partnerov.

Jedným z partnerov je však aj nemecká značka oblečenia Thor Steinar, ktorá je obľúbená medzi neonacistami. Klub ju má vyobrazenú na mantineloch.

M. Kalnický pre TREND.sk tvrdí, že spoluprácu s firmou preskúmali. „Existuje doklad o neprepojení tejto značky so spomenutou skupinou obyvateľstva, keďže značka bola pred niekoľkými rokmi predaná len ako názov,“ vraví. Značku v súčasnosti vlastní Faysal al Zarooni z Dubaja.

Spornú reklamu z mantinelov stiahnu

Napriek tomu sa hokejový klub rozhodol, že stiahne reklamu na Thor Steinar, aby nevznikali podozrenia. Rozhodnutie vraj nesúvisí s podnetom od TREND.sk, pretože proti značke dostal ešte jeden podnet.

„V pondelok ráno som ho dal stiahnuť. Sám som proti takému prepojeniu, ktoré vzbudzuje podozrenia,“ dodal M. Kalnický.

Ide tak zrejme len o náhodu? Spolupráca s touto firmou bola dohodnutá ešte minulým predsedom predstavenstva a nové vedenie v klube pôsobí už vyše roka. M. Kalnický včera neodpovedal, koľko klubu značka zaplatila za reklamu, ale zmluvu má klub platnú do decembra.

Obchodný partner, ktorý klubu dodal spornú značku, pohrozil, že ak klub poruší zmluvu, bude to riešiť. 

„Byť klubom, zvážil by som ešte pred podpisom obchod s takouto značkou,“ povedal pre TREND.sk bývalý šéf policajného útvaru na boj s organizovaným zločinom Martin Kubík. Tvrdí, že značka ponúka oblečenie, ktoré je vyrobené z kvalitných materiálov. „Aj by som ju nosil, je to kvalitná značka, ale nechcem, pretože je spájaná s neonacizmom,“ dodáva.

Odkaz na generála Hitlerovej SS

Thor Steinar je údajne odkazom na generála fašistických jednotiek Waffen-SS Felixa Steinera. Patril medzi najlepších a najtvrdších generálov Adolfa Hitlera. Bol presvedčený, že úspech v bojoch je možné dosiahnuť malými elitnými jednotkami, ktoré bojujú samostatne. Namiesto zdĺhavého vojenského výcviku mal stačiť mladému vojakovi intenzívny kurz za pár dní a nabité zbrane do ruky.

Značka Thor Steinar môže byť ovplyvnená aj históriou a mytológiou. Thor je dodnes považovaný za boha vojny z severskej mytológie a jeho kladivo bolo v pôvodnom logu. Po tvrdej kritike a súdnych sporoch logo majitelia nakoniec zmenili.

Thor Steinar je registrovaná značka outdoorového oblečenia nemeckej firmy MediaTex GmbH. Jej majitelia sú Uwe Meusel a Axel Kopelke, ktorí majú patriť podľa nemeckých médií k pravicovým extrémistom. Na niektorých nemeckých štadiónoch a v niekoľkých spolkových krajinách je nosenie tejto značky dokonca zakázané.

Značka na dresoch rugbistiek

Značka Thor Steinar sa objavila aj na dresoch slovenských rugbistiek, na čo v máji tohto roku upozornil Nový Čas. Rugbyová federácia má finančné problémy, a tak pre denník PR manažérka turnaja Zuzana Stranovská povedala, že národný tím víta každé euro.

Nikto vtedy neskúmal, či ide o kontroverznú značku a dokonca ani Európska rugbyová federácia nevzniesla námietky a dresy pred Majstrovstvami Európy schválila. „Náhodne sa majiteľ obchodov s touto odevnou značkou dozvedel o rugby na Slovensku, tak sa ponúkol nás podporiť. Bez tejto podpory by nastúpil každý v inom tričku,“ povedala Z. Stranovská.

Slovan plný bývalých ultras

Z. Stranovská organizuje aj podujatia pre futbalový Slovan a s vedením klubu, ktoré sa pozná osobne. 

PR riaditeľom Slovana je Tomáš Straka, ktorý bol bývalý ultras a člen združenia Belasej Šľachty. V roku 2005 založil módnu značku Eighty Eight. Ide z angličtiny o číslo 88, ktoré má odkazovať na nacistický pozdrav Heil Hitler (H je ôsme písmeno v abecede).

„Partia šikovných a zapálených slovanistov okolo Tomáša Straku, Stanislava Kramariča a Martina Patoprstého sa začala formovať už dávno pred oficiálnym založením občianskeho združenia, takže jej založenie bolo len logickým vyústením dlhodobej aktivity zakladajúcich členov,“ uvádza sa stránke Slovana.

S. Kramarič kedysi pracoval v Slovenskom národnom divadle, dnes je projektovým manažérom Slovana a pred rokmi pôsobil aj ako šéf Belasej Šľachty. Zároveň je konateľom eseročky Grande Stille. Jeho obchodným partnerom v tejto firme je Andrej Vitko. Ten figuruje v ďalšej firme British Classics, ktorá prevádzkuje e-shop so športovým oblečením SweerWear.sk. Práve Vitko bol štedrým sponzorom slovenských rugbistiek.

„Značku Thor Steinar nepovažujem za extrémistickú. Nosia ju malé deti aj manažéri. Jednoducho je o ňu záujem, preto ju predávame. Nič za tým nehľadajte,“ povedal pre TREND.sk A. Vitko. 

Medzi sortimentom jeho e-shopu sú značky ako Everlast, Steel, spomínaný Thor Steinar, ale aj firma Lonsdale, ktorá je tiež spájaná s pravicovým extrémizmom.

Lonsdale už roky spojenia s ultrapravicou tvrdo odmieta a tvrdí, že asociácia s extrémizmom firme skôr škodí. Značka sa stala pre extrémistov obľúbená pre štvoricu písmen: loNSDAle. Písmená pripomínajú názov Hitlerovej nacistickej strany NSDAP.

Podľa A. Vitka je však značka už „pár rokov mŕtva“, pretože noví majitelia firmy do nej naliali peniaze, ale začali ponúkať menej kvalitný a lowcostový sortiment pre masy spotrebiteľov cez obchodnú sieť SportsDirect.  

  • Tlačiť
  • 1

Tagy neonacisti, Slovan