Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Masová nezamestnanosť? Roboty vám prácu nezoberú, ale spôsobia niečo iné

17.07.2019 | Tomáš Zemko

Diskusia (24 reakcií) Pravidlá diskusie

17.07.2019 | Roman Kanala

"Po prvé, kým technologické novinky reálne nastúpia do procesov vo firmách, uplynie istý čas. Ten umožní pracovníkom pripraviť sa na zmeny."

Neumožní. Dunčo, ktorý celý život fáral za alobalovým uhlím, nebude programovať v Eclipse. Je jedno, koľko času mu dáte, nemá na to.

"...pracovníci sú flexibilní a dokážu sa prispôsobiť."

Áno, vzdelaný človek sa prispôsobí. Dunčovia sa plazia pri zemi a nemajú na to, aby sa od nej odlepili. Kladivobúchač nebude robiť sociologické prieskumy, bacili sociálnej práce nebudú riešiť diferenciálne rovnice, cementoví upatlanci, ak by rozumeli aj niečomu inému, už by sa o tom vedelo.

"... (automatizácia) ...prináša so sebou úplne nové pracovné miesta."

Áno. úplne nové a celkom úplne iné. Kvalifikované. Stačí to zastrieť a je dôvod na optimizmus. Stačí to hodiť na stôl a je dôvod na mačkymizmus.

17.07.2019 | @@@

ja mam pocit že jediny dunčo si tu ty

pozri sa do usa nemecka a mnohych dalšich vyspelych štatoch aj vo švajčiarsku

a teraz odpoved ???....vo švajčiarsku už zanikli bežne pozicie ako upratovačky predavačky dokladači tovarov vodič obsluha strojov vo firmach a mnohe dalšie podobne ????..... takže ked tym chceš z banika robiť programatora ktorych aj dnes je stale dostal malo (menej ako 5% pracovnej sily ) prečo si mysliš že o 20 rokov 80% pracovnej sily budu predstavovať len programatori ???

17.07.2019 | Ivan Petráš

Toho Truľa netreba brať vážne. On má svoj vlastný autistický svet. Ten korunovaný blb si predstavuje, že stavby bude tlačiť 3D tlačiareň.

18.07.2019 | zajo-

Nato čo všetko koľko dnes stojí (hlavne predražené mesačné bývanie - nájomné, potraviny, energie...) by mal mať každý mesačný príjem 3 333,- evri

18.07.2019 | martin33

https://zive.aktuali...

18.07.2019 | Ivan Petráš

Martin, tým linkom si chcel dokázať, že v budúcnosti budú zhotovovať stavby 3D tlačiarne? Veď to je v podstate obyčajná betónpumpa, spisovne čerpadlo čerstvého betónu. A vieš prečo ten domček spravili taký malý? Lebo betón má vysokú pevnosť v tlaku, ale nízku v ťahu pri ohybe. Preto sa do betónu dáva betonárska výstuž, ktorá má vysokú pevnosť v ťahu pri ohybe, asi stokrát vyššiu ako betón. Preto je ten domček taký malý, aby v konštrukcia nebola namáhaná ťahovými silami. V opačnom prípade by pred samotnou betonážou musela byť najskôr zhotovená oceľová kostra.
Betón použili pravdepodobne tzv. torcrete. Je to betón, na ktorého výrobu sa používa špeciálny cement bez pridania sadrovca, ktorý sa do cementu pridáva ako regulátor tuhnutia. Tento betón tuhne extrémne rýchlo, do niekoľkých minút. Bežne sa používa na primárne ostenie tunelov, zabezpečenie stavebnej jamy proti zosuvu, alebo opravy skorodovaných betónových konštrukcií. Takýto domček by ti natorcrítoval jeden , citujem Kanála "cementový upatlanec" , za kratší čas, ako ten mechanizmus v tvojom linku. Nehovoriac o tom, že tam ešte treba spraviť izolácie, proti vode a tepelné, osadiť okná, natiahnuť rozvody vody, kanalizácie, plynu, elektriny, kúrenia, nahodiť omietky, potery, obklady, dlažby, namontovať kotol na vykurovanie a ohrev vody, vy hotoviť nášlapné vrstvy podlahy, osadiť dvere a zárubne, zariaďovacie predmety atď...
Skrátka ten mechanizmus v tom linku nieje nič svetoborné. Ako som už písal vyššie, je to obyčajná betónpumoa, len trocha inovovaná.

17.07.2019 | @@@

ako to že 70 ročna babka dokaže ovladať smartfon ked v mladosti do styku s mobilom neprišla ???

18.07.2019 | alf1

nedokaze, bud bez starosti. co dokaze, je ho zapnut a prijat hovor ci zavolat, s biedou este sms. mam ich dost okolo seba, aby som to mal otestovane.
dokonca ho ani nechce, na to, co potrebuje, jej staci primitivny mobil. viacnasobne otestovane, mnohokrat. pribuzny nosi vratene ci vyradene funkcne smartfony, mam ich par na stole. a tie babky okolo neho. ani vidiet ich nechcu, ani zadarmo, maju ich k dispozicii. drviva vacsina, skoro vsetky. mozno nejaka svetla vynimka, ktora chyti smartfon aspon do ruky.

18.07.2019 | Ivan Petráš

Ale dokáže, moja matka má 71 rokov, používa laptop aj smartfón, s kamarátkami si volajú cez Whatsup a podobné aplikácie, na internete je ako doma a v exceli je lepšia ako ja, keď niečo neviem v exceli, vždy sa sa spýtam jej. Sama si inštaluje aplikácie, hry, len semtam jej to tam prečistím. Dokonca má aj ten inteligentný náramok na ruku, prepojený s aplikáciou v počítači a tam si pozerá koľko prešla krokov, spálila kalórií apod. Teraz si chce kúpiť ten AppleWatch, lebo že to dokáže spraviť aj EKG a môže si to spárovať s telefónom a nemusí ho potom všade vláčiť a môže telefonovať a Whatsupovať cez neho.
Ale hold, babky v tvojom okolí sú asi troška menej pokrokové...

18.07.2019 | Andrej_sk

Po prve, 70 rocne nevolaj babkami. To bolo pred polstorocim. Sadni si do bufetu pri hradzi a ti sestedesiatnici a sedemdesiatnici, co sa tam prehanaju na hradzi na bikoch ta strcia do vrecka. Takisto golem cez den, samy senior.
To iste so smartfonmi. Moji 75 rocni rodicia veselo iphonuju, ipaduju, bankinguju,...
Je mi fakt luto, ze pochadzas z takej rodiny.

01.08.2019 | Michal M

Ano ludi ktori teraz uz 10 rokov robia lopatou budeme preskolovat tazko. Aj ked mnoho z nich nema problem s inteligenciou na lepsiu pracu ale mohli pri lopate skoncit z inych dovodov (socialne, rodinne atd.).

Odpovedou na tento problem je len jeden: SKOLSTVO, Treba prost investovat do skolstva, ucitelia, postupy, skoly, metodika. K tomu samozrejme patri aj socialny aspekt - nemoze dovolit aby sa z inteligentnych deti ktore aj maju dispozicie na to byt inziniermi nestali zametaci len preto ze su cierny alebo z chudobnej rodiny atd.

Ako pisel clanok, manualna pracu bude vzdy treba. Ak uz nie kvoli tomu ze to nejde inak tak kvoli tomu, ze niekde proste chcete komunikovat so zivym clovekom a nie s automatom. Jej mnoztvo ale bude klesat a preto treba mat ako prioritu cislo jeden SKOLSTVO.

17.07.2019 | skorodochodca

.. a koľko pribudlo ajťákov ... keď upgrejdujú systém, všetci sa dve hodiny dobíjajú do svojich emailov ... výkresy nemôžu nájsť ... indexujú a indexujú ... dva dni intenzívne pracujú, aby mohli pokračovať v práci prerušenej upgrejdom ...

18.07.2019 | Vauban

Katastroficke scenare su prirodzenym sprievodnym javom akejkolvek zasadnej zmeny v spolocnosti. Pri ruseni otroctva sa argumentovalo, ze uhynieme od hladu lebo nebude mat kto zbierat plodiny. Priemyselna revolucia tiez strasila populaciu, ze vacsina farmarov pride o pracu a nastane katastrofa na trhu prace. Aj po týchto dvoch "katastrofách" bolo na zapade bezne, ze vacsinou v domacnosti pracoval len otec/zivitel, dnes uz pracuje takmer kazdy dospely clovek (ak musi).

Otazka vsak je ako daleko to moze zajst, za posledných 100 rokov zaniklo obrovske mnozstvo profesii, pripadne sa pocet ich zamestnancov rapidne znizil (o 90 a viac %). Zakladny chod domacnosti (teplo, svetlo, voda, hygiena, potrava...) v minulosti zabezpecovalo nasobne viac ludi/zamestnancov ako dnes. Uz mame robotov, ktori nam povysavaju (nie su dokonali, ale uz su kvalitou okej a stale sa zlepsuju) ci navaria. Existuje uz aj rura, ktora vie upiect mix surovin tak, ze kazdu osobitne detekuje a pecie inou intenzitou.

Problem vidim ale v IQ, ktore ma svoje preukazatelne limity v tom co sa da s urcitymi ludmi robit. Americka armada testuje IQ uchadzacov do sluzby od 1. svetovej vojny a ma minimalny standard na vstup do armady na hranici IQ 85. Cisla su v tomto neuprosne, netvrdim to ani ja ani nijaki konspiratori ale samotna americka armada: neexistuje v americkej armade ziadna pracovna pozicia, na ktorej by sa uchadzac s IQ pod minimálnou hranicou uplatnil tak aby to nesposobilo ekonomicku stratu zamestnavatelovi (naklady na trening vs zvladanie uloh, chybovost, sposobenie skody atd.). Takýchto ludi je v zapadnej populacii zhruba 10%. Profesor Stanek onoho casu hovoril o 10-15% ludi, ktorých nebudeme vediet vyuzit po zavrseni celkovej robotizacie (asi uz nadcasovo pocital s migrantmi s nizsim IQ). Toto je nas problem.

18.07.2019 | @@@

nemyslim si že vyšška IQ je prave to najdôležitejšie v praci .....po dalšie ako vieš že profesie kde nie je potrebna vysoka inteligencia zanikne ???....zatial ani profesia upratovačky nezanikla stale su potrebne a povedal by som že dnes ich využivaju ovela viac

18.07.2019 | Andrej_sk

Ved konecne. Konecne sa ludia vratia k praci, ktora ma zmysel. Tj budu sa starat o druhych ludi. Lebo cela VT revolucia spravila jedine, ubrala na vaznosti a tym aj enormne znizila pocet ludi v sluzbach. To co vyspelych ekonomikach supluju imigranti, aj ilegalni. Kedze stroje placu dostavat nebudu, na druhej strane ani odvody a dane nebudu platit, tak sa snad konecne zvysia platy a vrati dostojnost ucitelom, zdravotnikom, opatrovatelom, ale aj zametacom a upratovacom, zahradnikom, zberacom ovocia,..., lebo ich pracu ziadne stroje nenahradia.

18.07.2019 | Roman Kanala

Práveze bez daní a sociálnych odvodov pre roboty sa sociálny systém stane neudrzatelnym. Nejaké dane z robotov budú musiet byt.

18.07.2019 | Andrej_sk

Preco? A neviem si predstavit ani ako, lebo co konkretne je v takej automobilke robot?? Zdanovat sa budu podla procesora, ci pamate, ci elektrickeho odberu, kolko miesta zaberu,...? Stroje nahradzaju ludi uz storocie a nejak ma nenapada, ze by platili za ne socialne odvody. Ved ti pracujuci sa nestratia, nezmiznu z planety, ale budu robit ine prace, za ktore budu plateni a z tych budu odvadzat dane. Ved aj ked to popieras, toto preskupenie pracujucich sa tu uz davno deje. Zaniklo plno profesii a plno novych ich vzniklo. A vidim tu este treti rozmer, prve 2 som spomenul v prispevku predtymto, ze ak sa z fabrik presunie viac ludi do sluzieb, v dobre spravovnej krajine by to mohlo znizit aj financne naroky v socialnej sfere a mohli by byt nizsie dane. Ja nevidim dovod, preco odvadzat vysoke dane, len preto, aby sa to potom od statu vratilo vo forme socialnych prispevkov na zariadenia a na ludi. Namiesto toho to priamo od klientov moze prejst na institucie, ktore sa o nich priamo staraju.

18.07.2019 | PaloK

Samotna EU uz mala pred par rokmi navrh na zavedenie dodatocneho zdanivania firiem vyuzivajucich vysoku mieru robotizacie.
Nastand zlom,pretozd korpofasisti nebudu potrebivat tolko zamestbancov ale fasisti z EU budu potrebivat udrzat zamestnanost alebo aspon nejako zamestnant populaciu. Jeto nezvratne.

18.07.2019 | Roman Kanala

Jeden ženevský profesor práva o tom pravidelne hovorí na konferenciách. Treba zdaniť samoobslužné pokladne, lebo berú pracovné miesta predavačkám. To chce najprv pochopiť jav a potom pripraviť adekvátnu legislatívu, aby sa nebrzdil technologický pokrok, ale aby stroje prispievali napríklad do pokladne poistenia v nezamestnanosti.

https://www.xaviero...

18.07.2019 | Andrej_sk

Evidentne ten profesor nepochopil jav. Nevola sa Fico alebo Danko? Pretoze to co hovori, je nieco podobne ako dotovat bane, len aby banici neprisli o pracu. Stroje prispievat nikdy nikam nebudu, to budu musiet majitelia firiem.
A namiesto toho, aby bola firma odmenena za to, ze nahradila monotonnu ci nebezpecnu pracu robotom, tak este bude zdanena? Panovi profesorovi asi nedoslo, ze toto by presne viedlo k tomu, ze firma radsej zamestna na taketo joby ludi, ktori sa budu 8 hodin denne skrucat okolo iduceho pasu a montovat do aleluja 20 skrutiek. To chceme? Neda sa ludska praca vyuzit zmysluplnejsie?
Vynimocne suhlasim so zavinacom, profesie budu vznikat a zanikat a VZDY tu budu potrebne profesie hlavne na pracu okolo ludi. Zvysok argumentov som popisal vyssie.

18.07.2019 | Roman Kanala

Ten profesor sa volá Xavier Oberson a link na článok som uviedol. V ňom vysvetľuje, ako presne si to on ako právnik predstavuje. Hovoril o tom v inauguračnej prednáške pre letný semester 2017 na ženevskej univerzite.

Pre prof. Obersona nie je dôležité, či robot má nejakú humanoidnú podobu a či to je vôbec niečo materiálne, alebo len software. Kritériami sú jeho autonómia a jeho dopad na pracovný trh. Z globálneho a čisto ekonomického pohľadu. Takáto definícia robota je neutrálna vzhľadom k forme. Či nahradí jedného človeka alebo 50 je tiež jedno. Dôležité je, že má schopnosť nahradiť človeka vzhľadom k svojej autonómii a dostupnosti.

Potom sú právnické veci, ako riziko dvojitého zdanenia, lebo za robotom je predsa i ľudská práca, potom dopad na inováciu a motiváciu podnikateľov využívať technológiu, dopad na zamestnanosť a podobne.

Ak neviete po francúzsky, tak napísal po anglicky knižku, ktorá práve vyšla:

Taxing Robots
Helping the Economy to Adapt to the Use of Artificial Intelligence
Edward Elgar Publishing 2019
ISBN: 978 1 78897 651 0
https://www.xaviero...

18.07.2019 | Andrej_sk

Ano, precital som si to a ako som pisal nesuhlasim. Nesuhlasim s vyjadrenim robot nahradi cloveka. Nenahradi, ale urobi pracu zanho a on teda moze robit nieco ine.
Ze nas roboty nahradia je rovnaky omyl ako to, co sa hovorilo pred 30 rokmi, ze pocitace zoberu ludom pracu alebo ze pocitace pracu urychlia. Hm, samotny ukon ano, ale do toho vakua sa vcuclo milion dalsich aktivit a v podstate sa nakoniec spravilo tolko isto ako sa urobilo s pisacim strojom a vytacacim telefonom.

18.07.2019 | @@@

to je nezmysel .----vôbec nie je potrebne zdanovať robotou ....roboty pomožu k nižšim cenam vyrovku aj nove technologicke postupy a vedecke noviny priniesli v rôznych oblastiach ludom lacnejšie vyrobky napriklad zoberme si len take notebooky kolko stali pred 20 rokmi na slovensku a kolko stoja dnes (a to su kvalitnejšie ako pred 20 rokmi ) ....roboty v nom nič zle nerobi skôr naopak nahradzaju ludsku silu čim umožnuju pokles cien vyrobku ...to sa stalo v polnohospodarstve vďaka čomu dnes nemusia ludia polovicu vyplaty minuť len na jedlo ale na druhej strane to umožnilo ,mnohym ludom sa stravovať v reštauraciach čim si nemusia jedlo pripravovať sami doma ...to všetko dovolilo technologicky vedecky a aj samotne roboty alebo stroje ktore su kvalitnejšie a dokažu nahradiť množstvo ludi čo umožnuje znižiť ceny dannych produktov ....

....takže nie je potrebne zavadzať dane na roboty lebo aj tak nakoniec ušetrene peniaze skončia len v rukach ludi takže skôr ako zaoberať sa zdanovanim ludi je otazka prerozdelovanie penazi a bohatstva medzi ludmi .....

aj to prerozdelovanie bohatstva medzi ludmi je vysledkom toho že niekto može tlačiť pre nizke ceny na ludi aby zarabali menej ..... už som viackrat v tejto oblasti spominal " finančne otroctvo " kedy su ludia pritlačeny k tomu že pod vplyvom nedostaku penazi su ochotny pracovať za ovela čo vyhovuje prave tym bohatym podniaktelom manažerom čim na nich možu viac pritlačiť a ludi ktory maju k dispoziici lacne vyrobky su ochotnejši pracovať za menej prave preto že aj za nižšiu sumu su schopny akotak zabezpečiť svoj život preto v niektorych krajinach narasta rozdiel v prijmoch medzi ludmi ....ked jedna skupina manažeri podniaktelia maju v tom vyhodu na ukor ostatnych .....ale čim viac sa to prehlbvuje vznika aj vyššie socialne napätie (čo može byť zničujuce) a prave to nepútie by sa malo riešiť skôr ako blabotanie o tom že roboti oberu ludi o pracu alebo že ich ohrozuju....lebo toto sa robi prave len zato že je tu zaujem dnes pritlačiť ešte viac na ludi aby pracovali za menej a vystrašiť ich robotmi že pridu o pracu takto to media robia dnes aj na slovensku ale je to nezmysel a ešte horšie ako som vyššie spomenul tlači to k prehlbovaniu nerovnosti a tym padom aj napätia v spoločnosti a potom všetci nariekaju že populizmus ale kto vam za to može len vy sami

19.07.2019 | chr

Celá téma je nezmysel. Vysvetlite mi aký je rozdiel medzi NC strojom a normálnym strojom? A keď mi to vysvetlite tak zistíte že žiadny. Ďalej. Vo výrobných linkách roboty tak isto ako obsluhy strojov a vkladajú obrobok do stroja alebo vykonávajú bežný mechanický pohyb s náradím. Ale predtým sa používali na túto prácu dopravnikove systémy.s podávaním. Prečo nezdanit aj tie? Lebo je to čistý nezmysel. Dnes nemáte v technickej praxi napr obyčajný regulátor napr. teploty , ktorý nemá počítačové riadenie. Takto by som mohol pokračovať. Obsluhu kotla v kotolni nahradil kotol s NC riadením. A vadí to niekomu? To len niekto sa snaží vybrať z portfólia týchto automatov nejaké kúsky a zarobiť na tom. Povedzte mi ako budete definovať strojné zariadenie s elektronickým riadením , aby ste definovali túto triedu alebo kategóriu strojov a mohli ste ju zdaňovať alebo stanoviť iný finančný odvod. Ďalej. A čo AI? O tej neuvažujete? A prečo? Takže musíte uznať, aspoň kto je pri zdravom rozume a nie politik typu hranola, Václava alebo kapitána , že vŕtať sa v tejto téme je len a len populizmus