Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Odišiel z biznisu učiť deti. Šéf neziskovky vysvetľuje prečo je matematika pre žiakov strašiak

Štyri roky pracoval ako finančný maklér. Väčší zmysel ako predávanie poistení, investícií a hypoték však našiel vo vzdelávaní detí v matematike a fyzike. Riaditeľ neziskovej organizácie P-mat Pavol Koprda pre TREND vysvetľuje, čo zistil o finančnej gramotnosti Slovákov, prečo je matematika pre deti strašiak, ako vyzerá výučba na školách a prečo pri stole v reštaurácii všetci zamrznú, keď príde rad na rozpočítanie účtu.

05.06.2019, 19:00 | Tomáš Nejedlý | © 2019 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 4

V rozhovore sa dočítate aj:

- či súťaživosť medzi žiakmi na školách prospieva ich vzdelaniu

- čo Slovákov ovplyvňuje pri výbere finančných produktov

- pred akými logickými prešľapmi by nás matematika mohla zachrániť

Prečo ste prešli z finančne atraktívneho sektora do neziskovky, ktorej členovia sa na dobrovoľnej báze venujú vzdelávaniu detí a tínedžerov?

Od jedenástich rokov som chodil ako dieťa do P-matu na tábory a keďže sa mi tam šialene páčilo, ďalších osem rokov som robil dobrovoľníka. Potom som odišiel do biznisu, ale po čase som si uvedomil, že ma to nenapĺňa a väčší zmysel mi dáva realizovať sa vo vzdelávaní. Premýšľal som nad založením súkromnej školy, potom mi kamaráti dali vedieť, že doterajší riaditeľ P-matu odchádza. Predstavil som správnej rade svoj projekt a víziu ďalšieho fungovania organizácie a vybrali ma.

Pôsobí matematika na deti stále odstrašujúco?

Nielen na deti. Väčšina ľudí vníma matematiku ako niečo odtrhnuté od reality, cudzie. Už tie pojmy – logaritmy, integrály, derivácie znejú strašne. No pre mňa je matematika svet, ktorý učí kriticky rozmýšľať.

Má jasné pravidlá a nie je tam priestor na diskusiu typu „ja mám nejaký názor, ty máš iný a vybavené“. V matematike je 2+2 vždy 4. Matematika ma učí hľadať fakty, vyhodnocovať ich a podľa toho sa v živote rozhodovať.

Takže keď niekto začne šíriť správu o príleve 10-tisíc imigrantov, viem si pozrieť dáta, porovnať ich a zamyslieť sa nad tým, či je to hoax. Matematika nie je o tom, kto rýchlejšie počíta a kto pozná viac matematických nástrojov a vzorcov, nie je to sada vedomostí, ale spôsob rozmýšľania.

Matematiku aj fyziku je možné učiť tak, aby nebola pre žiakov strašiakZdroj: P-mat

S akým vzťahom k matematike k vám chodia deti zo škôl?

Majú podobné predsudky ako ich rodičia. Pravidelne sa mi stáva, že rodičia doma deťom povedia: „Matematika je ťažký predmet, ani mňa nebavila, tak si nič nerob z toho, že tomu nerozumieš a nosíš dvojky a trojky.“

Čím to je?

Spôsobom výučby. Bežne sa v škole deje to, že 

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS
s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 4

Tagy matematika, školstvo, vzdelávanie