Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Medzinárodní experti rozhodli v spore o Višňové. Nariadili miliónové doplatky

19.11.2019 | Vladimír Maťo

Diskusia (19 reakcií) Pravidlá diskusie

19.11.2019 | Brano L.

To bude asi kvalitou našej NDSky, že im niekto z vonku toto musel povedať. Prečo to nemohli skúsiť riešiť takto aj počas výstavby?
Neviem prečo. ale myslel som, že v NDSke sú väčší profesionáli. No vyzerá to na skupinku diletantov. Škoda.

20.11.2019 | Vlado_13

ak si dobre pamätám, rozhodovali politici
NDS nemá na diaľnice iné peniaze ako tie, ktoré sú v zo štátneho rozpočtu, rozpočtovej kapitoly
konzorcium pýtalo zvýšiť zmluvnú cenu a vláda nakoniec rozhodla, že nepridá a že sa odstúpi od zmluvy
už podľa inventarizácie sa doplatilo cca 25 mil.,
teraz milióny ako rýchle, ale ie konečné doplatenie
z priznaného práva na predĺženie plnenia asi tiež vyplynie náhrada
a tak sa môže stať, že konzorcium dostane cca 45 - 50 % požadovaného zvýšenia, ale bez toho, aby odviedlo taký istý podiel fyzických objemov
SR len pre zaslepenosť politikov príde o veľa peňazí a ešte aj čas, čo sú vlastne zase finančné straty

20.11.2019 | Brano L.

To je síce pekné, že rozhodovali politici.
Ale v skutočnosti to bolo predsa inak.
Už mesiace pred vypovedaním boli problémy a NDS sa sporila s zhotoviteľom.
Takže nie je to len o nejakých politikoch. Problém bude aj v NDSke. To sa robí už roky, že sa zasahuje do manažmentu NDS a je to slovenský národný šport. Vymieňajú sa ľudia na najvyšších postoch a následne aj stredný manažment to nemá isté. Tak potom ako môže byť štátny eštablišment rovnako erudovaný ako experti nadnárodného koncernu, ktorého obrat na Slovensku je omrvinka v jeho celom portfóliu aktivít.
Okrem toho, to že Eršék je hovorca MinDop, to som si všimol (mimochodom dosť drahý hovorca). To, že Pelegrini je najkrajší krasorečník v banánistane som si tiež všimol. Už som si zvykol.

20.11.2019 | karhav

S na čo je vlastne NDSka???
Nerobí dozor - na to si za milióny prenajíma firmy a potom sa akože diví...
Nerobí projekty - robia prenajaté firmy a potom sa NDSka akože diví, že cena za dielo v skutočnosti je v nádobách voči projektu...
Píšeš, že NDSka nemôže za nič, to politici... A KTO je na čele NDSky??? Veď NDSka je jedna žumpa , kde sa tratia STOVKY MILIÓNOV a je to organizácia obsadená politickými nominantmi!
Čo spravili ako prvé po voľbách? Okamžite vymenili ľudí na pozíciách, kde potrebovali "nasich' . Nielen POLITICKEHO nominanta na poste generálneho riaditeľa, ale aj referentov, ktorí mali prichádzať do styku s vykupnymi zmluvami pod D4/R7. Narýchlo schválili zákon ktorý umožňuje utsjt tieto zmluvy NAPRIEK tomu, že zo zákona sú zmluvy so štátom verejné. Aby "ani náchodou" verejnosť nezistila, že kto všetko "náchodou" spolu s Bugarom kúpil za centy pozemky "náchodou" ausgerecht tam, kde sa budú vykupovať za STONÁSOBNE vyššie ceny...
Píšeš, že to nie NDS, to politici...
Terajší riaditeľ prišiel z TRANSPETROLu. Aká "náchoda"! Rezort dopravy má pod palcom podMOSTový Hyd. A "náchodou" je s podMOSTovým Hydom spájaný nejaký Czucz István... Ktorý 'náchodou" robil šéfa TRANSPETROLu... On vymenil nejakého Auxta - nominanta SIETe... Ten zas iného "transparentne vybratého" riaditeľa... Jedným z tých "nepolitickych" šéfov bol Choma...
NDS okrem netransparentneho míňania stoviek miliónov nemá žiadny prínos pre spoločnosť! Všetko si necháva "robiť na kľúč". Je záhadou, čo vlastne robia všetci ti zamestnanci. Právne spory riešia súkromné právnické kancelárie napriek tomu, že NDS má vlastné právne oddelenie...
Mýto vyberá súkromná smerácka mýtna firma , štát do nej leje ročne stovky miliónov za výber mýta a štát má menší zisk, ako keď sa predávali známky... Dokonca napriek mnohým miliónom investovaním do monitoringu aj osobných áut doteraz nie je schopná NDS ani vyberať pokuty od cudzincov, ak jazdia bez zaplatenej elektronickej známky...
Takže, na o je nám taká "národná" spoločnosť okrem toho, aby nás cez ňu strany pri moci ročne odrbali o desiatky miliónov???

20.11.2019 | ivko07

pekne si to napísal, ani niet čo dodať...
...len toľko, že si si sám aj správne odpovedal v poslednej vete.
Tento štát nám politici rozkrádajú cez rôzne súkromné ale aj štátne spoločnosti a nastrčené osoby to rady vykonávajú (a sú to tiež slovenskí občania) a ostatní občania sa len prizerajú a len alibisticky konštatujú, že aj iní by kradli, takže môžme byť spokojní aj s týmito čo sú tam teraz...To je asi naša slovenská nátura, takže mnoho voličov to cíti tak, že keby som ja mohol, tiež by som tak kradol...Aký národ-taká vláda, bohužiaľ...
NDS je len jeden z príkladov, takto to tu funguje takmer vo všetkom, a je veľmi smutné, že sa na to už 30 rokov národ len prizerá...
Kradne sa tu výhradne v súlade so zákonom, a keby náhodou nie, tak sa upraví zákon... paráda, nie?
A to, že sa občas nejakému politikovi podarí na niečom dobre zarobiť sa deje vždy len náhodou...(alebo náchodou...)

20.11.2019 | karhav

NDSka je podľa všetkého len na míňanie peňazí a na výkup pozemkov v utajenom režime.

19.11.2019 | Money

kto v NDS pôjde do basy?

20.11.2019 | zajo-

Tunel v tuneli Višňové: NDS kryje ďalšiu zlodejinu a úmyselne zavádza

Každý normálny človek by za takéto mreže spolu s osadením nikdy nedal 235 tisíc eur:

https://www.omediac...

20.11.2019 | Roman Kanala

Tu má Marosz pravdu, ale pozor naňho. On vyplakáva, že vraj Érsek stavia pre "našich človekov". Pritom Marosz silou mocou chce presadiť, aby sa fašistické diaľnice okolo Žiliny stavali bez ohľadu na náklady, termíny, finančné možnosti. A zabúda pritom, že fašoboľševický ficozlepenec je vôbec prvý, kde ministerstvo Žiliny má v rukách Maďar a nie SNS.

Doteraz šlo všetko na Žilinu a Maroszovi vadí, že na Žilinu už nejde úplne všetko. Ako hovorím, pozor na neho.

20.11.2019 | rosma

Aby ti lúzer nepraskla žilka :-)

20.11.2019 | Roman Kanala

Trafená Žilina zagágala.

20.11.2019 | Roman Kanala

Fašisti sú v Žiline. Vyrevujú, hajlujú. Aha: https://myzilina.sm...

20.11.2019 | Julo 2018

Stavebné spoločnosti sa už od konca roku 2017 meškanie stavby vysvetľuje tým, že geológia v oboch razených rúrach je značne odlišná od geológie prieskumnej štôlne, ktorá bola k dispozícii z tendrových podkladov. Na toto riziko upozorňovali od začiatku razenia, vzhľadom na to, že ani jedna z tunelových rúr nebola razená v pôvodnej osi prieskumnej štôlne.

Buď treba celé dať k náhrade tomu čo razil kontrolnú štôlňu pre tender, alebo je chyba v stavebných firmách že razili iným smerom ako bolo pôvodne plánované. Keď sa objavili problémy, znížili počty pracovníkov a spomalil. Vedeli že ak sú iné geologické podmienky, tak im za spomalenie výstavby dá každý expert za pravdu. Jednoducho " vyčúranosť " .

20.11.2019 | Peter 41

To je čistý diletantizmus a na smiech. Citujem z článku : "Rozhodnutie o rozviazaní zmluvy medzi NDS a zhotoviteľom padlo po tom, ako vlani v decembri premiér P. Pellegrini z vrtuľníka kontroloval dianie na pracovisku v tuneli." Z cca 15 km úseku dialnice je cca 7 km tunel a kontrolu prevádzali z vrtulníka a vraj videli málo robotníkov, veď to je jasné veď gro stavby bolo v tuneli a možno majú röndgenové oči, alebo sú dosť široké rúry a naozaj ich preleteli ☺.

20.11.2019 | Roman Kanala

Dobre, Pellegrína je politička. Ale čo poviete na to, že Dopravoprojekt spáchal gemerské tobogány pri Gemerskej Panici tak, že obhliadku vraj robili z lietadla, lebo boli leniví ísť autom tak ďaleko na východ. Na tej akože "rýchlostnej ceste" bola prerušovaná čiara, a všetko stopli policajti pri kolaudácii, keď vysvitlo, že kvôli tobogánom nevidno horizont. Tak sa čiara premaľovala na súvislú.

Jeden tobogán bol pridaný, keď miestni žiadali zachovanie poľnej cesty, ponad ktorú bol pridaný mostík. Ale tie ostatné tam boli od začiatku, lebo sa šetrilo na kameňoch. Aby ostalo viacej na Žilinu.

20.11.2019 | ABCD1234

Takže expert Pellegrini z vrtulníka papalášskym bystrým okom usúdil, že tam nieje "dosť robotníkov". Následne "pretiekol jeho pohár trpezlivosti", pretože nestíhali termín.... A preto sa spolu s politickými nominantmi v NDS zjavne v rozpore s medzinárodnými a zmluvnými závazkami rozhodli jednostranne ukončil spoluprácu. Výsledkom je, že tunel nebude asi nikdy bez ohľadu na papalášov "pohár trpezlivosti", daňoví poplatníci všetko zaplatia aj vrátane sankcií a papaláši ako vždy niesú za nič zodpovední a z vrtulníka sa nám smejú do ksichtu...

20.11.2019 | FeroImrecze

Nik nepíše o tom že tam ešte viac ako 50% objektov na úseku dodnes nemá ani stavebné povolenie. Teda aj keby bolo robotníkov dosť, nemali by čo stavať. To je dôsledok akejsi SK modifikacie Žltého Fidicu kedy síce projektuje zhotovitel ale NDS má právo do toho zasahovať a spolu s externým dozorom jednotlivé projekty odmietať. Resp. Môže nesúhlasiť s riešeniami a stopnut stavebné povolenie. A na tomto sa celý proces zacyklil. A preto je aj pokračovanie v nedohľadne. Ako chcú robiť " súťažný dialóg" keď nie je známe čo a ako sa bude stavať. NDS sa spolieha na to, že kým sa dokončí hrubá stavba tunela, sa ostatné projekty "nejako poriešia" ale stále nik nevie ako. Tak ako chcú potom naceniť ? Veď napr. u niektorých mostov dodnes nie je známa ich dĺžka, počet pilierov a poli ... A technológia tunela je vo sfére sci-fi.

20.11.2019 | Darija

A sme doma. Nič neštandardné.

21.11.2019 | plebs

To je taký slovenský spôsob investičnej výstavby.
Taliani Salini – Impregilio ( ale aj ENEL, Technip, Technimont, Ruda, Vadala atď ) sa nám iba smejú a majú pravdu. Na Slovensku v štátnej správe našli neschopných diletantov. Keďže Slováci nemajú problém zaplatiť 200-500mil navyše akémukoľvek cudzincovi, ale dať normálny plat slovenskému inžinierovi to sa nerobí, ako mi bolo vysvetlené v Mochovciach. Tých treba vyhnať – veď tí sa uživia aj Dubaji, Finsku atď.
Ale k veci.
Kde je zádržné 20% z takej veľkej zákazky na dokončenie diela?
Nerozumiem prečo už v zmluve nebola dopredu definovaná sporová komisia ( 3 konkretni členovia za inv a 2 za zhotoviteľa). Ako sa to bežne robí aj pri 4mil zákazkách.
Rovnako naviac práce majú byť definované v zmluve inak si to každý môže vysvetľovať po svojom. Ak poviem že zhotoviteľ má pevnú cenu- to je nič. Tú pevnú cenu mám iba na základe podkladov-zadania, ktoré som dal zhotoviteľovi nič viac. Ako náhle je niečo iné na stavbe je to naviac práca. A geológia je zvyčajne problém, keďže štolňa resp. prieskumné vrty nie sú presne v mieste realizácie diela. V tom pripade si vyčlením peniaze naviac, resp. do technického zadania dám že zhotoviteľ v CP zahrnul do svojej ceny aj najhoršiu možnú geologiu + hydrogheologiu ktorá sa v danom území môže vyskytovať.
Všade vo svete platí že civil eng. Je 40% právnik, na 40% ekonom, a 20% technik. Každé jeho rozhodnutie má vpliv na cenu, termín, on definuje zmluvu(právnik ju dáva iba do právnej reči a opraví opakovania, gram chyby a pod). Len na SR to inak ( politici + právnici- a tu je výsledok).
Conclusion: Taliani + Remeta mali meškanie 8 mesiacov, keď boli teatrálne vyhnaní. Výsledok bude ,že meškanie bude 3 roky + 500 mil€ navyše, a nakoniec nám EU nič z nákladom nezaplatí. Ale nám je to jedno. My robíme všetko podľa zákona a schválilo nám to predsa aj UVO.