Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Najhoršie sucho v dejinách Austrálie. Viaceré mestá budú čoskoro bez vody

15.09.2019 | TASR

Diskusia (13 reakcií) Pravidlá diskusie

15.09.2019 | zajo-

ale Zem sa neotepľuje a Globálne otepľovanie je Sci-Fi...

15.09.2019 | Laborec

preco tam automaticky vidis kauzalitu ? Co ked za nedostatkom vody su aj ine faktory, napr. taka vyssia spotreba vody ?

16.09.2019 | Andrej_sk

A za narastom CO2 je, ze viacej vydychujeme? :)))

15.09.2019 | Roman Kanala

Austrálčania sa správajú podobne ako Američania a Kanaďania. Veľké vzdialenosti, silné autá, príroda ako aproximácia nekonečna. Veľký exportný artikel: uhlie pre Japonsko a pre Čínsko. Zároveň je veľkým producentom lítia.

16.09.2019 | Andrej_sk

Si dost vedla. Australcania nemaju ropne polia ako USA, cize nikdy nemali prisun lacnej ropy a podla toho mali aj vozovy park., ktory pozostava najma z japonskych aut a samozrejme oplov. A to nehovorim o zanedbatelnom pocte obyvatelstva.
Maju velmi dobry a moderny system hromadnej dopravy, mestskej, ktora plynulo bez presadania prechadza v medzimestsku. Spolu s Novym Zelandom ako jedny z prvych krajin zacali tlacit na ekologiu. Co maju s Kanadou spolocne, je tazba nerastnych surovin, ale to sucha nesposobuje.
Autralia ma smolu, ze je dost zle a uz dlhodobo zasiahnuta klimatickymi zmenami sposobenymi El Nino.

16.09.2019 | Roman Kanala

Zhodou okolností pracujem v energetických modeloch vyše 30 rokov a práve toto som počítal po prvý raz v roku 1986. Vtedy bolo správanie sa Američanov, Kanaďanov a Austrálčanov rovnaké. Novozélanďanov podobné. Hovorím o korelácii ekonomického rastu so spotrebou pohonných hmôt, kúpou automobilov a štruktúrou vozového parku. Ďalšou veľkou skupinou boli európske krajiny, potom Latinská Americka a napokon chudobné krajiny ako Rusko, Irán, India. Celkom mimo tried bolo Japonsko, kde sa správanie ohľadom automobilov vôbec nedalo korelovať ani s ekonomickým rastom, ani s disponibilným príjmom, ani s inými makroekonomickými ukazateľmi. Práve kvôli rozmerom krajiny, vzácnosti pôdy a výbornej verejnej doprave.

Dnes sú Austrálčania trochu viac vzdialení Amerike, ale stále to nie je európske ekologické správanie sa. V Európe sa verejná doprava používa omnoho viac. Pravda, okrem Zlodejska, kde je prioritou Ficov zadarmizmus na hlavných tratiach namiesto rozvoja celej siete. Rusko a India ostali chudobné, no v Iráne sa vyrába mnoho áut a benzín tam je jeden z najlacnejších na svete. Najviac sa zmenil postoj k autám na Čínsku. Odkedy zosadli z bicyklov a kupujú si Tiguány, už sa na bicykle nebudú chcieť vrátiť. Na Švajčiarsku po švajčiarsky je verejná doprava najlepšia, no napriek tomu je motorizácia na vzostupe a prekonáva všetky minulé hypotézy o saturácii. Napríklad na údržbu 3 tisíc km tratí Švajčiari dávajú 4 miliardy frankov, kým Francúzi na 30 tisíc km tratí 5.5 miliardy eur.

Už viackrát som si všimol Vaše nutkanie komentovať moje tvrdenia dokonca i o Švajčiarsku, ktoré poznáte z počutia a kde ja žijem počas väčšiny môjho života.

16.09.2019 | Andrej_sk

Priznavam, doteraz som netusil, ze sa vase prispevky nesmu komentovat.
Ale inac opat ste vedla. Zasadne sa k Svajciarsku nevyjadrujem, lebo je jednou z mala krajin, kde som nebol, kde nikoho nepoznam, ani ju nesledujem a jedine o nej citam z vasich prispevkov.
Na rozdiel od Australie, kde som od revolucie zil 12 rokov, a chodim tam kazdy rok, kde som v uzkom kontakte s autralanmi a stale sa zaujimam a tamojsie dianie.
Takisto sa neviem vyjadrit k vasej korelacii ani k rozpoctom na udrzbu ciest a nech sa akokolvek zamyslam, neviem akym sposobom si ubohych 26 milionov autralanov mohlo sposobit zmenu klimy na svojom kontinente skoro rozlohy Europy.
Ale viem, ze uz v 90-tych rokoch mali pepracovany a zavedeny system ochrany prirody na vsetkych urovniach (dodrziavany viac ako ochrana domorodcov), ci uz pevninskej alebo oceanskej. System MHD v mestach premysleny, efektivny a pravidelne modernizovany. V com zaostavaju, je tlak na tazky priemysel, ale zda sa mi, ze je to porovnatelne s Nemeckom.
Krajina ja jednotlive pobrezia su v podstate sebestacne, tak nedochadza k enormnemu transportu tovaru ako je to v Europe a na rozdiel od Europanov su ludia zvyknuti stahovat sa za pracou, cize ani velke premiestnovanie ludi nie je zvykom, a kedze vacsina ich zije vo velkomestach, tak vzhladom na obmedzene moznosti parkovania a zapchy, v maximalnej miere sa vyuziva MHD cestna, kolajova, lodna. A vzhladom k tomu, ze 90% ropy sa dovaza, ceny PHM tomu aj zodpovedaju, populacia nikdy neholdovala autam s vysokou spotrebou a inklinacia k prechodu od fosilnych k obnovitelnym zdrojom je zrejma.
Tak tolko ku korelacii.

18.09.2019 | rockblock

Dost vedľa, ehm, prečo to nálepkovanie...

Austrália má bohaté zásoby mnohých surovín a blízko Čínu, ktorá kúpi všetko, čo nekúpi ju. Takže si môžu dovoliť aj veľké osemvalce napriek tomu, že nemajú ropu. Liter benzínu tam za mojich čias, ked som tam žil, stál menej ako liter mlieka. Na druhej strane, tie autá tam najazdia 1 milion km bez problémov a zbytočne tým nezvyšujú záťaž výrobou nových.
Súhlasím s tým, že tlačia na ekológiu, už 15 rokov nazad mali špeciálnu políciu, ktorá kontrolovala, či v Sydney niekto polieva svoj trávnik alebo umýva auto pred domom. A boli za to mastné pokuty. Takže o probléme minimálne vedia. Lenže, vo veľkom chovajú dobytok, o ktorom sa vie, akú má spotrebu vody. A v kultúre barby (BBQ) to zrejme nie je zanedbateľné. Rovnako ako spotreba vody v ťažkom priemysle a ťažiarstve, ktorého má Austrália požehnane.

Takže v čom presne sa Roman mýli, ak spomína nadvýrobu?

18.09.2019 | Andrej_sk

Pretoze to tak vypada, ked sa nieco posudzuje na baze dojmov.
Australia geograficky pripomina USA, ale mentalne-spolocensky-systemovo je to Britania. Cize kultura silnych aut tam nikdy nebola. Jednak kvoli PHM, jednak vyske dani za auto a vyske ich PZP a hlavne z dovodu, ze okrem Holdenu najpredavanejsie boli spolahlive japonske znacky s ekonomickymi motormi. Predaj SUV nich tvoril menej ako desatinu a klesa (aj to sa myslia lahke Toyoty a Suzuki). Ale aj keby jazdili na tankoch, je ich tak malo, ze urcite nesposobili zmenu klimy ani sucha. To je gro mojej reakcie.
Teraz k tebe:
Aka je suvislost medzi exportom nerastneho bohatstva a moznostou verejnosti kupit si velke auto? To som nepochopil. Teda az na tych vlastnikov bani a lomov. Ci aj Africania bohatnu na tom, ze sa im drancuju nerasty?
Cena mlieka - vypada to pekne, ale to je tak nespolahlivy udaj, ze az. Mas na mysli no name mlieko ci brandovane, v supermarkete ci na pumpe? Lebo to su aj 100% rozdiely. Na Slovensku by to dnes mohlo znamenat 50-60 centove lidlacke mlieko ci 1,10-1,20 Rajo. Co mi o cene PHM nic nepovedalo. Ale uz pred 25 rokmi australske cerpacky mali ziskovost postavenu na ne-PHM tovare, kedze z PHM mali minimalny zisk vzhladom na ich vysoku cenu.
Produkcia hovadzieho - len na porovnanie sestina z produkcie USA, strvtina produkcie EU (len EU, nie Europy). Maju 3.35% podiel zo svetovej produkcie na tak obrovskom kontinente, s tak malo obyvatelmi. Teda opat otazka - to oni si naprdeli zmenu klimy ci sucho?
Tazky priemysel - opat ich percentualne zastupenie svetovej produkcie je tak mizive, ze nie oni si sposobili zmeny klimy a sucha. Aj ked ako som predtym poznamenal, toto je oblast, kde musia najviac zamakat.
Pod dlhorocnou ekologiou v ich ponimami som nemal na mysli, zakaz polievania travnikov, ale celospolocenske chapanie a system doslednej ochrany australskej prirody v akejkolvek forme na kontinente, ci okolitych moriach a ostrovoch, vratane koralovych utesov a podmorskeho zivota. A toto uz maju v praxi minimalne 30 rokov, co ja si pamatam.
Tak v com mal Kanala pravdu, ze si australcania svoje problemy zavinili sami?

https://www.weforum...

18.09.2019 | rockblock

Neviem, ako sa pohli ceny coho ktorym smerom, ale za mojich cias tam som si mohol pohodlne dovolit aj auto, aj PZP a samozrejme aj tankovat. Z platu obycajneho kuchara. Japoncov bolo dost, ale nielen v segmente malych aut. Land Cruiser kam oko dovidelo, mesto ci vidiek, uplne jedno.
Operujes tu statistikami, ale realne, v Australii idu skor plnokrvne offroady ako hrackarske SUV. Daj link na tu statistiku a co konkretne bolo v SUV kategorii zaratane.

Dalej mi tu operujes tym, aky maju podiel na svetovej produkcii. Su vsak ostrov a v taziarstve su na poprednych prieckach v mnohych nerastoch. Chces ignorovat:
25% podiel svetovej produkcie zeleznej rudy?
9% svetovej produkcie niklu?
29% svetovej produkcie hlinika?
5. miesto v produkcii medi na svete?
11% svetovej produkcie uranu?
12% zinku na svete?
4. miesto v uhli?
(neuviedol som mnozstvo dalsich, ktorych je pod 10% svet. prod.)

Prave to mnozstvo a rozmer tazobnictva v tejto krajine je to o com hovorim. Ale ok, ty si si vypichol len podla teba mizive percenta... Napriklad tazba uranu ma zdokumentovane enviromentalne nehody v rokoch 1995, 2005, 2007, 2010 and 2013. To je celkom nedavna historia. Ine to nebude ani pri ostatnych typoch tazby. Ta tazba tam nevznikla vcera a ani zajtra nezanikne. Duplom nie, ak je dnes Australia na gumke, ktoru drzi Cina. Darmo su mentalne-systemovo Britania. Nie su, drzi ich Cina a aj ich bude drzat pod krkom.

K tomu znecisteniu cez priemysel a taziarstvo pripocitavam zivocisnu vyrobu ako taku a hadam sa tam nebudes so mnou sporit v tom, ze je to na vodu mimoriadne narocna vyroba.

A pridajme aj vyrobu energie, ktorej spotreba stale rastie. 75% ich uholnych elektrarni je po zivotnosti. Cele uholne odvetvie produkuje 38% sklennikovych plynov. Australia ako taka je 12. najvacsim producentom znecistenia. Kolko viac statistik potrebujes?

Vysledok? Ze zivot s bohatymi surovinami skratka sposobuje ekologicke problemy typu Po-nas-potopa. A presne o tomto pisal Roman, je to ich zivotny postoj, ze su larger than life. A teraz kukaju tu šupu. Maju dostatok uhlia, tak ju celu vykuria alebo predaju este "lepsiemu" kuricovi - Cine, ktora sa so zivotnym prostredim uz vobec nemazna.

18.09.2019 | Andrej_sk

Bomba informacia - dvanasty najvacsi producent znecistenia. A teda vies kto je prvy najvacsi, so stvornasobkom znecistenia ako Australia. Palau. Ostrov v Pacificu, A kde je Cina? Daleko daleko na 50. mieste. S polovicou toho ako ma Australia. Ako je to mozne?? Lebo sa jedna o produkciu sklenikovych plynov na obyvatela. Tak to je skutocne relevantny udaj. Asi aj zrazky budes rozpocitavat na obyvatela.
Z geografickeho hladiska taky udaj nema ziadnu vypovednu hodnotu.
Takisto tie tvoje kravy - Australia 2.5 kravy/ km2, USA 9.7, ale EU 20 krav/km2.
Je smiesne robit Australiu zodpovednou za oteplovanie z dovodu exportu uhlia do Ciny. Jak keby ine krajiny neexportovali. BTW, ta hnusna zla Cina je vsak dobra na to, ze si do nej tie uctyhodne civilizovane europske krajiny presunuli spinavu vyrobu, aby si nezaspinili svoje krajinky.
Tak tolko k tym tvojim statistikam. Erik Tomas by to lepsie nezvladol. Ale uz ma to nudi.

22.09.2019 | rockblock

Ok, takže chceš ďalej popierať, že ťažiarstvo, v ktorom je Austrália na poprednom mieste, je veľkým spotrebiteľom vody a mimoriadnym producentom znečistenia?

Začal si rozporovať, že Austrália sa voči svojej krajine nechová ako USA alebo ako Kanada. To napísal Roman, ty si oponoval. Ja som ti napísal, že ich attitude je skutočne larger than life. Been there, seen that, mate. Plus to, že sú ostrov, čo má výrazný vpyv na mentalitu obyvateľstva - myslia si, že sú ďaleko od všetkého. Jasné, že za niečo môžu globálne javy. Ale za ťažbu a komu predávajú si môžu sami.

A na záver sem domontuješ, že si EU vyviezla spinavú výrobu do Číny, čo som nikdy nerozporoval a čo nebola ani téma tejto výmeny. Nepíšem len o kravách, píšem o živočíšnej výrobe ako takej. Beef industry je the largest agricultural enterprise in Australia. Odčerpáva vodu priamo tam, v Austrálii. Tak mi sem nemontuj, koľká na svete je v produkcii hovädzieho.

Ešte mi tu začneš operovať štatistikou per capita, ktorú som ani sám nespomínal. Domyslel si si ju sám, link som sem nedával, ale ty si si ho geniálne domyslel. A na základe týchto vymyslených domienok si ma na záver začal nazývať menami...
Nie, nemyslím per capita, myslím sheer produce of CO2. Austrália je jedným z popredných znečisťovateľov, full stop. U nich doma a tam aj znášajú následky.

Nabudúce skús lepšie argumenty, ako nazývať ma menami politikov.

15.09.2019 | Laborec

Sa to dal aj cakat. Nemali nezakonne zatknut kardinala Pella..