Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Najväčšia letecká nehoda v dejinách SR, vyše 40 obetí

20.01.2006, 11:00 | SITA

  • Tlačiť
  • 2

Pri havárii slovenského vojenského lietadla AN-24 vo štvrtok večer na severovýchode Maďarska zahynulo vyše 40 ľudí. Presné údaje o počte obetí zatiaľ nie sú potvrdené, hovorí sa o 42 až 44 mŕtvych. Je takmer isté, že nehodu prežil iba jeden pasažier, 27-ročný vojak. Toho už previezli do košickej nemocnice.

Na palube boli vojaci slovenskej misie v Kosove, pracovníci ministerstva obrany a posádka lietadla. Medzi nimi boli aj tri ženy.

Prácu maďarských aj slovenských záchranárov sťažuje neprístupný lesný terén, sneh a zima. Trosky stroja sú roztrúsené v širokom páse dlhom viac ako sto metrov.

"Spomedzi ľudí, ktorí sa nachádzali na palube lietadla, prežil len jeden. Je tu mínus 18 stupňov Celzia. Trup lietadla úplne vyhorel. Je absolútne nepredstaviteľné, že by tam mohli byť ďalšie živé osoby," povedal z miesta havárie hovorca maďarskej polície László Garamvölgyi.

Miesto nešťastia je vzdialené iba 3 kilometre od hraníc so Slovenskom. V roztrúsených troskách stroja záchranári doposiaľ objavili 22 mŕtvych tiel.

Lietadlo letelo z kosovského hlavného mesta Prištiny do Košíc a viezlo domov vojakov a inštruktorov, ktorí pôsobili v misii KFOR. Stroj havaroval pri obci Telkibánya o 20.30 po tom, ako sa podľa jedného zdroja vznietil počas letu v nízkej letovej hladine a podľa iného narazil pri nízkom lete do kopca. Podľa svedkov lietadlo pri páde urobilo v lese pás široký 40 a dlhý 600 metrov.

Premiér Dzurinda zvolal v piatok večer krízové rokovanie piatich ministrov. Podľa informácií po tomto rokovaní malo byť na palube lietadla 43 osôb, z toho 28 vojakov. Generálny štáb Ozbrojených síl SR zvolal vyšetrovaciu komisiu. Niektoré maďarské zdroje hovoria o 45 ľuďoch v lietadle.

Vláda SR na mimoriadnom stretnutí v piatok ráno vyhlásila 24-hodinový štátny smútok od poludnia v pondelok 23. januára do utorka 24. januára. Všetky štátne vlajky na štátnych inštitúciách budú visieť na pol žrde a rovnako budú zrejme postupovať aj samosprávne úrady.

Viacerí členovia kabinetu boli pred príchodom na rokovanie zdržanliví, vyjadrovali len ľútosť nad haváriou. Vicepremiér a minister financií Ivan Mikloš naznačil, že vláda bude hovoriť nielen o prešetrovaní nešťastia, ale zrejme aj o finančnom odškodnení pre pozostalých obetí.

Stav vojaka, ktorý haváriu prežil, je stabilizovaný. Ako informoval primár anestéziologicko-resuscitačného oddelenia Fakultnej nemocnice L. Pasteura v Košiciach Peter Beluš, pre opuch mozgu bol pacient uvedený do umelého spánku a podstupuje liečbu.

Veliteľ lietadla mal podľa informácií z ministerstva obrany nalietaných 1 931 letových hodín a celkom 3 329 letov. Druhý pilot strávil vo vzduchu 1 836 letových hodín pri 2 696 letoch. Krátko pred nehodou na košickom letisku pristálo lietadlo AN-26, v ktorom sa tiež vracali z Kosova slovenskí vojaci. "Lietadlá chodia na pravidelné technické kontroly a sú stále klasifikované ako letuschopné," povedal minister obrany Juraj Liška.

    Nehody armádnych lietadiel a vrtuľníkov - chronológia

  • 1993 - na leteckej základni Sliač havarovala stíhačka SU 25 priamo na dráhe.
  • 27. apríla 1994 - na leteckej základni v Malackách havaroval stíhací bombardér Su-22. Pilot sa katapultoval, lietadlo dopadlo do priestoru letiska. Jeden vojak základnej služby utrpel ľahké popáleniny.
  • 15. marca 1995 - vo vojenskom výcvikovom priestore Kežmarok havarovalo lietadlo L-29 Delfín. Pilot lietadla zahynul.
  • 17. júla 1996 - vo vzduchu sa vplyvom turbulencie zrazili dva Biele Albatrosy. Piloti jedného z nich sa včas katapultovali, pilot druhého pristál s ťažko poškodeným strojom.
  • 3. júna 2000 - na sliačskom letisku havaroval pri zrkadlovom vzostupe a následnom strmhlavom lete člen skupiny Biele Albatrosy na lietadle L-39Z Albatros. Pravdepodobne pre technickú poruchu nezvládol lietadlo a spadol kolmo na zem. Lietadlo sa potom dva razy od zeme odrazilo a vybuchlo. Pilot zahynul.
  • 14. septembra 2000 - v katastri obce Ožďany neďaleko Rimavskej Soboty sa zrútilo cvičné prúdové vojenské lietadlo Albatros L-39 z vojenskej základne Sliač. Pilot sa pred dopadom na zem katapultoval a neutrpel žiadne zranenia. Počas cvičného letu vo výške 500 až 1 000 metrov prestal pilotovi fungovať motor. Pokúsil sa motor opätovne naštartovať a keď sa mu to nepodarilo, nasmeroval lietadlo do neobývanej zóny a katapultoval sa.
  • 29. októbra 2002 - poldruha kilometra od obce Kalša v okrese Košice-okolie spadlo pri pristávaní lietadlo typu L-39 Albatros. Na jeho palube boli dve osoby, maďarskí štátni príslušníci, ktorí sa katapultovali. Inštruktor i pilot boli príslušníci maďarských vzdušných síl, ktorí boli na Slovensku na výcviku vo Vojenskej leteckej akadémii v Košiciach.
  • 6. novembra 2002 - havarovali dve vojenské lietadlá typu MiG-29 v katastri obce Spišské Tomášovce v okrese Spišská Nová Ves v povodí rieky Hnilec v Studenej doline. Nehoda si vyžiadala jednu obeť, jednému z pilotov sa podarilo katapultovať.
  • 24. decembra 2002 - havaroval vrtuľník Mi -17 pri Novom Travniku v Bosne a Hercegovine. Stroj zachytil drôty vysokého napätia, čo spôsobilo jeho pád. Pri havárii sa zranili všetci traja členovia posádky. Vrtuľník patril jednotke KFOR v Bosne a Hercegovine v rámci operácie SFOR.
  • 9. októbra 2003 - pri obci Pušovce havaroval vojenský vrtuľník typu Mi-17. Nehodu neprežili štyria ľudia. Všetci boli príslušníkmi Ozbrojených síl SR.
  • 10. mája 2005 - pri plánovanom cvičnom lete havaroval pri letisku Ražňany južne od Sabinova vrtuľník Mi 24D. Pri nešťastí zahynuli traja členovia posádky.
  • 19. januára 2006 - pri maďarskej dedine Telkibánya blízko pri hraniciach so Slovenskom sa zrútilo lietadlo AN-24 slovenskej armády.

Copyright SITA - Slovenská tlačová agentúra.

  • Tlačiť
  • 2