Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Návrat nočných vlakov: Z lietania spravili hanbu, Európe chcú vrátiť staré časy

01.05.2019, 16:58 | Adrián Berecz | © 2019 News and Media Holding

Švédska vláda plánuje spraviť veľký krok – v roku 2019 investovať 50 miliónov švédskych korún (4,7 milióna eur) na vytvorenie nových nočných vlakových spojov do kontinentálnej Európy. Tamojšia červeno-zelená koalícia tvrdí, že čoraz viac ľudí chce cestovať do práce alebo na dovolenky spôsobom, ktorý je šetrnejší k životnému prostrediu. Aby sa však nočné medzištátne vlaky stali skutočnou alternatívou leteckej dopravy a aspoň čiastočne im vrátili zašlú slávu, sú potrebné nemalé investície.

  • Tlačiť
  • 16

Nočné vlaky od polovice 19. storočia fungovali ako jediný praktický a dostupný spôsob cestovania na dlhé vzdialenosti. V 20. storočí sa stali štandardom. Kvôli nedostatkom investícií a ubúdajúcemu počtu cestujúcich, ktorí postupne prechádzali na konkurenčné dopravné prostriedky, sa v rámci nočných vlakov robili výrazné škrty.

V celej Európe sa počet nočných vlakov za posledných vyše 50 rokov výrazne znížil. Svoj podiel na tom má obmedzená železničná infraštruktúra, vzostup autobusových služieb a súkromného vlastníctva áut, no najviac liberalizácia leteckých služieb a lowcostové aerolínie, ktoré nemajú problém predávať letenky za pár desiatok eur.

Portál Politico kladie vinu aj Európskej komisii, ktorá prišla s vysokými poplatkami za prístup na trať. Medzinárodná letecká doprava je na rozdiel od tej vlakovej tiež oslobodená od DPH a dane z paliva.

Cenovo nemali ako konkurovať, v zásade sa mohli nočné vlaky spoliehať hlavne na nostalgickú príťažlivosť a rokmi zidealizovanú romantickú predstavu o tomto druhu cestovania, pripomína analýza na portáli Railway Technology.

Študenti a ekologicky cítiaci

Výbor pre dopravu a cestovný ruch Európskeho parlamentu pred pár rokmi v správe s názvom „Osobné nočné vlaky v Európe: koniec linky?“ riešil finančnú, hospodársku, sociálnu aj environmentálnu životaschopnosť nočných vlakových služieb.

Neprehliadnite

Hoci sa v nej píše, že nočné vlaky stále prispievajú k mobilite európskych občanov, je nepravdepodobné, že by sa tento dopravný segment stal znova niečím viac ako len pomenej využívanou možnosťou, ktorá prepraví malé percento z celkového počtu cestujúcich.

Správa z roku 2017 ďalej poukazuje, že najmä západná Európa, teda Španielsko, Portugalsko, Írsko, ale aj Veľká Británia, Nemecko (Deutsche Bahn) či Francúzsko (SNCF), obmedzila či znížila počet nočných vlakových spojov. Najväčší počet týchto liniek si zachováva Rusko a východná Európa s Rakúskom na čele, dodáva správa.

Podľa odpovedí jednotlivých vlakových spoločností tvorí jadro ich nočnej klientely kombinácia

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS
s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 16

Tagy ekológia, klíma, vlaková doprava